محققان با اشاره به تبلیغ روغن های سالم و غیرتراریخته در صدا و سیما عنوان كردند

فریب افكارعمومی با تبلیغات روغن غیرتراریخته

فریب افكارعمومی با تبلیغات روغن غیرتراریخته سایت امن: بتازگی یكی از شركت های عرضه كننده روغن های خوراكی در تبلیغات خود ادعا كرده كه روغن غیرتراریخته تولید می كند. این در حالیست كه بگفته پژوهشگران حوزه بیوتكنولوژی، در دنیا دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد و كلیه دانه های روغنی چون ذرت، سویا و كلزا تراریخته هستند. به اعتقاد این پژوهشگران در شرایطی كه مردم در وضعیت بحران اپیدمی كرونا ویروس در خانه ها بوده و مخاطبان رسانه ملی هستند، پخش چنین تبلیغاتی سبب تشویش اذهان عمومی می شود.


به گزارش سایت امن به نقل از ایسنا، سرویس بین المللی برای دستیابی و استفاده از زیست فناوری كشاورزی (ایسا ISAAA) مبادرت به انتشار وضعیت تولید جهانی محصولات تراریخته تجاری در سال ۲۰۱۸ كرده است.
در این گزارش اعلام شده است كه ۲۶ كشور جهان در سال ۲۰۱۸ محصولات تراریخته را تولید كردند و سطح زیر كشت این نوع محصولات كشاورزی سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ به میزان ۹.۱ میلیون هكتار افزایش یافت و از ۱۸۹.۸ میلیون هكتار به ۱۹۱.۷ میلیون هكتار رسیده است. این مقدار نشان میدهد محصولات تراریخته سریع ترین فناوری پذیرفته شده در حوزه فناوری های زراعی در جهان محسوب می شوند.
تا اختتام سال ۲۰۱۸ در مجموع ۷۰ كشور محصولات تراریخته را رسما پذیرفتند كه از این تعداد ۲۶ كشور محصولات تراریخته را تولید و مصرف و ۴۴ كشور دیگر وارد كننده این نوع محصولات هستند.
رتبهكشورمحصولات تراریخته۱امریكاذرت، سویا، پنبه، كلزا، چغندرقند، یونجه، كدو، خربزه درختی، سیب و سیب زمینی۲برزیلسویا، ذرت، پنبه، نیشكر۳آرژانتینسویا، ذرت، پنبه۴كاناداسویا، ذرت، كلزا، چغندرقند، سیب، یونجه۵هندوستانپنبه۶پاراگوئهسویا، ذرت، پنبه۷چینپنبه، خربزه درختی۸پاكستانپنبه۹آفریقای جنوبیسویا، ذرت، پنبه۱۰اروگوئهسویا، ذرت۱۱بولیویسویا۱۲استرالیاپنبه، كلزا۱۳فیلیپینذرت۱۴میانمارپنبه۱۵سودانپنبه۱۶مكزیكپنبه۱۷اسپانیاذرت۱۸كلمبیاپنبه، ذرت۱۹ویتنامذرت۲۰هندوراسذرت۲۱شیلیذرت، سویا، كلزا۲۲پرتغالذرت۲۳بنگلادشبادمجان۲۴كاستاریكاپنبه، سویا۲۵اندونزینیشكر۲۶اندونزینیشكر
۱۸ كشور مقام اول، ۱۸ كشور ابر تولید كننده محصولات تراریخته هستند كه بیش از ۵۰ هزار هكتار را به زیر كشت محصول تراریخته برده اند
علاوه بر آن محصولات تراریخته منحصر به ۴ محصول تراریخته اصلی "ذرت"، "سویا"، "پنبه" و "كلزا" نمی گردد بلكه تنوع آنها گسترش یافته و گزینه های بیشتری را در اختیار مصرف كنندگان جهان و تولیدكنندگان مواد غذایی می گذارد كه از آن جمله می توان به "یونجه"، "چغندرفند"، "پاپایا" (خربزه درختی)، "كدو"، "بادمجان"، "سیب زمینی" و "سیب" اشاره نمود.
علاوه بر آن دو نسل سیب زمینی كه بعد از پوست كندن قهوه ای نمی گردد و مقدار آكریلامید (مواد سرطان زا) آن نسبت به مشابه غیر تراریخته كاهش یافته است و نسبت به بیماری "بلایت دیرهنگام" مقاوم است، در آمریكا كاشته می شود.
برزیل نیز نخستین نیشكر مقاوم به آفات حشره ای، اندونزی نخستین نیشكر متحمل به خشكی و استرالیا نخستین گلرنگ با اسید اولئیك بالا را برای تحقیق، توسعه و تكثیر بذر به زیر كشت برده اند.


مجموعا ۱۹.۱۳ میلیون هكتار محصولات تراریخته در سال ۲۰۱۸، در ۹ كشور در آسیا و اقیانوسیه شامل كشورهای "هند"، "چین"، "پاكستان"، "استرالیا"، "فیلیپین"، "میانمار"، "ویتنام"، "بنگلادش" و "اندونزی" كشت شد.
اندونزی نیشكر متحمل خشكی را برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ كشت كرد. این محصول تراریخته با همكاری بخش خصوصی و دولتی تولید شده است همین طور دو كشور اروپایی "پرتغال" و "اسپانیا" ذرت تراریخته مقاوم به كرم ساقه خوار را كشت كردند.
بر اساس گزارش های انتشار یافته تولید و مصرف محصولات زراعی تراریخته به تایید FDA (سازمان غذا و دارو امریكا)، WHO (سازمان بهداشت جهانی) و EFSA (سازمان ایمنی غذای اتحادیه اروپا) سلامت محصولات تراریخته را تایید كرده است.
این در حالی است كه یكی از شركت های تولید كننده روغن های خوراكی در تبلیغات خود كه از رسانه ملی پخش می شود، ادعا دارد كه روغن های غیر تراریخته تولید می كند كه برای سلامت مردم مفیدتر نسبت به روغن های تراریخته است ولی پژوهشگران این حوزه معتقد هستند بیش از ۹۲ درصد روغن های مصرفی در ایران وارداتی هستند و به غیر از روغن آفتابگردان كه نوع تراریخته آن هنوز در دنیا تولید نشده است، همگی از دانه های تراریخته ذرت، كلزا و سویا هستند.
از سوی دیگر بررسی های پژوهشگران نشان میدهد كه روغن های تولید و عرضه شده در كشور تصفیه شده است و بعد از پروسه تصفیه، اجزا سلولی محصولات تراریخته وجود ندارد و این امر سبب سوءاستفاده این شركت شده و به جامعه القا می كنند كه روغن های تولید شده غیر تراریخته هستند ولی بطور قطع در روغن های تولیدی این شركت ها از دانه های روغنی و روغن های تراریخته استفاده شده است و به جامعه القاء غیر تراریختگی می كنند.

گم شدن رد سلولی در روغن ها بعد از پروسه تصفیه
دكتر محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیك در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینكه بیش از ۹۲ درصد روغن های مصرفی در ایران وارداتی هستند، اظهار داشت: تمامی روغن های وارداتی به غیر از روغن آفتابگردان، روغن های تراریخته هستند كه یا روغن های تصفیه نشده و یا دانه های روغنی به كشور وارد می شود و در كارخانه های تولید روغن فرآیندهای تصفیه و یا روغن كشی بر روی آنها صورت خواهد گرفت.
وی با اعلان اینكه روغن ها بعد از پروسه روغن كشی، بسته بندی و به دست مصرف كنندگان می رسد، اشاره كرد: بدین جهت كلیه روغن های كلزا و كانولا و سویا و پنبه دانه بطور كامل تراریخته هستند. به غیر از روغن آفتابگردان كه هنوز نوع تراریخته آن تولید نشده است.
تولایی اشاره كرد: در فرآیندهای آزمایشگاهی اگر پروسه تصفیه روغن ها كامل باشد، اجزا سلولی و یا ژن یافت نمی گردد و این امر سبب یك نوع سوء استفاده از طرف برخی شركت ها در تبلیغات كالای خود شده است و روغن خودرا بعنوان روغن غیر تراریخته به جامعه معرفی می كنند.
این محقق حوزه بیوتكنولوژی با اعلان اینكه در بعضی از كشورها آستانه تراریختگی ۱ تا ۵ درصد تعیین شده است، اظهار داشت: آستانه تراریختگی یعنی اگر در تركیب فرآورده ای ۱ تا ۵ درصد از اجزای تراریخته استفاده شده باشد، برچسب تراریخته درج نمی گردد ولی بر منبای تصویب شورای ایمنی زیستی در ایران، اگر در فرآورده ای حتی یك درصد از اجزا تراریخته وجود داشته باشد، ملزم به برچسب زنی هستند.
رییس انجمن ژنتیك با اشاره به تبلیغات بی امان یكی از شركت های تولید كننده روغن در زمینه غیر تراریخته بودن محصول خود، اشاره كرد: در آنالیز روغن تصفیه شده اجزا سلولی محصولات تراریخته وجود ندارد و این امر سبب سوء استفاده شركت مذبور شده و به جامعه اینگونه القاء می كنند كه این روغن ها غیر تراریخته هستند ولی من بطور قطع اعلام می كنم كه در روغن های تولیدی این شركت ها از دانه های روغنی و روغن های تراریخته استفاده شده است و به جامعه القاء غیر تراریختگی می كنند.
وی با اعلان اینكه بشر از هزار سال پیش كه كشاورزی را فراتر از مصرف خود و بعنوان فاكتور اقتصادی و كسب درآمد به خدمت گرفته، همیشه به دنبال دستیابی به بذر بهتر درجهت افزایش راندمان تولید و بهره وری و موفقیت در رقابت اقتصادی بوده است، افزود: بعنوان مثال اگر یك كشاورز ایرانی تلاش كند و با بهینه كردن همه شرایط زراعی از بذر سنتی، ذرتی را تولید نماید كه هر كیلوی آن ۹۰۰ تومان باشد، زمانی كه ذرت پر محصول دنیا كیلویی ۴۰۰ تومان تولید شود، طبیعی است كه محصول زراعی سنتی قادر به رقابت با محصول وارداتی نخواهد بود.
به گفته وی، قیمت تمام شده برنجی كه یك تا دو تُن در هكتار محصول دهد، قابل مقایسه با برنجی كه ۸ تُن درهكتار محصول می دهد، نیست و بازار را از دست خواهد داد.
تولایی اشاره كرد: بر این اساس بشر از ابتدا به دنبال اصلاح نژاد و دستیابی به نژادهای برتر در بذر برای كار اقتصادی بوده است و كشاورزان در زمان درو خوشه هایی كه دارای كیفیت بالاتری هستند، بعنوان بذر برای دوره های كشت بعدی خود استفاده می نماید.
رییس انجمن ژنتیك اظهار داشت: مهندسی ژنتیك كه محصول بیوتكنولوژی نوین است، امروز فرصتی را در اختیار بشر قرار داده و بجای آنكه سال ها تلاقی طبیعی بذرها صورت گیرد، برمبنای اینكه در بذر مورد نظر چه صفاتی برتر است، مبادرت به جدا سازی آن ژن از بذر و تزریق آن به داخل بذر دیگر وارد میكند و "نتاجی" كه به دست می آید تبدیل به بذری با قابلیت های بالاتر خواهد شد.
وی مهندسی ژنتیك و بیوتكنولوژی را ابزار و فرصت در حوزه كشاورزی دانست و اظهار داشت: اینكه در تبلیغات دائم یك فناوری محكوم می شود كه این خلاف اخلاق علمی است ضمن آنكه یك اقدام اشتباهی كه در تبلیغات این شركت ها رخ می دهد این است كه دانش و فناوری مهندسی ژنتیك را بعنوان یك دانش مذموم زیر سوال می برد. این اقدام چه حاصلی خواهد داشت.
تولایی اشاره كرد: مذموم دانستن این دانش در حالی صورت می گیرد كه در كشور نزدیك به ۲۰ مركز تحقیقاتی، دانشكده و پژوهشكده داریم كه در آنها بیش از ۲۰۰ دانشمند برای كشاورزی كشور در حال تلاش علمی هستند و بر روی بهینه سازی انواع بذر با استفاده از تكنیك های مهندسی ژنتیك تحقیق می كنند. این پژوهشگران در زمینه بهینه سازی بذور پنبه، چغندر قند، كلزا و سیب زمینی با همین فناوری مهندسی ژنتیك در فعالیت هستند و این تحقیقات تضمینی برای آینده امنیت غذایی كشور است ولی از طرف دیگر یك شركت برای حفظ منافع خود این فناوری را مذموم اعلام می كند.
تولایی با انتقاد از نحوه تبلیغات این شركت ها در شرایطی كه مردم در بحران اپیدمی حوزه سلامت قرار دارند، اظهار داشت: كدام فناوری بدون نقاط ضعف و قوت ندارد. اگر فناوری هسته ای در اختیار یك زنگی مست باشد سلاح می‎سازد و اگر دست كشور ایران باشد، مبادرت به تولید رادیو دارو می كند. بر این اساس اگر كسی كه اهل تفكر باشد فناوری هسته ای را محكوم نمی كند.
وی با تاكید بر اینكه متاسفانه در این تبلیغات بیوتكنولوژی محكوم می شود، تصریح كرد: باید آگهی داده شود كه چنین اقداماتی خطراتی برای آیندگان امینت غذایی كشور به همراه دارد.
تراریخته مضر؟ یا باقیمانده سموم؟
تولایی درباب غیر سالم بودن محصولات تراریخته و یا سالم بودن آن توضیح داد: وقتی محصولی برای یك صفتی، نوع مهندسی ژنتیكی شده و یا تراریخته شدن تولید می شود، یعنی تمامی صفات آن دانه، بذر و یا محصول بین نژاد اصلی و والد است ولی یك صفت در آن تغییر كرده كه این صفت از خاصیت هایی چون مقاومت به آفات و یا سایر خاصیت ها برخوردارست.
وی افزود: این در حالیست كه در پای محصولات مشابه ۷ تا ۸ برابر محصولات تراریخته، سم ریخته شده كه سرطان زا و مضر بودن آن به اثبات رسیده است ولی برخی ادعا می كنند كه هم اكنون ضرر محصولات تراریخته در مقالات درج نشده است ولی از كجا معلوم كه ۲۰ سال آینده ضرر این محصولات شناخته شود؟ در پاسخ به این دسته از افراد باید گفته شود سمی كه همین امروز مضر بودن آن اثبات شده و شاهد بروز سرطان و رخدادهای بعد آن هستیم، نادیده گرفته و خطرات احتمالی ۲۰ سال آینده توجه می شود.
این استاد تمام دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله با اعلان اینكه در كنار هر فناوری دو موضوع Risk Assessment (ارزیابی احتمال بروز خطر)و Risk Managment (مدیریت خطر) مطرح است، اشاره كرد: بدین جهت كسی مسلط به دانش و فناوری خاصی باشد می تواند هر خطری كه منجر به بروز عوارضی در آینده باشد شناسایی كند و با تدابیر و پایش هایی كه وجود دارد، در صورتیكه احتمال خطر به جدی احساس می شود، مدیریت مخاطرات صورت گیرد.
وی افزود: با این روند اعتماد مردم به رسانه ملی در این شرایط بحران سلب خواهد شد؛ چونكه مردم در این شرایط منازل خود به این رسانه پناه آورده اند و بیشترین مخاطبان را دارند و زمانی كه كذب بودن اطلاعات این چنین تبلیغاتی برای آنها آشكار شود، اعتماد مردم به رسانه هم از دست خواهد رفت. بدین جهت لازم است دستگاه های قضائیه كشور در این مساله وارد شوند چونكه با یك كلاهبرداری سامانه یافته مواجه هستیم.
تولایی افزود: علاوه بر آن سایر شركت هایی كه صادقانه همین روغنی كه از طرف همین شركت وارد می شود، را وارد و عرضه می كنند، برچسب گذاری كردند ولی شركتی كه تبلیغات گسترده كرده است، اعلام می كند روغن غیر تراریخته.
تذكراتی كه نادیده گرفته می شوند
رییس انجمن ژنتیك با اشاره به ارائه تذكراتی به این شركت عرضه كننده روغن، اضافه كرد: تذكراتی از طرف سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت به این شركت داده شده است ولی به این تذكرات توجهی نشده است.
وی با برخی اقدامات غیر واقعی این شركت عرضه كننده روغن های غیر تراریخته، اظهار نمود: بر روی برچسب های پیش از یكی دو ماه اخیر این شركت عناوینی چون "سویای تراریخته"، "كانولا یا كلزای تراریخته" بوده و الان این برچسب ها را تغییر داده و برچسب مضاعفی با عنوان "غیر تراریخته" نصب كرده است تا جامعه را مورد القاء سوء قرار دهد و این اقدامات مغایر با قانون و قابل پیگرد است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله تصریح كرد: هم اكنون بیش از ۴۰ درصد كالری سبد غذایی ما وارداتی است و تصور شود كه نقش روغن چند درصد از سبد غذایی خانوارها را تشكیل می دهد. زمانی كه امروزه مقادیر بسیار زیادی از نهاده های دامی و فرآوری كشاورزی را وارد می نماییم و بیش از ۴۰ درصد كالری سبد غذایی را از واردات تامین نماییم، یعنی اینكه كلیه تولیدات مرغ، تخم مرغ، گوشت، ماهی و خیلی از فراورده هایی كه تولید می شوند، از بذر و دانه های وارداتی مصرف كرده است.
وی اشاره كرد: بر این اساس گوشت، مرغ، ماهی، شربت های دارویی، شربت های غذایی، شیرینی جات از انواع فرآورده های حاصل از ذرت تراریخته تولید می شود.
محقق حوزه بیوتكنولوژی با تاكید بر اینكه بخش زیادی از آنچه كه امروز ما در زندگی مصرف می نماییم تراریخته است، اظهار داشت: بدین جهت اگر شركتی توانست امروز فناوری مهندسی ژنتیك را در جامعه مضر معرفی نماید و در آینده اعلام گردد همه محصولات مورد استفاده از فرآورده های تراریخته است، آیا این امر سبب تشویش اذهان عمومی نخواهد شد.
تولایی افزود: این تبلیغات در شرایطی از رسانه ملی پخش می شود كه از طرف FDA، WHO و EFSA (سازمان ایمنی غذای اتحادیه اروپا) سلامت محصولات تراریخته را تایید كردند ضمن آنكه وزارت بهداشت ایران نیز سلامت این محصولات را تایید كرده است.
وی اشاره كرد: مسئولان باید دراین زمینه باید تامل كنند و باور نكنند كه چنین تبلیغاتی، تبلیغات صادقانه و درستی است.

مصوبه ای برای عدم برچسب گذاری روغن های تصفیه شده
دكتر محمدعلی ملبوبی معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیك و زیست فناوری در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینكه ما تفكیكی میان روغن های تراریخته و غیر تراریخته قایل نیستیم، اظهار داشت: وقتی گیاهان تراریخته در پروسه ستاندن مجوز قرار می گیرد، مدت ۶ تا ۷ سال مورد آزمایش و ارزیابی مخاطرات قرار می گیرد تا "این همانی" گیاهان تراریخته به اثبات برسد. "این همانی" یعنی گیاهان تراریخته همانند نوع غیر تراریخته خود است. بدین جهت تفكیك زیادی میان این دو روغن قائل نیستم.
وی با اشاره به خاصیت ها و مزایای گیاهان تراریخته، اشاره كرد: اگر به پروسه تولید این نوع محصولات دقت كنیم، مشاهده می شود كه در محصولات تراریخته نسبت به نوع غیر تراریخته سم كمتر و بهینه مصرف شده است و این در حالیست كه در گیاهان غیر تراریخته نمی دانیم كه چه اتفاقاتی برای گیاه رخ داده و به چه میزان از سموم ضد قارچ و آفت استفاده شده است.
ملبوبی با تاكید بر اینكه در مزارع غیر تراریخته هیچ محدودیتی برای مصرف سموم وجود ندارد مگر آنكه محصول ارگانیك باشد، افزود: در این روزها كه به سبب شیوع ویروس كرونا مردم تشویق به در خانه ماندن می شوند و تبلیغاتی در زمینه مضر بودن محصولات تراریخته از رسانه ملی پخش می شود، منجر به لطمه وارد شدن به اعتبار رسانه ملی خواهد شد.
معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیك و زیست فناوری با اعلان اینكه هم اكنون در دنیا حدود ۱۹۰ میلیون هكتار از اراضی كشاورزی به زیر كشت محصولات تراریخته رفته است، تصریح كرد: این محصولات به غیر از ۴ كشور كه ممنوعیت مصرف اعلام شده در سایر كشورهای دنیا از این محصولات مصرف می شود و عمده دانه های روغنی كه در بازارهای جهانی موجود است عموما تراریخته هستند و ما نیر سالانه با مجوز وزارت بهداشت و وزارت جهاد كشاورزی محصولات تراریخته به كشور وارد می نماییم.
وی با اشاره به تبلیغات این شركت تولید كننده روغن های خوراكی با اعلان اینكه این شركت ادعای غیر تراریخته و سالم بودن این محصولات را دارد، اظهار نمود: بتازگی مصوبه ای در شورای ایمنی زیستی ارائه شد كه برمبنای آن روغن های تصفیه شده نیازی به برچسب گذاری ندارند ولی ما اصرار داریم كه برچسب گذاری صورت گیرد تا مردم باخبر باشند كه از چه محصولاتی استفاده می نمایند. این شركت با بهره برداری از این مصوبه با خیال آسودن تبلیغ می كند و این اقدام سو استفاده از این مصوبه تلقی می شود و در شرایط شیوع ویروس كرونا و توجه بیشتر مردم به رادیو و تلویزیون، پخش چنین تبلیغاتی از این رسانه ملی فریبكاری ملی است.

خرید ۳۳ میلیارد اروپا از محصولات تراریخته
دكتر بهرام باغبان دانشیار دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز نیز در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینكه كلیه آمارهای مربوط به محصولات تراریخته در دنیا در تارنمای ایسا (ISAAA.org) قابل دسترس است، اظهار داشت: این داده ها تنها در اختیار متخصصان نیست بلكه عموم مردم می توانند به این آمارهای سازمان جهانی ایسا دسترسی داشته باشند و اینكه در تبلیغات تلویزیونی بر غیر تراریخته بودن محصولی تاكید می شود و یا بر روی ظروف بسته بندی عنوان "تراریخته" درج می شود، قابل پیگیریست.
وی همین طور با تاكید بر اینكه در دنیا هیچ گاه دانه های آفتابگردان و یا پالم تراریخته وجود ندارد، افزود: گیاهانی كه برای روغن كشی استفاده می شود عموما شامل "سویا"، "پنبه"، "كلزا" و "ذرت" است كه این دانه ها نیز تراریخته هستند. بدین جهت اگر در حوزه بازرگانی كشور كسی آمارهای واردات محصولات تراریخته و غیر تراریخته را اعلام نماید می توان به غیر تراریخته بودن روغن های تولیدی این كارخانجات كه به دست مردم می رسد، پی برد.
باغبان با اعلان اینكه تبلیعات این شركت بازی با شعور مردم و به ضرر آنها است، تصریح كرد: تمام ذرت ها و سویاهایی كه به كشور وارد می شود با شانس بسیار بالا تراریخته هستند مگر آنكه خلاف آن ثابت شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز به ادعای ناسالم بودن روغن های تراریخته در تبلیغات اشاره نمود و افزود: آمار خرید اتحادیه اروپا از آمریكا در سال ۲۰۱۸ نشان میدهد كه اتحادیه اروپا بیش از ۳۳ میلیارد دلار محصولات و گیاهان تراریخته از آمریكا خریداری نموده است و این امر دلالت بر كیفیت بالای روغن های تراریخته نسبت به روغن های غیر تراریخته دارد. این عدد شاهد بزرگی برای سالم بودن این محصولات است.




منبع:

1399/01/15
21:33:07
5.0 / 5
2521
تگهای خبر: امنیت , پژوهش , تخصص , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب