شرکت های دانش بنیان و خلاق توان پشتیبانی از صنعت چاپ و توسعه این حوزه را دارند

شرکت های دانش بنیان و خلاق توان پشتیبانی از صنعت چاپ و توسعه این حوزه را دارند به گزارش سایت امن مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه بااینکه صنعت چاپ و نشر کشور، یک صنعت مشکل دار و پرچالش در کشور است، ولی شرکت های دانش بنیان و خلاق توان پشتیبانی از صنعت چاپ و توسعه این حوزه را دارند، اظهار داشت: باوجود این که این شرکتها اوایل کارشان است، اما ورود پرتوان و موثری به این صنعت مهم داشته اند.


به گزارش سایت امن به نقل از ایسنا، پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ارزیابی خود از شرایط حال حاضر صنعت چاپ در کشور بیان کرد: وقتی از صنعت چاپ صحبت می نماییم، یک بنگاه متنوع از نرم افزار، سخت افزار و مواد اولیه را شامل می شود. وقتی از چاپ سخن می گوییم، در کنار یک بنگاه بزرگ انتشاراتی که درواقع به موضوع صنعت نشر در کشور کمک می نماید، باید به بحث علمی و رفع نیاز ازسوی شرکت های دانش بنیان و خلاق در این عرصه بپردازد. شرکت های دانش بنیان ما همزمان می توانند درکنار بحث مواد اولیه همچون کاغذ و مرکب که جزء ضروریات این حوزه است، باشند و هم این که می توانند در قالب شرکت های فنی-مهندسی دانش بنیان به موضوع ساخت دستگاه های چاپ نوین ورود پیدا کنند. همین طور شرکت های خلاق می توانند به بحث محتواسازی که آینده صنعت نشر را رقم می زند، ورود کنند.
وی افزود: آینده صنعت چاپ و نشر دیگر به سمت محصولات چندرسانه ای حرکت می کند که خواننده آینده ما بجای خواندن یک متن داستان، با رویدادهای واقعی سه بعدی یا هولوگرافیک آشنا می شود. همزمان در کشور ما نیز هم باید به موضوع محتواهای متنوع فکر کرد و هم به سمت سخت افزارها یا به اصطلاح دستگاه های پیشرفته و فناورانه و همین طور به بحث مواد اولیه چاپ فکر کرد که کشور در این بخش با کمبودهایی مواجه می باشد.
کرمی اشاره کرد: خوشبختانه شرکت های دانش بنیان در این عرصه ها ورود پیدا کردند؛ البته باوجود این که اوایل کارشان است، اما ورود پرتوان و موثری به این صنعت مهم داشته اند. نکته قابل توجه این است که در حال حاضر ما به سمت پلت فرم های چندوجهی حرکت می نماییم که ارتباط نویسنده و تولیدکننده با خواننده را بصورت محتواهای دنباله دار پیگیری می کند و باید از همین حالا بنای دنیای آینده که تغییرات مستقیم تکنولوژی تولید و نشر محتوا را در دنیای آتی برعهده دارد، گذاشته شود.
بگفته دبیر ستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری، رشد و پیشرفت و نوآوری های جدید، ماندگاری بر صنعت و تکنولوژی را با چالش مواجه کرده است. همین طور با ایجاد این چالش عمر فناوری ها کم شده و به تبع آن عمر نوآوری ها روزبه روز افزایش می یابد.
وی با اشاره به ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای حمایت و ایفای نقش موثر بر پیشرفت صنعت چاپ در کشور عنوان کرد: شرکت های دانش بنیان در بازارهایی حضور پیدا می کنند که بازار بزرگی باشد و امکان رشد و توسعه را به این شرکتها بدهد. از طرف دیگر نیز این نیاز ازسوی بخش خصوصی و کشور به اصطلاح خواسته شود و نیاز به حضور دانش بنیان ها حس گردد.
کرمی در ادامه با اعلان اینکه صنعت چاپ و نشر کشور، یک صنعت مشکل دار و پرچالش در کشور است، اظهار داشت: به سبب این که صنعت چاپ در کشور بازار کوچکی دارد و فقط درون مرزهای ایران است و بازارهای بین المللی را هدف کاری خود قرار نداده، با چالش همراه شده است؛ پس اقتصاد کوچکی را به خود اختصاص داده که عمدتاً روی بیس واردات در بحث مواد اولیه همچون کاغذ، مرکب و حتی دستگاه های چاپ ثابت عمل کرده است.
شرکت های دانش بنیان و خلاق توان پشتیبانی از صنعت چاپ و توسعه این حوزه را دارند
دبیر ستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری اضافه کرد: همانطور که اشاره کردم، بازار صنعت چاپ، کوچک و محدود به چارچوب داخلی است؛ اما اگر کشور بخواهد و اراده کند، شرکت های دانش بنیان این توانمندی را دارند که در ارائه تولید سخت افزار و نرم افزار موجود رفع نیاز کرده و هم به سمت پلت فرم های نوین حرکت کنند. البته شرکت های دانش بنیان و خلاق فعالیت در این صنعت را شروع کردند و کار خودرا متوقف نکرده اند. نگاه دانش بنیان ها در این عرصه، نگاه روبه آینده است و فعالیت هایشان نگاه به فراسوی مرزها دارد؛ چونکه باید بتوانند بازار بزرگ و بین المللی را برای خود و فعالیت هایشان جذب کنند تا بتوانند استقرار داشته باشند.
وی با اشاره به حمایت نهادهای ذی ربط برای پیشبرد فعالیت شرکت های دانش بنیان در زمینه صنعت اظهار داشت: ما یک طیف از نهادهای سنتی همچون اتحادیه و چاپخانه داران را داریم که در بعد سنتی کار متمرکز بوده و فعالیت می کنند؛ اما معاونت علمی ریاست جمهوری نگاه فناورانه و نوآورانه ای را به موضوع صنعت چاپ و نشر ذیل صنایع فرهنگی و خلاق دارد و دراین زمینه همه نوع حمایت را از شرکت های دانش بنیان و خلاقی که به این حوزه ورود پیدا کرده و در حال تلاش هستند تا مرزها و لبه های مرز دانش را دراین زمینه بپیمایند، خواهد داشت.
اهمیت نگاه معاونت علمی به فعالیت دانش بنیان ها در صنعت چاپ
کرمی اشاره کرد: البته بیان این نکته نیز لازم است که دولت نباید در اجرا ورود پیدا کند، بلکه باید نقش سیاستگذار، تسهیل گر و حامی داشته باشد و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز این نقش را برای خودش قائل است تا هدایت گر و حامی باشد. عمده تسهیلاتی که معاونت می تواند برای شرکت های دانش بنیان قائل شود، این است که آنها می توانند در بخش دریافت تسهیلات مادی از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی و وام هایی که دراین زمینه وجود دارد، بهره مند شوند.
دبیر ستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: شرکت های خلاق و دانش بنیان همین طور می توانند از تسهیلاتی که معاونت علمی درقالب بیش از ۱۱۰ خدمت به آنها ارائه می دهد، استفاده کنند. موضوع اصلی این است که نگاه معاونت به حضور شرکت های دانش بنیان در صنعت چاپ، نگاهی روبه آینده است و از شرکت های خلاق در زیست بوم صنایع خلاق حمایت می کند که بتوانند مرزهای نو دانشی را دراین زمینه تسریع کرده و کشور را از عقب ماندگی ای که در زمینه چاپ به وجود آمده است، نجات بدهند.
حضور شرکت های دانش بنیان در صنعت چاپ، اقدامی نوآورانه؛ اما پیشرفته است
وی با ارزیابی کارهای انجام شده شرکت های دانش بنیان در صنعت چاپ و لزوم ایجاد نوآوری های جدید در این عرصه اظهار نمود: اگر بخواهم با مثالی بیان کنم، باید گفت حضور شرکت های دانش بنیان و خلاق در زمینه چاپ و نشر، کاری نوآورانه اما پیشرفته است، همانند داستان خودرو. اگر بخواهیم در حوزه خودرو های معمولی و بنزینی به پلت فرم خودروسازهای جهانی نزدیک شویم، تخمین زمانی بین ۲۵ تا ۳۰ سال فاصله است که البته مسیر ناهموار و مشکلی نیست؛ بلکه فقط زمان بر است؛ اما درباره خودرو های برقی و هوشمند فاصله ما با دنیا شاید پنج سال هم نباشد و این مساله به سبب توانمندی و مهارت شرکت های دانش بنیان دراین زمینه است. در حوزه صنعت چاپ نیز شرکت های نوآور و دانش بنیان ما فاصله ای ازلحاظ دانشی، توانمندی مهارتی یا علمی با موارد روز و پیشرفته دنیا ندارد، بلکه نیاز بازار، بازار به وجود آمده، حمایت، هدایت ها و تقاضایی است که از بازار خواهد بود و مجموعه ای از این درخواست ها سبب انگیزه و فعالیت حداکثری دانش بنیان ها در صنعت نشر خواهد شد.
به نقل از بنیاد ملی نخبگان، کرمی اشاره کرد: چون بازار صنعت چاپ کشور در ایران کوچک و محدود است، خیلی به سراغ بهره مندی از توان دانش بنیان ها نیامده ایم؛ البته این جریان دلیل نمی گردد که شرکت های خلاق و نوآورانه، بازارهای جهانی چاپ را نبینند و به فکر تصاحب آن نباشند. ممکنست فعالیت این شرکت های فناورانه در صنعت چاپ در ابتدای راه باشد، اما خیلی هم از دیگر کشورها دور و عقب نیستیم و نباید برای رسیدن به این مهم دست از تلاش برداریم.




منبع:

1400/06/15
11:16:47
5.0 / 5
83
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب