با همكاری دانشمند ایرانی صورت می گیرد

اندازه گیری دی اکسید کربن اقیانوس ها با کمک یک پهپاد زیردریایی

اندازه گیری دی اکسید کربن اقیانوس ها با کمک یک پهپاد زیردریایی به گزارش سایت امن پژوهشگران ˮدانشگاه آلاسکا در فربنکسˮ با همکاری ˮاحسان عبدیˮ، دانشمند ایرانی کوشش می کنند یک پهپاد زیردریایی را برای اندازه گیری سطح دی اکسید کربن اقیانوس ها به کار ببرند.


به گزارش سایت امن به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، اقیانوس حدودا یک چهارم دی اکسید کربن تولیدشده در اثر فعالیتهای انسانی را جذب می کند و با این کار، واکنش های شیمیایی صورت می گیرند که آب های آنرا اسیدی تر می کنند. اندازه گیری میزان این اثر تا حدی با سنسورهای نصب شده روی شناورها امکان پذیر است؛ اما شاید یک پهپاد جدید که زیر آب های عمیق به کار می رود، بتواند موانع موجود را برطرف کند و روشی مستقل را برای ردیابی میزان جذب دی اکسید کربن در گوشه های دورافتاده اقیانوس عرضه نماید.
اسیدی شدن اقیانوس ها، تهدیدی جدی برای حیات دریایی است و زنده ماندن مرجان ها و صدف ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بعضی از پژوهشها نشان می دهند که اقیانوس های اسیدی امکان دارد روابط میان شکارچی و شکار را تغییر دهند، در تداخل با غریزه بقای ماهی ها قرار بگیرند و موجودات دریایی یا حتی کف اقیانوس را از بین ببرند.
در سال ۲۰۱۸، "کلودین هاوری" (Claudine Hauri)، اقیانوس شناس "دانشگاه آلاسکا در فربنکس" (UAF)، برای درک بهتر این مشکل کوشش کرد تا به نمونه برداری از دی اکسید کربن اقیانوس بپردازد. این نوع داده ها معمولاً توسط کشتی های تحقیقاتی که مسیرهای اختصاصی را طی می کنند یا با کمک سنسورهای نصب شده روی لنگرهای ثابت جمع آوری می شوند. ایده "هاوری" این بود که یک وسیله خودران را مستقر کند که می تواند به مسیرهای دورتری برود و در اعماق اقیانوس غوطه ور شود تا خوانش دقیق تری را در مورد دگرگونی های درحال وقوع عرضه نماید.
این امر، "هاوری" و گروهش را به سمت عرضه یک پهپاد زیردریایی به نام "سیگلایدر" (Seaglider) هدایت کرد که پیش تر در "دانشگاه واشنگتن" (UW) توسعه یافت و در سال ۲۰۱۳ تجاری شد. توانایی شیرجه این پهپاد زیردریایی تا عمق ۱۰۰۰ متری است.
سیگلایدر به قابلیت هایی شامل استفاده از دقیق ترین سنسور دی اکسید کربن زیر آب مجهز است. سنسور اصلی سیگلایدر، بسیار بزرگ و پرقدرت بود. به همین دلیل، "احسان عبدی" (Ehsan Abdi)، مهندس الکترونیک و از پژوهشگران این پروژه مجبور شد آنرا بگونه ای تغییر دهد که سبک تر و فشرده تر باشد.
عبدی اظهار داشت: هیجان انگیزترین نکته، دیدن چنین سنسور بزرگ و پرقدرتی است که روی این گلایدر کوچک حرکت می کند که قرار نبود چنین کارهایی را انجام دهد. به همین دلیل، این کاری چالش برانگیز است و ما در این پروژه، مشکلات زیادی داشته ایم. در هر حال، این مشکلات هم بخش سرگرم کننده پروژه به شمار می روند.
پژوهشگران با تجهیز مناسب سیگلایدر، آزمایشاتی را در مخازن انجام دادند تا آنرا به درستی متعادل کنند و مطمئن شوند که سنسورهای آن می توانند اندازه گیری های دقیقی را انجام دهند. سپس، این گروه پژوهشی به اولین آزمایش در آب های آزاد پرداختند و پهپاد زیردریایی را برای جمع آوری داده های واقعی مستقر کردند. این کار، آنها را به اولین گروه پژوهشی در آمریکا تبدیل می کند که میزان دی اکسید کربن اقیانوس را با یک وسیله نقلیه زیردریایی خودران اندازه گیری می کنند. این گروه پژوهشی قصد دارند جزئیات فنی در ارتباط با یکپارچه سازی سنسور خویش را به اشتراک گذارند تا سایر گروه ها هم بتوانند به این هدف برسند.
"جوران کمه" (Jöran Kemme)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: من از تصور این ایده هیجان زده هستم که بتوانیم یک ناوگان کامل از این پهپادهای زیردریایی را در اختیار داشته باشیم که میزان دی اکسید کربن را به صورت مداوم اندازه گیری می کنند. مهم می باشد که پژوهشگران سرتاسر جهان روی این مورد کار کنند؛ بخصوص به این علت که افزایش دی اکسید کربن در اقیانوس ها، یک مشکل جهانی است.



1401/03/06
22:03:31
435
5.0 / 5
تگهای خبر: الكترونیك , پژوهش , توسعه , دانشگاه
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب