نظام بومی مدیریت خوردگی برای شرکت ملی گاز تدوین شد
سایت امن: از طرف پژوهشگاه صنعت نفت نظام بومی مدیریت خوردگی برای شرکت ملی گاز طراحی شد که پایلوت این طرح در پالایشگاه گاز ˮبیدبلندˮ و پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی اجرائی شد.
به گزارش سایت امن به نقل از ایسنا، مهندس سید شمس الدین عابدی، مسئول پروژه گروه پژوهش خوردگی فلزات و مصالح صنعتی پژوهشگاه نفت اجرای پروژه "تدوین نظام بومی مدیریت خوردگی و پیاده سازی آن در شرکت ملی گاز ایران" را با هدف مدیریت و کنترل هرچه بهتر معضلات ناشی از خوردگی و فراهم سازی زمینه های لازم برای توسعه پایدار در این شرکت دانست و اظهار داشت: پدیده خوردگی یکی از عوامل مخرب در صنعت است و این پدیده در ایران عمدتاً بصورت سنتی و غیر سیستمی کنترل می شود و اقدامات اساسی و سیستمی جهت کنترل و مدیریت آن صورت نگرفته است و این امر هر ساله هزینه های هنگفتی به واحدهای عملیاتی تحمیل می کند.
وی با اشاره به اینکه مدیریت بهینه خوردگی می تواند تا ۳۵ درصد موجب کاهش هزینه خسارات ناشی از خوردگی شود، اشاره کرد: برمبنای سند استراتژیک مدیریت خوردگی که در خردادماه ۹۳ از طرف وزیرنفت ابلاغ گردیده است، چهار شرکت اصلی نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی موظف به اجرای این سند استراتژیک شده اند که در این راه، از همان ابتدا شرکت ملی گاز ایران بمنظور اجرائی شدن این سند پیشرو بوده است.
مسؤول پروژه گروه پژوهش خوردگی فلزات و مصالح صنعتی افزود: از آنجائیکه پژوهشگاه در زمینه جلوگیری و کنترل پدیده مخرب خوردگی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سابقه زیادی دارد، قرار شد پژوهشگاه صنعت نفت نسبت به تدوین نظام بومی برای بخش های مختلف شرکت ملی گاز ایران و پیاده سازی آن در مراکز پایلوتی اقدام نماید که شامل دو پروژه پایلوت در بخش مهندسی و توسعه گاز پالایشگاه گاز "بیدبلند" و پالایشگاه "مجتمع گاز پارس جنوبی" و همین طور برخی نواحی منتخب از شرکت گاز استان تهران بوده است.
وی با تاکید بر آن که این پروژه از سه فاز تشکیل شده است، اظهار نمود: تدوین نظام بومی مدیریت خوردگی فاز اول این پروژه شمرده می شود که در این راستا، ارزیابی وضع موجود و ارائه نقشه راه استقرار نظام مدیریت خوردگی برای هر یک از پایلوت ها در دستور کار قرار گرفت.
عابدی اضافه کرد: بمنظور تدوین نظام بومی مدیریت خوردگی، مدلهای موجود در دنیا، بررسی و در نهایت مدل بومی باتوجه به اقتضائات پایلوت ها تدوین شد و بعد از مشخص شدن وضعیت پایلوت ها در هر یک از فاکتورهای مدیریت خوردگی و تعیین الزامات اجرائی در رابطه با آن، کارهای مورد نیاز هر پایلوت شروع شد.
به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، عابدی پیاده سازی نظام بومی مدیریت خوردگی را جزو فاز دوم این پروژه دانست و اظهار نمود: در این فاز، خط مشی و استراتژی کلان مدیریت خوردگی در هریک از پایلوت ها تدوین شد و همین طور با انجام آنالیز ریسک ناشی از خوردگی، تجهیزات با ریسک بالا مشخص شدند. در نهایت برنامه راهبردی در قالب ماتریس کنترل خوردگی و برنامه های تاکتیکی در قالب ماتریس نقش ها و مسئولیت ها، دستورالعمل ها، فرمها و چک فهرست ها و فاکتورهای کلیدی عملکرد تدوین و ارائه شدند.
مسؤول پروژه گروه پژوهش خوردگی و مصالح پژوهشگاه نفت افزود: در فاز دوم این پروژه، مجموعه اسناد تدوین شده بصورت سندی کامل برای اجرای مدیریت خوردگی با عنوان «شناسنامه مدیریت خوردگی» مختص هر یک از پایلوت ها تدوین و ارائه شد. از طرف دیگر برای استقرار نظام بومی مدیریت خوردگی در مراکز غیر پایلوتی نیز سند دیگری با عنوان «روش اجرائی استقرار نظام مدیریت خوردگی» تدوین شد.
به گفته ی ایشان، پایش نظام مدیریت خوردگی پیاده سازی شده در پایلوت ها، آموزش مدیران و کارشناسان مراکز غیر پایلوتی، توسعه نرم افزار داشبورد مدیریت خوردگی در دستور کار قرار گرفت.
منبع: سایت امن
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب