ایران كی نفس تازه می كند؟
داستان پرتكرار آلودگی هوا و فناوری هایی كه فراموش شدند
به گزارش سایت امن کلانشهرهای کشور بخصوص در فصول سرد به علت پدیده وارونگی با افزایش آلودگی هوا مواجه می شوند، به صورتی که امروزه تبدیل به یک داستان پرتکرار شده و این در شرایطی است که میتوان به جای فراموش کردن فناوری های این حوزه، با استفاده از دستاوردهای فناورانه شرکتهای دانش بنیان و محققان کشور راهکارهایی طولانی مدت برای کاهش بار آلودگی از دوش هوای شهرهای بزرگ ارائه نمود.
به گزارش سایت امن به نقل از ایسنا، آلودگی هوا؛ داستان پر تکراری که هر ساله در رسانه ها و خبرگزاری ها قلم فرسایی می شود و هم اکنون بخصوص در فصول سرد به سنتی برای کلانشهرهای کشور تبدیل گشته است.
امسال اما علاوه بر پدیده وارونگی و افزایش آلودگی هوا، حرف از استفاده بیشتر از مازوت یا نفت کوره در نیروگاه ها است. هر چند که این گفته تکذیب شده اما برخی مدعی هستند که آلودگی هوای تهران نه به علت تردد خودرو های فرسوده بلکه با سوزاندن مازوت در نیروگاه ها بوجود آمده است، ولی عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست اعلام نمود نیروگاه های شرق تهران می توانند از مازوت استفاده کنند، اما نیروگاه های غرب تهران به علت اینکه با وزش باد، آلودگی ها وارد شهر می شود، حتما باید از گاز استفاده کنند.
آلودگی هوا زمانی اتفاق می افتد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر از قبیل گازها، ذرات و زیست مولکول ها وارد اتمسفر کره زمین شود و این آلودگی مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن به محدوده مضر برای انسان رسیده است و سبب افزایش بیماری ها در انسان و همینطور گرمایش زمین می شود.
استراتژی ها و تکنولوژی های مختلفی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد که ابتدایی ترین این راهکارها استفاده صحیح از زمین و برنامه ریزی کاربردی آن و تعیین و طراحی زیرساخت های حمل و نقل است. از آنجائیکه بخش زیادی از آلودگی هوا در اثر احتراق سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ و نفت ایجاد می شود، کاهش استفاده از این سوخت ها می تواند سبب کاهش شدید آلودگی هوا شود و مؤثرترین این روش ها استفاده از منابع انرژی پاک مانند نیروگاه های بادی، انرژی خورشیدی و نیروگاه آبی است.
علاوه بر این ها به مدد محققان فناوری های نوظهوری برای کاهش آلودگی هوا عرضه شده است که "سوخت های پاک برای موتورهای دیزلی"، "بنزین با عدد اکتان ۱۰۰"، "مبدل های کاتالیستی برای کاهش آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودروها"، "دستگاه آنالایزر اگزوز خودرو PAGA جهت اندازه گیری غلظت گازها"، "دستگاه غبارسنج محیطی"، "دستگاه آنالایزر پرتابل دوده خودرو (تیرگی سنج) جهت اندازه گیری میزان تیرگی جریان گازهای آلاینده خروجی از اگزوز"، "دستگاه پایش لحظه ای ذرات معلق هوای محیط" و "دستگاه سنجش ذرات غبار خروجی از دودکش" تنها بخشی از این تکنولوژی ها است که از جانب محققان و شرکتهای دانش بنیان برای کاهش میزان آلایندگی هوا و پایش این آلودگی ها عرضه شده است.
دستگاه آنالیز گاز دودکش
این دستگاه جهت اندازه گیری غلظت گازهای اکسیژن (O2)، مونوکسید کربن (CO)، نیتروژن دی اکسید (NO2)، نیتروژن منواکسید (NO)، کربندی اکسید (CO2)، گوگرد دی اکسید (SO2)، آمونیاک (NH3)، سولفید هیدروژن (H2S) و هیدروکروبن های نسوخته (HC) موجود در جریان گازهای دودکش مورد استفاده قرار می گیرد.
این دستگاه به منظور پایش گازهای خروجی از دودکش کارخانجات و منازل قابل استفاده می باشد و می تواند علاوه بر نمایش داده بر روی LCD و ذخیره سازی اطلاعات در حافظه داخلی آنها را بر روی کاغذ از راه پرینت در اختیار کاربران قرار دهد.
کاتالیست های نانویی برای تأمین هوای پاک
احتراق ناقص و ناخالصی های موجود در سوخت و هوا همچون عوامل آلوده کننده هوا در فصول سرد سال به حساب می آید. در حالت ایده آل باید سیستم احتراق بگونه ای طراحی شود که آلاینده های بسیار کمی تولید نماید و این امر با بهره مندی از فناوری های موجود غیر ممکن است.
برای رفع این مشکل، یکی از شرکتهای صنعتی "مبدل های کاتالیستی مبتنی بر فناوری نانو" را به صورت سه منظوره تولید کرده است. این مبدل می تواند تصفیه سه گاز "اکسید نیتروژن"، "هیدروکربن" و "مونواکسید کربن" را انجام دهد.
پالایش گازهای حاصل از احتراق موتورهای بنزینی یکی از قابلیت های این محصول است، بگونه ای که گازهای سمی و آلاینده حاصل از احتراق را به گازهای بی خطر تبدیل می کند. استفاده از این قطعه در خودرو ها و وسایل نقلیه در چند دهه اخیر الزامی شده است.
تولید نانو کاتالیست که می تواند آلاینده های خروجی از اگزوز خودرو را به حداقل برساند، از دیگر محصولات محققان کشور است. این کاتالیست های نانویی برای هر خودرو بسته به نوع آن، بنزین سوز یا گازسوز بودن و فناوری موتور آنها متفاوت می باشد.
در واقع بخش تحقیق و توسعه این شرکت مطابق شرایط هر خودرو فرمولاسیونی منطبق با شرایط استاندارد برای تولید کاتالیست نانویی درنظر گرفته است.
فلیترهای نانویی خودرویی
فیلترهای نانویی برای بهبود کیفیت هوا از دیگر محصولات تولیدی محققان کشور است. این فیلترهای هوا حاوی نانوالیاف الکتروریسی شده است که نسبت به فیلترهای معمولی آلودگی های محیط زیست را به صورت قابل ملاحظه ای کم می کنند.
این فیلتر ذراتی را که از فیلترهای معمولی عبور می کند، به دام انداخته و هوای پاک تری را وارد محفظه احتراق سوخت خودرو می کند.
فیلتر هوای نانویی
یکی دیگر از شرکتهای فناور از دیگر تولیدکنندگان فیلتر هوای خودرو است که با استفاده از فناوری نانو، فیلتر هوای خودرو های سواری را به تولید انبوه رسانده است. این فیلترهای نانویی به علت داشتن لایه نانوالیاف روی سطوح خود، ذرات آلاینده ریز موجود در هوا را به دام انداخته و هوا را به صورت کامل تصفیه می کند.
در صورت استفاده از این فیلترها می توان آلودگی هوا را تا ۲۰ درصد و میزان مصرف بنزین را تا ۱۵ درصد کم کرد.
نانو افزودنی های خودرو های دیزلی
بر اساس آمارها بیشتر از ۷۸ درصد آلودگی هوا در ارتباط با خودرو های دیزلی است؛ ازاین رو محققان یکی از شرکتهای دانش بنیان نوعی نانوافزودنی به بازار عرضه نموده اند که می تواند آلایندگی خودرو های دیزلی را به شدت کم کند. با عنایت به سهم بالای آلودگی هوا توسط موتورهای دیزلی، این محصول می تواند گامی در راه بهبود هوا باشد.
دستگاه نمونه برداری از ذرات معلق هوای محیط- ESPS
دستگاه نمونه برداری از ذرات معلق هوای محیط- ESPS برای اندازه گیری غلظت ذرات معلق هوای محیط با قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر (PM۱۰)، کمتر از ۲.۵ میکرومتر (PM۲.۵)، کمتر از یک میکرومتر (PM۱) و همینطور غلظت کل ذرات (TSP) به دو روش وزن سنجی (توسط فیلتر ۴۷ میلی متر و به صورت همزمان) و پراکنش لیزر (توسط حسگر و به صورت لحظه ای و آنلاین) بکار می رود.
این دستگاه دارای قابلیت ارسال اطلاعات اندازه گیری شده از محل نصب خود بوسیله سیمکارت تلفن همراه به فضای اینترنت بوده که این اطلاعات در محلی دیگر، از راه مرورگر کامپیوتر قابل مشاهده و ذخیره سازی است.
دستگاه آنالایزر دوده خودرو (تیرگی سنج)
دستگاه آنالایــزر پرتابل دوده خودرو (تیرگی سنج) جهت اندازه گیری میزان تیرگی جریان گازهای آلاینده خروجی از اگزوز انواع خودرو های بنزینی و دیزلی به کار می رود.
این دستگاه از راه تابش نور لیزر به مخلوط گازی و خاصیت میزان جذب فرکانس مشخصی از نور لیزر بعد از عبور از مخلوط گازهای خروجی، میزان کدورت را اندازه گیری می کند. میزان کدورت اندازه گیری شده توسط این دستگاه عددی بین صفر تا ۱۰۰درصد است.
دستگاه پایش لحظه ای ذرات معلق هوای محیط
دستگاه پایش لحظه ای ذرات معلق هوای محیط برای اندازه گیری ذرات معلق آلاینده هوا طراحی و ساخته شده و دارای قابلیت ارسال داده های پایش آلودگی هوا از محل نصب خود به کمک سیستم GPRS به فضای اینترنت بوده که این داده ها در محلی دیگر، از راه مرورگر کامپیوتر قابل مشاهده و ذخیره خواهد بود. نمایش داده های اندازه گیری شده در محل و نمایش میزان شاخص کیفیت هوا (AQI) و ارسال آن به مانیتور مرکزی از دیگر قابلیت های این دستگاه است.
موتورهای الکتریکی
محققان یکی از شرکتهای فناور موفق به تولید موتور سیکلت و خودرو های الکتریکی و پاک شده اند؛ ولی به قول آنها صنایع خودروساز استقبالی از کاربردی کردن فناوری های کسب شده نکرده اند. سیستم رانش و قدرت محرکه این موتور با سیستم برق است و سوخت فسیلی این محصول در حرکت این موتور هیبریدی تاثیری ندارد، بلکه در شارژ باتری مؤثر است. شتاب صفر تا ۱۰۰ آن نزدیک به ۶ ثانیه صورت می گیرد.
طراحی و ساخت خودرو های الکتریکی از دیگر زمینه های تحقیقاتی این شرکت است و از ۶ سال قبل مجوز تولید خودرو های الکتریکی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده است و تابحال موفق به تولید ۴۰۰ دستگاه خودروی الکتریکی شده اند.
به اعتقاد محققان این حوزه، کشور ما ایران در هر شرایطی که قرار داشته باشد با فناوری هایی که از جانب شرکتهای دانش بنیان و محققان دانشگاهی عرضه شده است، می تواند بار آلاینده های موجود را کم کند. حرکت کشور به سمت توسعه حمل و نقل عمومی الکترونیکی، اصلاح سوخت خودرو ها بر مبنای استاندارد یورو ۵ و استفاده مناسب از فیلترها در فعالیتهای صنعتی راهکارهایی است که می تواند جایگزین تعطیلی مدارس و صنایع و ادارات در شرایط افزایش آلودگی هوا شود.
اگر پسندیدید لاک کنید:
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب