در گزارش سایت امن عنوان شد؛
تدابیر رگولاتوری برای برقراری ارتباطات با کیفیت در نوروز
به گزارش سایت امن با پیشبینی افزایش حجم استفاده از اینترنت و موبایل در نوروز، رگولاتوری با تشکیل کارگروه هماهنگی ارتباطات نوروزی، اپراتورها را ملزم به آماده باش و عرضه خدمات باکیفیت به مشترکان کرده است.
به گزارش سایت امن به نقل از مهر، هر ساله همزمان با روزهای پایانی سال و آغاز تعطیلات سال نو، استفاده کاربران از خدمات ارتباطی همچون اینترنت و موبایل افزایش می یابد و خواسته معقول کاربران، این است که باتوجه به افزایش حجم ترافیک شبکه، زیرساخت های مناسبی فراهم گردد تا بتوانند در همه اماکن و در هر ساعت از شبانه روز، ارتباطی بدون قطعی و با سرعت بالا برقرار کنند. انتظار این است که پایداری ارتباطات در همه استانها بخصوص استانهای شمالی و جنوبی کشور، اصفهان، یزد و خراسان رضوی که در روزهای نوروز مقاصد اصلی گردشگری هستند به صورت شبانه روزی تضمین شود. در سالهای قبل در بیشتر مواقع به سبب نبود ظرفیت های مازاد روی شبکه و عدم پیش بینی از میزان افزایش ترافیک شبکه، شاهد بروز اختلالات مقطعی بخصوص در ساعات پایانی سال و تحویل سال جدید، به سبب ازدحام استفاده کاربران از اینترنت و موبایل بودیم. بدین جهت رگولاتوری سال جاری با تاکید بر اهمیت سرویس دهی مطلوب به کاربران و برقراری ارتباطات با کیفیت در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱، عرضه کنندگان خدمات ارتباطی را ملزم به آماده باش تیم های فنی به صورت شبانه روزی و تأمین ظرفیت مازاد بخصوص در استانهای پرتردد و مسافرپذیر و اماکن مذهبی کرده تا با برنامه ریزی مناسب، رضایت خاطر کاربران جلب شود. پیش بینی ظرفیت مازاد برای مناطق پرترافیک و مسافر پذیر صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی اندیشیده شده تا در روزهای نوروز ۱۴۰۱ مشکل کمبود ظرفیت به دنبال افزایش ترافیک، روی شبکه احساس نشود و رگولاتوری چگونه بر عملکرد اپراتورها نظارت خواهد داشت، اظهار داشت: نظارت بر عملکرد خدمات رسانی اپراتورها روال همیشگی رگولاتوری است و در مورد خدماتی که این اپراتورها در تعطیلات نوروز عرضه می دهند هم نظارتمان بیشتر هم خواهد بود. وی با اشاره به برگزاری جلسه ای در هفته گذشته با اپراتورها برای آنکه برنامه های نوروز خویش را مشخص کنند، اضافه کرد: با توجه به این که در روزهای نوروز شرایط ویژه ای از نظر میزان استفاده کاربران از خدمات ارتباطی وجود دارد، اپراتورها ملزم به شیفت شبانه روزی هستند و باید در مناطق پرترافیک و مسافرپذیر ظرفیت ویژه ای پیش بینی کنند. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به این که اپراتورها باید در مناطق گردشگری و اماکن زیارتی تدابیری بیاندیشند، اظهار داشت: برای این مناطق تیم های فنی آماده باش و هماهنگی و مراقبت ویژه در نظر گرفته شده است و معاونت نظارت رگولاتوری هم بر عملکرد آنها نظارت خواهد داشت. وی افزود: برای پیش گیری از بروز اختلال در زمان های پیک ترافیک، از اپراتورها خواسته ایم که ظرفیت مازادی برای شبکه تأمین کنند. برای مثال پیش بینی ما این است که در استانهای شمالی شاهد ترافیک بیشتر شبکه باشیم. بدین جهت علاوه بر پیش بینی افزایش ظرفیت، تیم های مشترک از اپراتورها هم به صورت ساختار یافته در این مناطق فعال می باشند. معاون وزیر ارتباطات با اعلان اینکه افزایش ظرفیت شبکه اپراتورها متناسب با آمار و ارقام ترافیک شبکه در سال قبل و مقایسه با وضعیت سال جاری تنظیم می شود، اضافه کرد: حتی ممکنست ظرفیت مناطق دیگر به مناطق پرتردد اختصاص پیدا کند. عباسی شاهکوه افزود: تأمین ظرفیت مورد نیاز جز مسئولیت های اپراتورها است و رگولاتوری هم بر این مساله نظارت کامل دارد. اگر جایی اشکالی وجود داشت تذکر و یا اخطار می دهیم و معتقدیم که حقوق مردم باید دراین زمینه رعایت شود. وی با اعلان اینکه کاربران در صورت بروز مشکل باید در وهله اول مشکل را به مرکز تماس اپراتورها اعلام کنند، اظهار داشت: اپراتور موظف است که به شکایت کاربران رسیدگی کند؛ در غیر این صورت اگر رسیدگی صورت نگرفت، کاربران می توانند مبحث را به سامانه رسیدگی به شکایات ۱۹۵ اعلام کنند تا رگولاتوری مبحث را در فرایند رسیدگی قرار دهد. وی در مورد تدابیر مدنظر برای تأمین زیرساخت های ارتباطی هم اشاره کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت به صورت مداوم متناسب با نیاز، ظرفیت پهنای باند را بالا می برد و معمولا هم درصد مازادی از پهنای باند را بعنوان پشتیبان، اختصاص می دهد. مگر در زمانی که قطعی ناخواسته ای در پهنای باند بین الملل پیش بیاید که شبکه گرفتار اشکال شود که این موارد هم به صورت نادر اتفاق می افتد و در بیشتر مواقع ظرفیت زیرساخت ارتباطی کشور کافی است. وضعیت نرمال شبکه در روزهای آخر سال ۱۴۰۰ در همین حال سید محمد امامی مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در گفتگو با خبرنگار مهر، وضعیت شبکه اپراتورها را در ایام پایانی سال ۱۴۰۰ نرمال عنوان نمود و اظهار داشت: روز سه شنبه هفته گذشته به سبب قطعی فیبر شرکت مخابرات ایران حدود ۱۸۰ سایت BTS از ۳ اپراتور کشور در شهرهای پرند، رباط کریم و اسلامشهر مبتلا به اختلال شد که این مساله مشکلاتی را در برقراری ارتباط کاربران به وجود آورد. وی با تاکید بر این که این اختلال در کمتر از یک روز رفع شد و بعد از آن وضعیت شبکه در حالت نرمال قرار گرفت، افزود: بروز قطعی در شبکه اپراتورها به سبب مواردی همچون قطع لینک، قطع برق، مشکلات حفاری در راه و اختلالات رادیویی، اتفاقی معمول و طبیعی است که گاهی مواقع در سرویس اپراتورها خویش را نشان میدهد و در همه جای دنیا و در همه سیستم های مخابراتی قابل تصور است و در بیشتر مواقع هم به سرعت با جایگزینی در نظر گرفته شده، مشکل رفع می شود. امامی با تاکید بر این که با این وجود اپراتورها اجبار دارند که به صورت ۷ در ۲۴ خدمات به مشترکان ارائه نمایند و رگولاتوری هم بر این مساله نظارت دارد، اشاره کرد: باید توجه داشت که درآمد اصلی اپراتورها از محل سایت های BTS تأمین می شود و با خاموشی سایت ها، عمده درآمد اپراتورها از دست می رود. بدین جهت انگیزه فراوانی از سمت اپراتور وجود دارد که مشکل و اختلال را به سرعت مرتفع کنند. مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اظهار داشت: با این وجود اگر هر جایی احساس نماییم که اپراتور بهر دلیلی مطابق شرایط پروانه فعالیت خود عمل نکرده، تذکرات لازم را می دهیم و تاکید داریم که مشکل باید اطلاع رسانی و سریع تر رفع گردد. وی با اشاره به افزایش ترافیک در شبکه در روزهای آخر سال و پایشی که از جانب رگولاتوری در این خصوص صورت می گیرد اظهار داشت: پایش به صورت اتوماتیک و روزانه انجام می پذیرد و اگر اختلال و مورد غیرنرمال و غیرعادی شناسایی شود به اپراتور منعکس و پیگیری می شود. ما دائماً به صورت بازدید حضوری و هم به صورت اتوماتیک این پایش را انجام می دهیم. امامی اظهار داشت: طبیعی است که در ایام آخر سال ترافیک مصرفی کاربران بخصوص در بخش اینترنت، رشد بیشتری داشته و تقاضا افزایش می یابد؛ بنا بر این هماهنگی هایی با اپراتورها برای ایام نوروز و روزهای آخر سال صورت گرفته و جای نگرانی وجود ندارد. اپراتورها ظرفیت ها را افزایش داده و نیروی انسانی خویش را بسیج کرده اند و از آنها خواسته شده که پاسخگویی بهتری داشته باشند. به هر حال مردم باید بتوانند خدمات بهتری بگیرند. امیدواریم باتوجه به این تمهیدات، خدمات مطلوبی به مشترکان عرضه شود. کیفیت اینترنت ثابت بهبود یافت این مقام مسئول در رگولاتوری اظهار داشت: گراف های پایش شبکه نشان میدهد که ترند مصرف دیتا در شبکه های ارتباطی درحال افزایش است و مدام هم زیاد می شود و شیب آن صعودی است. این ترند در روزهای آخر سال هم همین رویه را ادامه داده است. وی اظهار داشت: استفاده از شبکه های ارتباطی بخصوص اینترنت بعد از شیوع ویروس کرونا بالا رفته و دائماً هم مصرف و تقاضا درحال افزایش است. با توجه منابع محدود شبکه ها در بعضی مواقع، اختلالات مقطعی برای کاربران محسوس است که اپراتورها تلاش می کنند ظرفیت را بالا برند. امامی با اعلان اینکه کارگروه نظارت بر عرضه خدمات اپراتورها در روزهای نوروز ۱۴۰۱ از حدود ۴ ماه پیش با حضور رگولاتوری، زیرساخت، اپراتورها و مخابرات فعال و آخرین جلسه آن هم هفته گذشته برگزار شد، اظهار داشت: جلسات این کارگروه هر دو هفته یکبار تشکیل شد و هماهنگی هایی برای نیازمندی ها، مشکلات، موانع و تعاملاتی که لازم است صورت گرفت. مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: به گواه سیستم های پایشی رگولاتوری، وضعیت کیفیت در اینترنت ثابت از لحاظ شاخص توان عملیاتی و حجم داده ای که در اختیار مشترک قرار می گیرد، بهتر شده است. بهبود کیفیت در زمینه اینترنت ثابت بخصوص سرویس مخابرات ایران در یک ماه اخیر قابل توجه بوده است. وی اشاره کرد: اگر در روزهای نوروز ۱۴۰۱ مشکلی برای مشترکان در عرضه خدمات پیش آمد، می توانند از سامانه های رگولاتوری همچون ۱۹۵ مبحث را با رگولاتوری در بین بگذارند و ما پیگیر موارد شکایت هستیم. کمااینکه اپراتورهای ارتباطی هم در روزهای تعطیل با اولویت بیشتری ملزم به دریافت و پیگیری درخواست های مشترکان هستند. امامی گفت: در آخر تعطیلات گزارشی از عملکرد اپراتورها و وضعیت عرضه خدمات آنها اعلام خواهیم کرد.
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب