نهمین كنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،

احتمال بالای شكست سند الگو در صورت بی توجهی به نظام آموزش و پرورش

احتمال بالای شكست سند الگو در صورت بی توجهی به نظام آموزش و پرورش به گزارش سایت امن عضو اندیشكده فقه و حقوق اسلامی اظهار داشت: حاصل نتایج مباحثه با دوستان این است كه هیچ الزامی مهم تر از تحول در نظام آموزش و پرورش نداریم. تا مادامی كه در تربیت نیروی انسانی اصلاح و تحول صورت نگیرد، احتمال شكست در سایر اهداف سند قوت می گیرد.


به گزارش سایت امن به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد عمومی امروز ر چهارمین روز نهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به صورت برخط برگزار شد، با تشریح الزامات و بایسته های اجرای الگوی پیشرفت در اندیشکده فقه و حقوق مرکز، اظهار داشت: وقتی از الزامات و موانع سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صحبت می شود، منظور این است که در راه تحقق الگوی پیشرفت به صورت شرعی و عقلایی هر آنچه لازم است، مورد استفاده قرار گیرد. بخش عظیم الزامات کارهای اختیاری است که باید صورت گیرد.

وی افزود: مراد از موانع و چالش های سند پیشرفت اموری است که سد راه اجرای سند هستند. وظیفه همگان ازاله آنها بعد از شناسایی شدن آنهاست. علاوه بر آن برخی موانع به صورت مستتر وجود دارد که در آینده خودش را نشان خواهد داد؛ ازاین رو باید متوجه این نوع الزامات سند هم بود.

عمومی خاطرنشان کرد: در بخش الزامات و موانع چند دسته بندی شامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بینشی، گرایشی، رفتاری، نظریه و عملی وجود دارد. نخستین و مهمترین نکته ای که در بخش الزامات وجود دارد، همه گیری سند پیشرفت است. تربیت نیروی انسانی به لحاظ کمی و کیفی نخستین مساله ای است که در چشم انداز سند باید مورد توجه قرار بگیرد. تبیین الگو در سطوح مختلف با حجم و عمقِ متنوع در سنین و جنسیت های مختلف، دومین مساله است.

به اعتقاد عضو اندیشکده فقه و حقوق اسلامی، پیشبینی فرایند اصلاح و به روزرسانی سند، ارزیابی دقیق نقاط قوت و ضعف اسناد بالادستی مثل سند چشم انداز ۲۰ ساله، مشخص کردن سهم و تکلیف کلیه نهادها و دستگاه های تقنینی، اجرایی و قضایی، نظارت و ارزیابی نسبت به میزان تحقق اهداف سند، شناخت خلاهای قانونی و تصویب قوانین مناسب و راهگشا، مدیریت جهادی و پرشتاب فارغ از شتاب زدگی، همراهی و هم نوایی رسانه های مکتوب، صوتی و تصویری و شنیداری، باور قلبی مجریان و کارگزاران نظام، ترسیم دقیق وضعیت موجود در ابعاد مختلف، تعیین شاخصهای افق ها، شناخت افق مطلوب و راه و روش رسیدن به افق باید مورد توجه دقیق تر سند قرار بگیرد.

وی متذکر شد: با مدیریت لنگان و مدیریتی که شتاب لازم را نداشته باشد، نمی توان به اهداف و الزامات سند دست یافت. در فهم و تفسیر سند در آینده اختلافاتِ دیدگاه هایی به وجود خواهد آمد، با این رویکرد باید یک نهاد برای حل اختلافات و فصل الخطاب بودن پیشبینی شود؛ نهادهایی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام یا شورای نگهبان. ارزیابی مستمر از اجرای سند، عملکرد مسؤولان اجرایی و قانونگذاری در راه اجرای سند باید سنجیده شود.

عمومی پیشبینی فرایند اصلاح و به روزرسانی سند به اقتضائات شرایط زمانی را مساله ای دانست که نباید بی تفاوت از کنار آنها گذشت.

عضو اندیشکده فقه و حقوق اسلامی متذکر شد: حاصل نتایج مباحثه با دوستان این است که هیچ الزامی مهم تر از تحول در نظام آموزش و پرورش نداریم. تا مادامی که در تربیت نیروی انسانی اصلاح و تحول صورت نگیرد، احتمال شکست در سایر اهداف سند قوت می گیرد.




1399/03/24
14:31:47
5.0 / 5
2076
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب