اختصاص نیمی از بازار نانو کشور به حوزه ساخت وساز

اختصاص نیمی از بازار نانو کشور به حوزه ساخت وساز سایت امن: تعداد شرکت تولیدکننده و سازنده تجهیزات نانو در شش سال قبل به عدد 324 شرکت رسیده که بیش از 210 درصد رشد داشته و متوسط رشد سالانه بازار فناوری نانو ایران از سال 92 حدود 102 درصد بوده و این عدد به مفهوم رشد دو برابری فروش محصولات نانویی از طرف این شرکتها در بازار بوده است و بیشترین فروش محصولات مربوط به حوزه های ˮساخت و سازˮ و ˮخودرو و حمل و نقلˮ می شود.


به گزارش سایت امن به نقل از ایسنا، توسعه بازار فناوری نانو و افزایش رقابت پذیری صنایع داخلی با بهره گیری از فناوری نانو جزو اهداف اصلی برنامه توسعه فناوری نانوی در سال ۱۴۱۲ کشور اسـت و برمبنای آمارها مجموع محصولات و تجهیزات نانو از سال ۱۳۹۲ تا آخر سال ۱۴۰۰ به رشد بیش از شش برابری رسیده و از سال ۹۲ تا آذر ماه سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۲۶۶ محصول و تجهیزات نانویی به تولید رسیده است.
تجهیزات نانو شـامل تجهیزات شناسـایی و آنالیز نانو مواد و تجهیزات ساخت و تولید در مقیاس آزمایشگاهی، نیمه صنعتی می شـود. تجهیزات نانو در ۹ سـال گذشـته بـا شـیب کمتر نسبت به کالاهای نانو، درحال رشد بوده است به شکلی که تا پایان سال۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد از کل محصولات نانو را تجهیزات نانـو می سازند.



روند تولید محصولات و تجهیزات نانو ساخت ایران
وضعیت تولید تجهیزات نانویی
تجهیزات نانو شامل تجهیزات شناسایی و آنالیز مواد و تجهیزات ساخت و تولید در مقیاس آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی است که ارتباط آنها با فناوری نانو توسط واحد تجهیزات ستاد نانو بررسی و تایید شده باشد.
تولید تجهیزات نانویی در ۹ سال قبل با شیب کمتر نسبت به کالاهای نانو درحال رشد است به شکلی که تا آخر سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد از کل محصولات نانو را تجهیزات نانو می سازند.



روند تولید تجهیزات نانو ساخت ایران
بازار تجهیزات نیز مانند کل بازار نانو در سال ۹۹، جهش نشان میدهد به شکلی که فروش تجهیزات نانو در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۹ درصد رشد داشته است.


۵ دستگاه پرفروش سال ۱۴۰۰ به ترتیب شامل "دستگاه پوشش دهی قوس کاتدی"، "دستگاه حباب ساز نانو"، "سیستم خشک کن انجمادی"، "دستگاه الکتروریسی صنعتی" و "میکروسکوپ رامان" است.
همچنین رشد خدمات فناوری نانو در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۸ درصد بود که نسبت به حوزه دیگر یعنی کالا و تجهیزات، رشد داشته است.
پرفروش ترین خدمات فنی نانو در سال ۱۴۰۰ شامل "خدمات لایه نشانی تزئینی"، "خدمات آنالیز و شناسایی نانو مواد"، "خدمات لایه نشانی سخت"، "خدمات تجاری سازی محصولات نانو" و "خدمات مالکیت فکری و ثبت پتنت" می شود که سهم سه مورد اول حدود ۹۷ درصد از کل بازار خدمات نانو را در بر می گیرد.
روند توسعه شرکت های فناور نانویی در ۶ سال اخیر
شرکت های تولیدی شامل دو دسته شرکت های تولید کننده محصـولات و سازنده تجهیزات نانو می شود که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۶۳ شرکت تولیدکننده محصولات نانویی و ۶۱ شرکت سازنده تجهیزات نانو درحال فعالیت هستند و تعداد این شرکتها در شش سال قبل بیش از ۲۱۰ درصد رشد داشته است.


فروش محصولات نانویی
متوسط رشد سالانه بازار فناوری نانو ایران از سال ۹۲ حدود ۱۰۲ درصد بوده و این عدد به مفهوم رشد دو برابری فروش محصولات نانویی در بازار بوده است. میزان فروش محصولات نانویی در سال ۱۴۰۰ به عدد ۲۰۳ میلیارد و ۴۶۲ میلیون ریال رسید در حالی که این رقم در سال ۹۹ بیش از ۱۱۶ میلیارد و ۹۳ میلیون و در سال ۹۸ حدود ۴۴ میلیارد و ۴۶۵ میلیون ریال بوده است.
بر اساس آمارها بیشترین رشد مربوط به سال ۹۹ با ۱۶۰ درصد و رشد فروش محصولات نانویی در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۵ درصد برآورد شده است.


ارزش دلاری حجم فروش محصولات نانویی ساخت ایران در سال به این شرح است:
سالحجم ریالی فروش محصولات نانویی(میلیون دلار)۱۳۹۲۲۴۱۳۹۳۵۳۹۴۹۴۱۳۹۵۲۰۸۱۳۹۶۳۷۶۱۳۹۷۲۸۳۱۳۹۸۳۷۵۱۳۹۹۵۵۵۱۴۰۰۸۸۸بیشترین فعالیت این شرکتها در زمینه صنعت "ساخت و ساز" است که تقریباً نیمی از بازار محصولات فناوری نانو کشور در سال ۱۴۰۰ را در برگرفته است به شکلی که رقمی در حدود ۱۰۱ هزار میلیاردریال را به خود مختص کرده است. ۹۶ درصد این رقم مربوط به بازار شیرآلات بهداشتی، کاشی و شیشه رفلکس است.
در حوزه ساخت و ساز به سبب وجود شرکت های بیشتر(۶۶ درصد شرکت های فعال) حجم فروش و صادرات و همین طور رقابت، بیش از سایر حوزه ها است.
صنعت خودرو و حمل و نقل در جایگاه بعدی قرار دارد و حدود ۲۹۶۰۰ میلیاردریال حجم فروش محصولات نانویی این حوزه است که نزدیک به ۷۵ درصد آنرا نانو کاتالیست های خودرو می سازند.
تقریبا سهم ۱۲.۵ درصدی صنعت نفت و گاز را نیز نانو کاتالیست ها می سازند. دو حوزه آموزش و کشاورزی هم سهم بسیار اندکی(کمتر از ۰.۱ درصد) از بازار نانو ایران را دارند.
از سوی دیگر حوزه اپتوالکترونیک سهم بالایی از بازار محصولات نانویی ایران را دارد ولی تنها چهار شرکت در این عرصه فعال می باشند.
در صنعت خودرو و نفت و گاز با وجود حجم بالای فروش، میزان صادرات اندک است.
بیشترین تعداد شرکتها بعد از صنعت ساخت و ساز در زمینه تجهیزات و خدمات فعالیت دارند. حجم بازار فناوری نانو سه شرکت حوزه لوازم خانگی تقریباً برابر با ۳۳ شرکت حوزه تجهیزات است.






منبع:

1401/11/07
18:10:46
338
5.0 / 5
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب