تولید دوچرخه های هیبرید و برقی از جانب محققان دانشگاهی

تولید دوچرخه های هیبرید و برقی از جانب محققان دانشگاهی به گزارش سایت امن، با عنایت به افزایش آلودگی هوا بخصوص در کلانشهرها و شهرهای صنعتی، گروهی از مهندسان دانشگاه صنعتی شاهرود دوچرخه های برقی در ۶ مدل را به تولید رساندند که علاوه بر استفاده از پدال و موتور امکان بهره برداری از آن به صورت هیبرید پیشبینی شده است.


سید وحید حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تحقیقات ما در مرکز دیناموتور مستقر در پارک علم و فناوری صنعتی شاهرود بر روی موتورهای الکتریکی متمرکز شده است، اظهار داشت: ما در این مرکز ساخت موتورهای الکتریکی را در دستور کار قرار دادیم و یکی از حوزه هایی که در این مرکز آغاز کردیم، حوزه طراحی و ساخت دوچرخه برقی است.
وی با اشاره به اینکه مجموعه دوچرخه برقی و موتور آنرا داخلی سازی کرده ایم، اظهار نمود: دوچرخه ای که ما به تولید رساندیم، از نوع موتور "middle drive" یا موتور میانی است که از ثبات خوبی برخوردار است، ضمن آنکه عمر بالایی دارد.
حسینی با تکیه بر این که در این پروژه موفق به داخلی سازی باتری این دوچرخه شده ایم، توضیح داد: این طرح با همکاری بعضی از شرکتهای ایرانی بوده است. علاوه بر آن بدنه دوچرخه را هم از نمونه های خارجی میتوان تهیه کرد و هم قرارداد با شرکتهای داخلی تولیدکننده دوچرخه داریم.


به نقل از ایشان، بخش زیادی از دوچرخه های مورد نیاز تولید برای تولید دوچرخه های برقی از شرکتهای داخلی تأمین شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به اینکه دوچرخه برقی تولیدشده در ۳ حالت "دوچرخه معمولی پدالی"، "حرکت با موتور بدون احتیاج به پدال زدن" و " حرکت هیبریدی" رانندگی می کند. به این صورت که فرد در هنگام دوچرخه سواری توسط حسگری، گشتاور پای راننده را اندازه گیری می کند و متوجه می شود که فرد قصد حرکت دارد یا خیر و در صورت حرکت، موتور به کمک فرد راننده می آید.
وی تصریح کرد: این توانایی باعث می شود که در پیک های حرکتی مانند رانندگی در شیب زیاد، پیک ها جذب می شود و موتور به کمک راننده می آید و حرکت را برای دوچرخه سوار تسهیل می کند.
حسینی، سرعت دوچرخه را حدود ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر در ساعت ذکر کرد و اضافه کرد: ولی این دوچرخه به سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت هم رسیده است.
به قول مجری طرح، در مورد میزان ظرفیت بالای این دوچرخه برقی، توضیح داد: میزان کیلومتر باتری این دوچرخه برقی به میزان ظرفیت باتری که ما در مدلهای مختلف تهیه کردیم، ارتباط دارد. نمونه ای که عرضه شده تا ۱۰۰ کیلومتر می تواند رانندگی کند، ولی متوسط رانندگی ها ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر است.
وی افزود: این دوچرخه را در ۶ مدل تولید کردیم. یک مدل آنرا برای کاربرد در شهرداری ها، ادارات و سازمان ها که به آنها "دوچرخه شهری" می گویند، به تولید رساندیم.
حسینی، دوچرخه بانوان، دوچرخه برای طی مسافت میان دو شهر، دوچرخه اقتصادی و دوچرخه کوهستان را از دیگر نمونه های تولیدشده در این شرکت نام برد و اظهار داشت: نمونه دیگر، ساخت دوچرخه هایی است که باتری پکیج در داخل آن قرار می گیرد. همه انواع دوچرخه های ساخته شده ما، برقی هستند و تا دو ماه آینده به بازار معرفی خواهند شد.
به نقل از ایشان، با عنایت به این که این دوچرخه ها از جنس آلومینیوم است، تفاوت وزنی زیادی نسبت به دوچرخه های متداول ندارد، ولی از طرفی بشدت به افرادی که می خواهند دوچرخه سواری کنند و یا این که به محل کار بروند، این دوچرخه می تواند در شرایطی که آنها خسته هستند، با راحتی خویش را به منزل برسانند و این مزیت خوبی است که می تواند فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری را در کشور توسعه دهد.




منبع:

1401/09/29
13:45:51
485
5.0 / 5
تگهای خبر: باتری , توسعه , دانشگاه , ساخت
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب