توسط محقق واحد علوم و تحقیقات صورت گرفت

ساخت نخستین دستگاه ثبت نوار عضله بی سیم تولید داخل

ساخت نخستین دستگاه ثبت نوار عضله بی سیم تولید داخل سایت امن: تهران-دانشجوی رشته مهندسی پزشكی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در قالب رساله دكتری خود موفق به ساخت دستگاه ثبت نوار عضله بی سیم بعنوان نخستین نمونه داخلی شده است.


این دستگاه كه نام علمی و انگلیسی آن الكترومایوگرافی است و به صورت مخفف ای ام جی/EMG نامیده می شود؛ روشی است برای محاسبه و ضبط حالات عضلات بدن در مواقع مختلف.
دستگاه ثبت نوار عضله بی سیم توسط بابك رضایی افشار زیر نظر دكتر مجید پولادیان عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات تولید شده و امروز (سه شنبه) رونمایی گردید.
دكتر پولادیان در مورد این دستگاه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه فعالیت های انسان بر اثر عضله است و عضله به شكل الكتریكی انقباض و انبساط دارد و این سیگنال ها قابل ثبت است.
وی اضافه كرد: ثبت نوار عضله تابحال به دو شكل انجام می شد، یكی روش تهاجمی كه سوزنی وارد عضله می گردد كه مخرب است و در روش دیگر الكترودی روی پوست و نزدیك عضله چسبانده می گردد.
رئیس مركز تحقیقات مهندسی پزشكی و بیولوژی علوم و تحقیقات در مورد استفاده از نوار عضله توضیح داد: در پزشكی و فیزیوتراپی، همینطور در ورزش برای ورزشكاران قهرمانی قابلیت استفاده از آن هست.
وی مزیت این دستگاه را بدون سیم بودن دانست و اضافه كرد: پیش از این وقتی ورزشكار در حال ورزش بود باید این دستگاه به او وصل می شد و همین امر كمی دشوار بود، اما این دستگاه می تواند آزاد كار كند و در مدت 8 ساعت سیگنال های عضله به كامپیوتر می فرستد و ثبت می گردد و پس از ذخیره سازی تحلیل می گردد.
به گفته دكتر پولادیان، این دستگاه نمونه خارجی دارد؛ ولی نمونه داخلی فعلی مزایای بیشتری نسبت به نمونه خارجی دارد، یعنی نیاز به تمیز كردن پوست، زدن ژل مخصوص ندارد و كیفیت مدار دستگاه فعلی به اندازه ای است كه بدون الكترود و تنها با كمك گرفتن از سوكت هایی از جنس نقره روی پوست سیگنال های عضله را ثبت نمود.
وی با تاكید بر اینكه نمونه داخلی این دستگاه نسبت به نمونه خارجی ارزان تر است اضافه كرد: نمونه های خارجی حدود یكهزار تا 1500 دلار هزینه دارد، ولی این دستگاه حدود 3 میلیون تومان هزینه برداشته است و در صورت رسیدن به تولید انبوه ارزان تر هم خواهد بود.
عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات با اشاره به اینكه دستگاه با هزینه شخصی انجام شده است، اظهار داشت: پروژه های دیگری در حوزه علوم شناختی، مغز و نظایر آن داریم. می خواهیم با ثبت یك شركت دانش بنیان زمینه تولید انبوه این محصولات را به شكل بهتر و آسان تری فراهم نماییم.
همچنین به قول بابك رضایی افشار، امواج یا نویزهای مزاحم همچون امواج موبایل یا برق فشار قوی و نظایر آن روی این دستگاه به علت قوی بودن مدار آن تاثیر ندارد.
وی ادامه داد: امكان كوچك شدن و سبك تر شدن بیشتر مدار هم در صورت تولید انبوه وجود دارد، این دستگاه شامل یك مدار است كه به وسیله دو كش و دكمه كنار آن روی عضله مدنظر بسته می شود، دستگاه شامل سه لید یا سیم است كه یكی از آنها بدون الكترود و تنها با سه لید روی استخوان قرار گرفته و دو لید دیگر روی عضله ها قرار گرفته و سیگنال را ثبت می كنند.
این محقق برتر واحد علوم و تحقیقات مزایای این دستگاه را چنین برشمرد و اظهار داشت: استفاده از دانش بومی، ارزآوری برای كشور، قابلیت تعمیر در مدار، بی تاثیر از تداخل امواج و نویز، نیاز نداشتن به ژل و تمیز كردن سطح پوست برای چسباندن الكترودها و بدون سیم بودن همچون مزایای این دستگاه در سطح نمونه آزمایشگاهی است.
در مورد اقدام برای ثبت این دستگاه بعنوان اختراع هم اظهار داشت: روند ثبت اختراع برای این دستگاه در حال انجام می باشد.

***نوآوری ها؛ ارزش علمی، اقتصادی و فرهنگی دارد
معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات در رونمایی این دستگاه نوآوری را دارای ارزش های علمی، اقتصادی و فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: اقدام جدیدی مبتنی بر پژوهش روی داده است از اینجهت اهمیت علمی دارد، از جهت اقتصادی اگر به تولید انبوه برسد ارزش آفرین است و به علت فرهنگی ارش متعالی است زیرا پرچم ما می توانیم را در دست گرفته است.
دكتر فاطمه عزیزآبادی فراهانی همینطور با تاكید بر اصیل بودن این تحقیق اظهار داشت: دانشجوی این واحد نشان داده در قالب رساله دكتری مبحث خاصی را دنبال كرده و به نتیجه رسانده؛ بدون كپی برداری و محصولات مشابه خارجی.
وی با اشاره به رسالت عمده این واحد برای حركت در مرزهای دانش اضافه كرد: باید بر مبنای مساله محوری برنامه ریزی كرده و دنبال توسعه مراكز تحقیقاتی باشم تا موجی برای فعالیت های پژوهشی راه بیافتد و رساله های پرارزش دكتری به نتیجه برسد.
دكتر عزیزآبادی با تاكید بر توجه به مسائل كشور در انجام پژوهش ها ادامه داد: نباید فقط به حوزه آموزش توجه داشته باشیم و چالش های كلان را باید در طرح های تحقیقاتی پیگیری نماییم.
علمی**9157*2017


1397/03/08
23:37:20
4500
5.0 / 5
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , دستگاه
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب