اینوتكس 2018؛

مبتكران همچنان چشم به راه سرمایه گذاران

مبتكران همچنان چشم به راه سرمایه گذاران سایت امن: تهران - نمایشگاه اینوتكس همواره از كارنامه درخشانی در معرفی و مطرح كردن مخترعان پرتوان ایرانی در سطح جهانی و تولید ارتباط پویا بین نوآوران و فعالان كسب و كارهای نو برخوردار بوده است، نوآوران و مبتكرانی كه بی صبرانه چشم به راه سرمایه گذاران نشسته اند.


به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، نمایشگاه نوآوری و فناوری(INOTEX) كه هرساله به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می گردد به صورت حتم یكی از رویدادهای استارتاپی و البته دربرگیرنده بخش های مختلف اكوسیستم نوآوری و فناوری است كه با استقبال بسیار مناسب جوانان فعال در عرصه كسب و كارهای نو همراه است.
در نمایشگاه امسال اینوتكس 2018 كه از 14 الی 16 تیرماه جاری در بوستان گفتگو شهرداری تهران برگزار شد، بیش از 100 استارتاپ، 50 مخترع، 15 مركز رشد و شتاب دهنده، 40 فرشته كسب وكار، 11 وی سی و سرمایه گذار، 5رسانه استارت آپی، 8 برگزار كننده رویداد، حدود 50منتور، 9مجموعه عرضه زیر ساخت، 10 پارك فناوری، حدود 100 شركت فناور و 7 مركز عرضه خدمات استارت آپ ها و فرشتگان كسب و كار حضور داشتند.
به گفته اكبر قنبرپور، دبیر برگزاری اینوتكس 2018، امسال برای اولین بار تمام 13 جزء اكوسیستم استارت آپی در نمایشگاه حضور داشتند. ضمن اینكه امسال برای رسانه های استارت آپی و برگزاركنندگان رویدادهای كارآفرینی فضا در نظر گرفته شده بود..
اما بدون شك در چنین شرایطی كه روح بدبینی فضای سیاسی و اقتصادی كشور را فرا گرفته است، برگزاری نمایشگاه نوآوری و فناوری گویای توانمندی جوانان تحصیلكرده این مرز و بوم برای رفع خیلی از مشكلات مبتلا به كشور در بخش های مختلف بسی با ارزش است.
بسیاری از حاضران شركت كننده در اینوتكس 2018 معتقدند كه با مشاركت همه اجزای اكوسیستم نوآوری و فناوری كشور و با اتحاد و همدلی، می توان از پتانسیل های داخلی به نحو شایسته ای برای عبور از شرایط فعلی بهره برد.
در كنار استارتاپ هایی كه برای بخش های مختلف خدمات رسانی زندگی روزمره همچون سرویس دهی حمل و نقل ماشین های سبك و سنگین و یا خدمات رسانی امور منزل اپلیكیشن های مختلفی طراحی نموده اند، یكی از بخش های مهم و جالب هفتمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (INOTEX2018) پاویون مخترعان است كه البته همه آنها آماده سرمایه گذاری می باشند.
بخش مخترعان اینوتكس همواره از كارنامه درخشانی در معرفی و مطرح كردن مخترعان پرتوان ایرانی در سطح جهانی و تولید ارتباط های پویا بین نوآوران و فعالان كسب و كارهای نو در كشور با سایر كشورهای جهان داشته است كه البته همچنان مشكل خیلی از آنان نبود سرمایه لازم برای عملیاتی كردن طرح ها بوده است، در این گزارش به چند نمونه از این نوآوری ها اشاره شده است.

**دستگاه تبدیل زباله به انرژی
سمیه اكبری استاد مكانیك دانشگاه صنعتی شریف تهران یكی از مخترعان حاضر در اینوتكس 2018 است كه با خلاقیت توانسته است دستگاهی را برای تبدیل زباله به انرژی گاز و همینطور برق طراحی كند. این دستگاه با استفاده از هر نوع زباله تجزیه پذیر (زباله هایی غیر از انواع فلزات، آهن، پلاستیك و شیشه)، برق و بیوگاز تولید می كند
دستگاهی كه به قول این مخترع تماما ساخت داخل است و از هر 10 كیلو زباله چهار مترمربع گاز تولید می كند.به طوریكه یك ژنراتور گاز سوز در این دستگاه تعبیه شده است كه همان را تبدیل به برق می كند و آب استحصال شده از این فرایند هم برای آبیاری باغچه و تفاله نهایی هم برای كود استفاده می گردد.
این پژوهشگر كه از سال 1387 درگیر كار اختراع و تحقیقات اولیه بوده است.ثبت اختراع دستگاه زباله سوز خویش را در 1396 انجام شده است و به قول وی این محصول رقیبی در ایران ندارد و انحصاری است.
این دستگاه به صورت حتم با عنایت به افزایش افسارگسیخته سطح زباله در كشور به خصوص شهرهای شمالی، می تواند نمونه مناسبی برای علاقمندانی باشد كه قصد سرمایه گذاری در طرح های نوآورانه دارند.

**همت مخترع معلول در ساخت ویلچر مناسب برای همنوع
فرشاد معماری معلول 43 ساله كه از سال 1374 در یك حادثه رانندگی دچار ضایعه قطع نخاع شده هم با اختراع یك ویلچر تحت عنوان' دوباره' در نمایشگاه امسال اینوتكس حاضر شده است.
این وسیله نقلیه در مقایسه با سایر ویلچرهای همچون دستگاه ساخت شركت سایپا كه سوار و پیاده شدن آن حداقل 10 دقیقه زمان می برد، از سطح شیب داری برخوردار می باشد و معلولان بدون نیازه به پیاده یا سوار شدن از صندلی چرخدار با استفاده از خود صندلی به راحتی در آن سوار و پیاده می شوند.
وی با اشاره به اینكه ساخت این ویلچر در دو نوع اتوماتیك و دستی است اظهار داشت: این ویلچر دارای رمپ، دنده عقب، ترمز دستی برای تمام چرخ ها و دو عدد باك سوختیگری است و بصورت سه یا چهار چرخ، روباز یا مسقف با اتاق و كاملا پوشیده، گیربكس دستی یا اتوماتیك و همینطور با موتور بنزینی یا برقی قابل ساخت و تولید انبوه است.
معماری با تاكید براینكه، معلولان تقاضای زیادی برای خرید این ویلچر دارند و حتی بسیاری برای داشتن آن به سازمان بهزیستی هم مراجعه نموده اند اظهار داشت: طبق مشاوره با سازمان بهزیستی اقدامات ثبت اختراع این دستگاه انجام شده است و این سازمان پیش بینی كرده است كه بیش از 50 هزار از این دستگاه مورد نیاز جامعه معلولان كشور است.
وی با اشاره به قیمت 5 تا 7 میلیونی این ویلچر اتوماتیك و دستی البته تا پیش از گرانی ارز می گوید: این دستگاه به علت اینكه، سازمان بهزیستی اجازه سرمایه گذاری برای تولید آن را ندارد، تنها با سرمایه گذاری حداكثر 4 میلیاردتومانی بخش خصوصی این ویلچر در چندین مدل سه چرخ، چهارچرخ، برقی، خورشیدی، یك نفره یا چندنفره قابل تولید انبوه است.
معماری با اشاره به اشتغالزایی مناسب اجرای این طرح اظهار داشت: عملیاتی كردن طرح تولید این ویلچر از یك سو در بخش تولید و از طرفی دیگر هم در اشتغالزایی جامعه معلولان در پیك های موتوری و مسافر كشی اثرگذار خواهد بود.

** اختراع روكش ظروف پلاستیك غیرسرطان زا
یوسف بالش زر مدیرعامل یك شركت دانش بنیان هم كه حدود دو سال است با همكاری بخش شیمی دانشگاه شیراز طرح های زیادی را به مرحله اختراع رسانده است.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه، ظروف پلاستیكی و پلیمری با آزادكردن مونومر در دمای بالای 40 درجه غذاهای چرب و شیرین بیماری های مختلف همچون سرطان و بیماری های گوارشی بوجود می آورد اظهار داشت: بنابراین همواره شاهد ان هشتیم كه از جانب برخی تریبون ها بهترین راهكار را تعطیلی كارخانجات تولید كننده ظروف یبكار مصرف در كشور می دانند.
این پژوهشگر می گوید: ما برای جلوگیری از تعطیلی حداقل پنج هزار كارخانه تولید ظروف پلاستیكی در كشوركه بیكاری آنها حجم قابل توجهی از بیكاری را بدنبال خواهد داشت، یك روكش و لایه میكرونی طراحی نموده ایم كه براحتی می تواند به عنوان یك محافظ در برابر مونومر عمل كند.
بالش زر با تاكید براینكه این اختراع ثبت شده است اظهار داشت: با این اضافه كردن این لایه آلمینیوم میكروبی تنها 30 درصد هزنیه ظروف یكبار مصرف افزایش خواهد یافت.
وی اضافه كرد: این نوآوری نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیمارهای سرطان مختلف ناشی از استفاده از ظروف یكبار مصرف خواهد داشت و در كاهش آلودگی ها زیست محیطی هم اثربخش خواهد بود.
این پژوهشگر اعتقاد دارد سرمایه گذاری مناسب بر روی چنین طرحی در پیشگیری بیماری های خطرناكی همچون سرطان و صرف بودجه هنگفت درمانی بسیار اثرگذار است.

** طراحی یك نرم افزار ساده برای غربالگری بیماری های چشمی
امروزه شاهد رشد بیماریهایی مثل دیابت كه منجر به ضعف بینایی و در مواردی نابینایی می شوند در جهان هستیم كه این رشد در ایران خیلی بیشتر از نرم جهانی است به صورتی كه جمعیت 4.6 میلیونی مبتلایان به دیابت در سال 2015 به 9.2 میلیون نفر در سال 2040 خواهد رسید.
اما در شبكیه چشم یكسری مویرك وجود دارد كه كار تغذیه چشم را انجام می دهند هنگامی كه فرد به بیماری قند مبتلا می گردد یكی از اصلی ترین مراكز تاثیرگذاری این بیماری بر روی چشم است.
نیما مادرشاهیان فوق لیسانس نرم افزار تخصص مدیكال آی تی و امین اردشیر دوانی دو جوان تحصیلكرده در اروپا یك مجموعه پژوهشی را در پارك فناوری پردیس راه اندازی كرده اند.
این مبتكران جوان با نگاهی تخصصی، در تلاش هستد كه با استفاده از فناوری های نوین و با بهره گیری از توان علمی متخصصین خود، دسترسی به ابزارهای موجود در حوزه سلامت دیجیتال را برای مراكز درمانی، پزشكان، متخصصین، آزمایشگاه ها و مراكز علمی - تحقیقاتی میسر و آسان كنند.
آنان موفق به طراحی و تولید نرم افزاری تحت عنوان iSeen شده اند كه با غربالگری چشم بیمارانی را كه نیاز به درمان دارند را شناسایی و به متخصصان چشم ارجاع می دهند.
اردشیردوانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاكید براینكه در 80 درصد موارد می توان از بروز نابینایی پیشگیری نمودگفت: غربالگری در گام نخست ابتدایی ترین و در دسترس ترین روش برای این منظور است.
وی می گوید: از طرفی رشد تعداد پزشكان متخصص چشم كه بیماران برای غربالگری بایستی به آنان رجوع نمایند به مراتب كمتر از رشد بیماری است و از طرفی دیگر هم استقرار پزشكان در نواحی مختلف كشور هم از توزیع مناسب برخوردار نیست بنابراین بیماران برای غربالگری با مشكل زیادی مواجه خواهند شد.
این پژوهشگر اضافه كرد: این مورد ما را بر آن داشت كه با كمك یادگیری ماشین و هوش مصنوعی الگو ریتمی برای غربالگری شبكیه طراحی نموده و محصول iSeen را عرضه نمائیم كه بیمارانی كه نیاز به درمان دارند را شناسایی و به متخصصین چشم ارجاع می دهد.
وی اظهار داشت: بر طبق این روش یك الگو ریتم تشخیص اتوماتیك تصاویر گرفته شده توسط دوربین هایی كه قابلیت عكس برداری فوندوس شبكیه را دارند را آنالیز می كند و بیماریهای چشم را تشخیص می دهد. از این الگو ریتم می توان در سیستمهای تصمیم ساز بالینی بعنوان یك ابزار غربالگری در كنار یك سیستم پزشكی از طریق دور بهره برد.
اردشیردوانی با اشاره به اینكه، برخی بیماری ها مانند دیابت پارگی مویرگ های داخل شبكیه چشم را بدبنال دارند اظهار داشت: در این موارد چشم فرد دچار یك تاری دید می گردد كه اگر به موقع شناسایی شوند راه درمان و پیشگیری آن وجود خواهد داشت.
وی می گوید: استفاده از دوربین ما كمك می نماید كه بیمار قند خویش را كنترل كند و همینطور از جانب پزشك متخصص كار درمان خویش را پیگیری كند، ضمن اینكه ما با دانشگاه شهید بهشتی تفاهمنامه همكاری امضاء كرده ایم.
این پژوهشگر جوان اظهار داشت: در واقع با استفاده از این نرم افزار می توان سه بیماری شامل خونریزی های نقطه ای و لكه ای در پرده شبكیه (رتینوپاتی دیابتی)، میزان هموگلوبین بر روی سر عصب بینایی (گلوكوم) و همینطور تاری و از دست دادن بینایی (دژنراسیون ماكولا) را شناسایی كرد.
وی معتقد است: این یك روش اولیه و ارزان برای شناسایی ناراحتی قند است، چراكه در روش های فعلی فرد ابتدا باید به متخصص رجوع كند و پس از اینكه یك قطره ای در چشم او ریخته می گردد باید پنج ساعت مردمك برای عكس برداری باز بماند اما این دوربین احتیاج به هیچ قطره چشمی ندارد و ظرف 30 ثانیه هم جواب آزمایش را می دهد.
علمی ** 1836 **1440


1397/04/19
13:29:44
4554
1.7 / 5
تگهای خبر: انرژی , پژوهش , خدمات , دانشگاه
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
فخاریان:
من از خریداران این مخترع عزیز هستم و یکی از این وسیله نقلیه مخصوص معلولین را خریده ام و بسیار راضی هستم و با تمام نیازهای من که سالهاست با ویلچر تردد میکنم هماهنگ است و از خانه نشینی رهایم کرده است و دوباره به تنهایی و استقلال کامل میتوانم در شهر تردد کنم من شماره تماس خودم را میدهم تا اگر سوالات بیشتری در مورد این طرح و اختراع داشتید بپرسید مخصوصا اگر سرمایه دارید لطفا از این اختراع حمایت کنید چون متقاضی زیاد دارد و مخترع آن نیاز به افزایش تولید دارد فخاریان ۰۹۳۵۳۳۳۹۰۶۲

احمدزاده:
سلام هموطنان عزیز پیشنهائ میکنم اگر واقعا دنبال یک وسیله ایده عال برای رفت آمد شهری معلولین هستید به این مخترع عزیز مراجعه کنید من خودم همین دیروز رفتم دیدم و سفارش دادم واقعا عالیه و هیچ کم کسری نداره
فقظ هنوز تولیدش خیلی محدود است و نوبت دهی ها خیلی دیر به دیر !!!! ولی با وسیله ایی که من دیدم حتما به زودی باید یک سرمایه گذار پیدا بشه برای تولید انبوه آن چون فوق العاده مناسب معلول است و نیازمند و خریدار هم فراوان پس سرمایه گذاری عالی خواهد بود و 100% نتیجه میدهد پس زودتر ثبت نام کنید که خیلی عالی است

آقای فخاریان از مشتریان ایشان در زیر پستشان ((در بالا))شماره تلفن برای هماهنگی گذاشته اند
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب