كارآفرین ایرانی مقیم كالیفرنیا؛
شبكه های اجتماعی لزوم فعالیت شركت های استارت آپی
سایت امن: یك كارآفرین ایرانی مقیم كالیفرنیا فعالیت شركت های استارت آپی را نیازمند سرمایه و بازار عرضه دانست و گفت شبكه های اجتماعی نقش مهمی در ارتباط این شركت ها با مردم برای عرضه محصولاتشان دارند.
به گزارش روز یكشنبه ایرنا، امروزه تغییراتی در مناسبات اقتصادی جهان در حال شكل گیری است و بازار سنتی جایگاهش را به بازار دانش بنیان و استارت آپی می دهد. در سال های اخیر جمهوری اسلامی ایران توانسته در حوزه فناوری و دانش بنیان رشد فراوانی نسبت به همسایگان خود در منطقه داشته باشد. ارزش آفرینی بیشتر از 60هزار میلیارد تومانی و احداث بیشتر از 300 هزار شغل از كارنامه درخشان این عرصه است.
از فعالیت قریب به 4هزار شركت دانش بنیان و استارت آپی (كسب و كارهای نوپا) در ایران، تعداد بسیاری را كارآفرینان مقیم خارج از كشور می سازند. آنهایی كه با تجربه فعالیت در بزرگ ترین شركت های جهان؛ قید امكانات و سرمایه را زده اند تا به كشور خود برگردند و نقش موثری در اقتصاد نوین ایران داشته باشند.
حسین اخلاق پور یكی از این ایرانی ها كه بیشتر از 20 سال است در حوزه فناوری و استارت آپ آمریكا فعالیت می كند، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه «تفاوت بین استارت آپ ها و كسب و كارهای معمولی در ابعاد خدمات دهی است» اظهار داشت: هر كسب و كاری استارت آپ نیست، وقتی صحبت از یك استارت آپ می نماییم تفاوتش با كسب و كار معمولی در این است كه استارتاپ یك مدل جدیدی را معرفی می كند كه این مدل جدید مقرر است در مقیاس بزرگتری نمایش شود.
وی افزود: یك كسب و كار وقتی استارت آپی به حساب می آید كه راه متفاوتی را از طریق سنتی كه قبلا اجرا می شد پیدا كند. فروش بیشتر و هزینه كم تر؛ این اثر استارتاپی است.
این كارآفرین ایرانی مقیم آمریكا، كاهش وابستگی به منابع طبیعی در كشورهای پیشرفته را حاصل وجود پدیده ای به نام استارت آپ دانست و افزود: با نگاهی به كشورهای پیشرفته می بینید وابستگی آنها به نفت، گاز، معدن و دیگر منابع طبیعی، از راه سپردن كار و تولید به خود مردم، كاسته می شود و این رهایی از وابستگی ناشی از خلاقیتی است كه از دل استارت آپ ها بیرون می آید.
اخلاق پور، استارت آپ را سبب پیشرفت یك مملكت دانست و اظهار داشت: تولید ناخالص ملی كشوری چون آمریكا از منابع طبیعی نیست بلكه از شركت هایی می آید كه حاصل استارت آپ ها هستند. گوگل، فیس بوك و آمازون شركت هایی هستند كه آن قدر بزرگ شده اند كه بیشتر عمده تولید ناخالص ملی را دربر دارند.
وی خاطرنشان كرد: برای همین اگر آینده پیشرفت یك مملكت به فروش نفت منتهی شود، دیر یا زود به مشكل بر خواهد خورد برای اینكه این منابع پایدار نیستند و ارزش آنها كاسته می شود، از این روی كشورها باید دنبال نوآوری هایی باشند كه از دل استارت آپ ها بیرون می آید.
مؤسس چندین شركت دانش بنیان، نقطه قوت استارت آپ ها را كمك به خلاقیت دانست و با تشریح نقاط ضعف آنان، اظهار داشت: نقطه ضعف این مساله، پدیدار شدن تعداد زیاد استارت آپ هاست كه همگی می خواهند رشد كنند. یك استارت آپ 6نفره تبدیل به یك ابَر شركتی چون گوگل میگردد كه بالای 100 هزار كارمند دارد.
اخلاق پور با تاكید براینكه این شركت ها به جهت اینكه بتوانند در این حد رشد كنند نیاز جدی به سرمایه گذاری دارند، اضافه كرد: بدون سرمایه گذاری لازم استارت آپ ها از گرسنگی می میرند.
وی بنای استارت آپ ها را صعودپذیر خواند و اظهار داشت: وقتی سرمایه مورد نیاز برای استارت آپ ها تامین نشود آنها مجبورند به یك كسب و كار كوچك تبدیل شوند و این به طبیعت استارتاپ ها نمی خورد. اگر كسب و كار كوچك باشد آن وقت باید با كسب و كارهای سنتی رقابت كند، كه قدرت این را ندارند.
این فعال استارت آپی اضافه كرد: بسیار مهم می باشد بدانیم درست كردن یك استارتاپ به تنهایی دلیل بر موفقیت نیست. باید بدانیم كه این استارت آپ به اكوسیستمی نیاز دارد كه بتواند در قلب خود درصد كمی از اینها را به سمتی ببرد كه بزرگتر شوند.
اخلاق پور، تفاوت استارت آپ ها در جوامع پیشرفته و درحال پیشرفت را، در 'مقیاس سرمایه' آن جوامع دانست و افزود: وقتی با جوامع پیشرفته سروكار دارید یعنی سرمایه خیلی بزرگی در دسترس دارید تا نسبت به جوامع درحال پیشرفت. وقتی در آمریكا صحبت از استارت آپ می شود؛ یعنی سرمایه بیشتری را می توان سرازیر كرد و آنها می توانند ریسك بسیار بالاتری را تحمل كنند.
وی با اشاره به اینكه فقدان سرمایه لازم برای استارت آپ در كشورهای در حال توسعه، آنها را به سمت كپی سوق می ده، ؛افزود: استارت آپی مدل خودرا از یك شركت معتبر دیگر كپی می كند، چرا؟ چون نمی خواهند چیزی را تجربه كنند كه نمی دانند موفق خواهند شد یا خیر.
این فعال حوزه استارت آپ، الگوبرداری از یك تجربه موفق در خارج را روش درستی دانست و اظهار داشت: وقتی می دانیم جای دیگری یك الگویی موفق بوده و جواب داده، ما می توانیم آنرا ایرانی سازی و استفاده نماییم. این كار درستی است كه در كشورهای درحال رشد می توان انجام داد.
اخلاق پور، عمر استارت آپ ها را كوتاه خواند و اظهار داشت: این ماهیت استارت آپ است و طراحی شده كه عمرش كوتاه باشد، به عبارتی استارت آپ چون یك ایده جدید را خلق می كند احتمال آن كه به جایی نرسد بسیار زیاد است. شاید از 10 ایده، تنها دوتای آن موفق شوند كه می تواند ارزش آن از كسب و كار سنتی بیشتر باشد.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا مبنی براینكه نگاه استارت آپ ها رسیدن سریع به ثروت است، آیا این نگاه مانع از رشد و پویایی یك ایده نمی شود؟ اظهار داشت: نه تنها نگاه به ثروت مانع نیست بلكه كمك می نماید تا خلاقیت زیاد شود.
این فعال استارت آپی به نقش صاحبان ثروت در شكل دهی و هدایت استارت آپ ها اشاره نمود و اضافه كرد: باید یك اكوسیستم استارت آپی داشت؛ وقتی كه استارت آپی شكل می گیرد قرار نیست به سرعت سودآور شود. وقتی استارت آپی چون آمازون وارد بازار شد، نزدیك 10سال طول كشید تا به سود دهی برسد.
اخلاق پور با یادآوری اینكه در اوایل آغاز به كار یك استارت آپ، سودهای حاصله صرف بزرگتر شدن آن میگردد و از این رو سوددهی آن مشهود نیست، اظهار نمود: در این شرایط احتیاج به سرمایه خارج از شركت است، كه بیاید و سرمایه ای را تزریق كند تا آن استارت آپ بتواند رشد كند.
وی با اشاره به اینكه رشد یك استارت آپ به كمك صاحبان سرمایه میسر می شود، تصریح كرد: شمار زیادی از استارت آپ ها از بین می روند، آنهایی كه می مانند به كمك صاحبان سرمایه بزرگ می شوند طوری كه كشور را متحول می كنند. كسب و كارهای جدید؛ قدیمی ها را كنار می گذارند، چون كم هزینه تر و به صرفه تر هستند و با سرمایه كمتری می تواند صورت گیرد.
این فعال بازار كسب و كار نوین با تاكید بر اینكه اگر صاحبان سرمایه به حمایت های مالی خود ادامه ندهند، ایده ها به محصول تبدیل نخواهد شد؛ اضافه كرد: امروزه با استفاده از خلاقیت، بحث هایی به نام كراود فاندینگ داریم، روشی كه استارت آپ بدون احتیاج به یك موسسه یا شخص سرمایه دار، بتواند سرمایه خودرا تامین كند.
اخلاق پور افزود: همه اینها بر اساس این است كه تعداد زیادی مردم با سرمایه كم بدون حضور صاحب سرمایه بتوانند استارت آپ را بنا نهند.
** تحلیل از شرایط استارت آپ ها در ایران
این كارآفرین حوزه آی تی، وجود یك تب استارت آپی در ایران را نقطه مثبت دانست و اظهار داشت: خیلی از دانشجویان می خواهند بروند استارت آپ راه اندازی كنند؛ تعداد زیادی همایش ها و نشست حول محور استارت آپ برگزار می گردد و تعداد خوبی استارت آپ زده میگردد.
اخلاق پور، وجود افراد تكنیكی كه هیچ تجربه استارت آپی ندارند را نقطه آغاز احداث مشكل بیان كرد و تصریح كرد: خیلی از این استارت آپ ها از افرادی می آید كه تكنیكی هستند و تجربه استارت آپی و مربی ندارند.آن ها به سرعت به سراغ احداث یك تكنولوژی یا توسعه یك محصول می روند.
وی افزود: خیلی از این افراد ایده خودرا با دیگران مطرح نمی كنند و به خوبی بازار را مورد بررسی قرار نمی دهند. در واقع آن تجزیه و تحلیل لازم كه آن ایده چگونه پیاده شود، اندك است.
این مدیرعامل شركت استارت آپی اظهار نمود: خیلی ها نگران هستند كه ایده هایشان توسط دیگران دزدیده شود كه این خوب نیست؛ ایده خیلی ارزشی ندارد، اصل آن اجرای كار است.
اخلاق پور اضافه كرد: احتمال اینكه ایده طرف به نتیجه نرسد زیاد است پس بهتر است تا می تواند ایده را پرورش دهد و با مشورت، ایده را زیر انتقاد دیگران قرار بدهد تا شانس موفقیت افزایش یابد.
وی با نقد اینكه وقتی استارتاپ ها در ایران درست می شود، افراد خیلی دیر به سراغ جذب سرمایه می روند، عنوان كرد: فرایند جذب سرمایه طولانی است، گاهی تا 6 ماه طول می كشد تا آن سرمایه مورد نظر به دست آید.
این دانش آموخته دانشگاه اوهایو با اشاره به این مورد كه جذب سرمایه در یك استارت آپ یك كار حیاتی و تمام وقت است، اظهار داشت: خیلی از استارت آپ ها در ایران 1 الی 2 ماه پیش از اینكه سرمایه شان تمام شود به جذب سرمایه اقدام می كنند و این موجب میگردد بودجه آنها تمام شود و دیگر نتوانند دوام بیاورند. جذب سرمایه یك امر حیاتی برای استارت آپ است.
**انسداد شبكه اجتماعی یعنی از بین بردن استارت آپ ها
اخلاق پور بزرگترین مانع استارت آپ ها در ایران را وجود محدودیت در شبكه های اجتماعی دانست و اضافه كرد: خیلی از كانال هایی كه در آمریكا یا اروپا برای ماركتینگ و ارتباط مستقیم با مردم موجود است، در ایران نیست. بعنوان مثال تلگرام دریچه خیلی مهمی بود كه موجب موفقیت و رشد بسیاری استارت آپ ها در ایران شد. وقتی تلگرام را بستند، خیلی از استارت آپ ها شكست خوردند.
وی با اشاره به این مورد كه شبكه های اجتماعی ابزارهای مهمی برای استارت آپ ها در آمریكا هستند، اظهار داشت: مسدود كردن شبكه های اجتماعی یعنی بستن یكی از كانال های اصلی رشد استارت آپ ها. وقتی تلگرام، اینستاگرام یا فیس بوك را ببندید یعنی خیلی از استارت آپ ها به مردم دسترسی ندارند و این یعنی از بین بردن آنها.
این فعال حوزه فناوری مقیم ایالات متحده تصریح كرد: باید خیلی خرج كنند تا به مردم دسترسی پیدا كنند و نمی گردد گفت بیایید فقط از كانال های دولتی به مردم وصل شوید، این كانال ها خیلی محدود هستند و محدودیت هایی دارند.
**مزایا و معایب تحریم برای استارت آپ ها
اخلاق پور كه تجربه بیشتر از 20 سال فعالیت در آمریكا و باز ایران را در كارنامه خود دارد، در پاسخ به این سوال كه اثرات تحریم بر روی اكوسیستم استارت آپی ایران چگونه است، اظهار داشت: تحریم های ما خیلی سیاسی است. استارت آپ می تواند خیلی از محصولاتی كه بخاطر تحریم نمی تواند وارد ایران شود را تولید كند؛ مانند محصولات كالایی و یا كالاهای غیر فیزیكی.
وی افزود: ما دیجی كالا را داریم كه معادل آمازون است. اگر تحریم نبود می توانست دیجی كالا برقرار باشد و حتی با آمازون رقابت كند. از یك جهاتی تحریم می تواند به بعضی استارت آپ ها كمك نماید كه جلو بروند و موفق شوند برای اینكه نمونه خارجی، رقیب شان نیست اما از جانب دیگر مزایا و معایبی دارد.
این كارآفرین حوزه آی تی، مزایای تحریم ها را نبود رقیب خارجی بیان كرد و در توضیح معایب تحریم ها اظهار داشت: با وجود تحریم ها، استارت آپ ها نمی توانند از ایران به خوبی صادر شوند و بازار آنها محدود به ایران می شود، این كاهش شدیدی برای یك استارت آپ است.
اخلاق پور تصریح كرد: استارت آپ ها باید بتوانند جهانی باشند و به امكاناتی فكر كنند كه بقیه ندارند.
وی با اشاره به اینكه ایرانی ها خارج علاقه بسیاری برای حضور در بازار ایران دارند، اظهار داشت: ایرانی ها در هركجا كه هستند به ایران و اقتصادش علاقه دارند و می خواهند كمك كنند كه بیشترین كمك از استارت آپ ها و شركت های استارت آپی می آید.
این كارآفرین مقیم كالیفرنیا، بزرگترین مانع ایرانی ها خارج از كشور برای حضور در بازار ایران را، ترس از قوانین دست و پا گیر دانست و اضافه كرد: تعداد زیادی از ایرانی ها مقیم خارج به خاطر قوانین داخلی و تحریم های خارجی موجود علاقه كمتری برای همكاری با ایران دارند.
اخلاق پور درباره عملكرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در احداث مهاجرت معكوس نخبگان هم اظهار داشت: اینكه بنده سپس 14سال فعالیت در اكوسیستم آمریكا به اكوسیستم ایران بازگشتم، دیداری بود كه با آقای دكتر ستاری در نیویورك داشتم. در آن دیدار، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، من و چندی از فعالان استارت آپی را قانع كردند كه برگردیدم و من هم برگشتم.
اروپام*1429**1485
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب