رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی:

توسعه فناوری رانت های اقتصادی را از بین می برد

توسعه فناوری رانت های اقتصادی را از بین می برد سایت امن: تهران – رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی اظهار داشت: پیشرفت و توسعه تكنولوژی و فناوری به صورت حتم ضمن تولید شفافیت در كشور، رانت های اقتصادی را از بین خواهد برد.


به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دكتربهزاد سلطانی روز شنبه در نشست خبری با بیان اینكه، باوجود تلاش های انجام شده هنوز تولید هماهنگی در بخش علم و فناوری با مسائلی مواجه می باشد، از ورود برخی حوزه های سیاست گذار در بخش اجرا انتقاد نمود و با اشاره به دخالت برخی دستگاه ها در حوزه وظایف صندوق نوآوری و شكوفایی اظهار داشت: دستگاه های در رده سیاستگذاری در كشور نبایستی در اجرا دخالت كنند چراكه در شرح وظایف آنها نیست.
وی با اشاره به نقش حیاتی فناوری و توسعه آن در آینده كشور، اضافه كرد: به عنوان مثال هوش مصنوعی یا بحث خودروهای هوشمند آینده دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد كه البته كشور ما هم فاصله بسیاری با كشورهای دیگر ندارد و مردم ما هم تا چند سال آینده خودروهای خودران و تاكسی های هوایی یا تكنولوژی های انرژی را تقاضا می كنند.
سلطانی با بیان اینكه، اگر حمایت های لازم از شركت های فناور و دانش بنیان برای تولید این تكنولوژی ها كه از پیچیدگی خاصی هم برخوردار نیستند را نداشته باشیم بایستی تا چندسال دیگر این تكنولوژی ها را با چندین برابر قیمت وارد نماییم.
رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی در ادامه اظهاركرد: هنگامی كه ما می توانیم پهپاد پیچیده را در كشور تولید نماییم، یقینا می توانیم تاكسی هوایی را كه یك دهم این محصول پیچیدگی ندارد را به همت مهندسان داخلی تولید نماییم.
وی با اشاره به اینكه، شركت های دانش بنیان تا 7 سال آینده به سمت تولید تاكسی های هوایی در كشور خواهند رفت اظهار داشت: از این نوع محصولات پیشرفته كه به لحاظ فناوری در دسترس بچه های ما قرار دارد فروان است.
سلطانی ضمن تاكید بر توجه هرچه بیشتر به خط علم و فناوری در كشور به عنوان یك اصل با وجود همه مسائل سیاسی و اقتصادی كه در دنیا با آن روبرو می باشیم اضافه كرد: اگر خط علم وفناروی در كشور توسعه و تقویت شود به صورت حتم خیلی از مسائل اقتصادی و حتی مسائل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی كشور مرتفع خواهد شد.
وی معتقد است: اگر مسائل تكنولوژی و فناوری سطح كشور را فرا بگیرد، شفافیت و دولت الكترونیك در كشور حاكم خواهد شد و دیگر خصولتی ها و شبه دولتی ها نمی توانند نقش زیادی در كشور ایفا كنند و رانت های اقتصادی هم از بین خواهد رفت.
رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی در ادامه با اشاره به برنامه های این صندوق تا سه سال آینده با تاكید براینكه برنامه صندوق از عرضه تسهیلات و وام به سرمایه گذاری بصورت مشاركت در حال تغییر است، خاطرنشان كرد: در سال 1396 به میزان 62 درصد تسهیلات و 23 درصد سرمایه گذاری مشاركتی صورت گرفته است.
وی افزود: البته برای بودجه سال 1397 هم تسهیلات از 62 درصد به 49 درصد كاسته می شود ضمن اینكه تسهیلات سرمایه گذاری مشاركتی از 21 درصد به 31 درصد افزایش می یابد.
رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی در ادامه اظهاركرد: این صندوق به منظور توسعه سرمایه گذاری خطر پذیر می خواهد به تعبیری به صندوق صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر برای هدایت شركت های دانش بنیان به سمت سرمایه گذاری مشاركتی تبدیل گردد.
وی با تاكید براینكه، البته این به معنای حذف شركت های دانش بنیان از این صندوق نیست، اظهار داشت: قصد ما نهادینه كردن فرهنگ سرمایه گذاری خطرپذیر در كشور است بنابراین برهمین اساس صندوق نوآوی و شكوفایی به میزان 40 درصد سهامدار این صندوق خواهد بود و مابقی سهام از بخش های تامین می گردد.
سلطانی همینطور از تصویب 308 میلیارد تومان اعتبار برای صندوق های خطرپذیر مستقیم و غیر مستقیم اطلاع داد و با بیان اینكه، این میزان اعتبار شامل هشت صندوق خواهد بود، اضافه كرد: بر این اساس 8 صندوق استانی، 10 صندوق وزارتخانه ای، 3 صندوق در مناطق آزاد، 3 صندوق شركت های بزرگ و 3 صندوق سیدمانی یا سرمایه گذاری اولیه در كشور تولید می گردد.
رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی در ادامه خاطرنشان كرد: راه اندازی این صندوق ها به تصویب هیات عامل صندوق نوآوری و شكوفایی رسیده است.
وی همینطور با اشاره به اینكه، تنها 10 درصد دانش آموختگان دانشگاه ها به سمت فعالیت های دانش بنیان حركت می كنند، از اختصاص 50 میلیارد تومان اعتبار برای ترغیب این دانشجویان در راه كاری خود خبرداد.
به گفته رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی، تمام طرح های دانشگاهی كه منجر به راه اندازی شركت های دانش بنیان خصوصی شود، می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

**اعطا 28 خدمت توانمندسازی به شركت های دانش بنیان
وی همینطور از اعطای 28 خدمت توانمندسازی به شركت های دانش بنیان اطلاع داد و اظهار داشت: سقف استفاده شركت ها از این تسهیلات 100 میلیون تومان و بصورت بلاعوض است.
رئیس صندوق نوآوری وشكوفایی در ادامه میزان تسهیلات اجاره به شرط تملیك این صندوق برای شركت های دانش بنیان را 30 میلیارد تومان اعلام نمود و اظهار داشت: این تسهیلات درجهت رفع مشكلات این شركت های برای اجاره یك مكان مناسب به منظور انجام فعالیت های آنان است.
سلطانی همینطور از اختصاص اعتبارات 20 میلیارد تومانی برای تولید تعامل میان شركت های دانش بنیان داخلی و شركت های هم راستای بین المللی اطلاع داد.
وی اضافه كرد: این صندوق همینطور برای حضور شركت های دانش بنیان در نمایشگاه های بین المللی، حضور در شوروم های بین المللی و حضور در سفرهای اتاق بازرگانی، سوپسیدهایی پرداخت می كند.
سلطانی همینطور اظهار داشت: صندوق نوآوری و شكوفایی از سه جایزه علمی حمایت می كند، ضمن اینكه برای عضویت شركت های دانش بنیان در اتاق بازرگانی حمایت می كند به طوریكه در سال قبل تعداد 39 شركت امسال هم تابحال 13 شركت از این تسهیلات بهره مند شده ا ند.

**شركت های دانش بنیان صندوق نوآوری را به عنوان تكیه گاه پذیرفته اند
رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی همینطور در ادامه از پشتیبانی از 3 هزار و 566 شركت دانش بنیان از جانب این صندوق اطلاع داد و اظهار داشت: تابحال 8 هزار و 316 درخواست از جانب شركت های دانش بنیان به این صندوق ارسال شده است.
سلطانی افزود:، این مبین آن است كه به طور متوسط هر شركت دو درخواست از این صندوق داشته است و این شركت ها صندوق را بعنوان تكیه گاه خود پذیرفته اند.
وی همینطور خاطرنشان كرد: هم اكنون یك هزار و 448 درخواست شركت های دانش بنیان از جانب صندوق نوآوری در حال بررسی است، بیشتر درخواست ها در مورد تسهیلات است به طوریكه این شركت ها 3 هزار و 25 میلیارد تومان درخواست تسهیلات از صندوق داشته اند.

**پرداخت 44 میلیارد تومان تسهیلات لیزینگ
رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی در ادامه با بیان اینكه، تابحال 44 میلیارد تومان تسهیلات لیزینگ به شركت های دانش بنیان پرداخت شده است اظهار داشت: این تسهیلات به منظور بازارسازی و خرید و فروش برای محصولات شركت های دانش بنیان است.
سلطانی در ادامه از آمادگی این صندوق برای همكاری با وزارتخانه های مختلف به منظور تولید صندوق های خطرپذیر تخصصی در بخش های مختلف مانند بهداشت، ای سی تی به منظور پشتیبانی از شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها اطلاع داد.
وی همینطور با اشاره به اینكه حوزه زیست فناوری بیشترین حمایت صندوق نوآوری را به خود مختص كرده است خاطرنشان كرد: تابحال 300 طرح در این بخش با اعتبار 217 میلیارد تومان مصوب شده است.
سلطانی افزود: بعد از حوزه زیست فناوری، حوزه فناوری اطلاعات با 399 شركت با 129 میلیارد تومان، حوزه الكترونیك و كنترل با 274 شركت و با 141 میلیارد تومان و حوزه تجهیزات پیشرفته ساخت داخل با 215 شركت و 119 میلیارد تومان قرار گرفته اند.
رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی همینطور تعداد طرح های خاتمه یافته موفق را یك هزار و 130 طرح ذكر كرد
و اظهار داشت: البته قراردادهای پوششی با صدور ضمانتنامه بانكی مبلغ هزار و 180 میلیارد تومان است ضمن اینكه 29 طرح خاتمه یافته ناموفق گزارش شده است كه از تسهیلات این صندوق بهره مند شده اند.
وی افزود: البته این عدد به معنای ورشكستگی این شركت ها نمی باشد چراكه طرح های فناورانه دیگری از جانب این شركت ها در دست پیگیری قرار گرفته است.
علمی ** 1836 **1440


1397/05/21
13:34:42
4415
5.0 / 5
تگهای خبر: الكترونیك , تكنولوژی , توسعه , دانش بنیان
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب