استاد دانشگاه خوارزمی:

كاری نكنیم محیط توان تاب آوری اش را از دست بدهد

كاری نكنیم محیط توان تاب آوری اش را از دست بدهد به گزارش سایت امن استاد دانشگاه خوارزمی بارش های بی نظم و رگباری، تغییر اقلیم و ماهیت كشور به لحاظ تنوع آب و هوایی را همچون علل سیلاب های اخیر در كشور دانست و تصریح كرد: كاری نكنیم محیط توان تاب آوری اش را از دست بدهد.


به گزارش سایت امن به نقل از ایسنا، بهلول علیجانی در نشست «سیل فروردین ۱۳۹۸ و تغییر اقلیم: نخستین یافته» كه امروز در مركز تحقیقات سیاست علمی كشور برگزار شد، با اشاره به كاهش میانگین بارش ها از حدود سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ بدین سو اظهار داشت: سال قبل میانگین بارش ها ۱۷۲ میلی متر بود كه از میانگین كل بارش های سالانه كه ۲۴۰ میلی متر در نظر گرفته شده هم كمتر بود.
وی با اشاره به اینكه میانگین بارش سالانه معنایی ندارد و بیشتر برای گمراهی است، تشریح كرد: ایران سرزمین تنوع ها بوده و ثبات پایداری از نظر میانگین بارش ها ندارد به صورتی كه ضریب تغییرپذیری ایستگاه های بارندگی كشور بالای ۵۰ درصد است.
استاد دانشگاه خوارزمی اضافه كرد: بارش كم، فراوان است اما بارش بالاتر از میانگین كمتر اتفاق می افتد. این در شرایطی است كه بارش ها از نظر مكانی و زمانی هم بی نظم است.
علیجانی با اشاره به اینكه بیشتر از ۵۰ درصد بارش ها در حدود ۱۰ درصد روزهای بارش می بارد، تصریح كرد: ۹۰ درصد روزهای بارش، بارش خیلی كم دارند در حالیكه ایستگاه های بارندگی در ایام پرباران سهم زیادی از نظر مقدار بارش دارند و می توان اظهار داشت كه بارش های ما اصولاً رگباری است؛ ازاین رو میزان خسارات بالاست.
وی سپس به شرایط تغییر اقلیم اشاره نمود و توضیح داد: تغییر اقلیم هم از ۲۰ الی ۲۵ سال پیش در كشور ما شروع شده و خصوصیت اصلی آن بی نظمی است.
این استاد دانشگاه خوارزمی سپس به عرضه چندین مثال از بارش های بی نظم در كشور پرداخت و تصریح كرد: پتانسیل نقاط مختلف كشور از نظر بارش های شدید بسیار بالاست كه باید در زمان صلح یا آرامش فكری به حال آن نماییم.
علیجانی سپس به برخی علل به وجود آمدن خسارات در سیل اخیر اشاره نمود و اظهار داشت: از علل خساراتی كه پیش آمد این بود كه كانال ها و مسیل ها را بستیم. همینطور مشاهده شد كه رودخانه ها لایروبی نشده بود و رسوبات زیادی وجود داشت.
او همینطور تخریب بالادست، خشكسالی و تخریب پوشش گیاهی را از علل وقوع سیل شدید دانست و اظهار داشت: در تمام فعالیت های توسعه و عمرانی باید از بارش های با دوره های برگشت ۱۰۰، ۵۰۰ و حتی ۱۰۰۰ ساله استفاده نماییم چراكه میانگین بارش سالانه فایده ای جز گمراه كردن ندارد البته در نظر گرفتن دوره های برگشت طولانی هزینه بر هم هست؛ مثلاً باید ساخت و ساز در راه رودخانه كرج ممنوع بشود.
استاد دانشگاه خوارزمی در پاسخ به اینكه كه آیا وارد دوره ترسالی شده ایم یا خیر، اظهار داشت: تنها با وقوع بارش های شدید در یك دوره خاص نمی توانیم بگوییم كه وارد ترسالی شده ایم و باید ببینیم كه شواهد مربوط به بارندگی امسال و سال بعد چگونه خواهد بود.
علیجانی در انتها نسبت به این مورد كه آبستن كردن ابرها باعث بارش های شدید شده یا خیر، ابراز مخالفت كرد و اظهار داشت: بارش های رگباری، تغییر اقلیم و ماهیت متنوع كشور باعث بروز سیلی شده و باید حق زندگی محیط را رعایت كنیم؛ به عبارتی كاری نكنیم كه محیط توان تاب آوری اش را از دست بدهد.



1398/01/25
15:55:16
4755
5.0 / 5
تگهای خبر: توسعه , دانشگاه
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب