مدیر افلاك نمای دانشگاه فردوسی:

افلاك نمای دانشگاه فردوسی با نمونه های خارجی برابری می كند

افلاك نمای دانشگاه فردوسی با نمونه های خارجی برابری می كند به گزارش سایت امن مدیر افلاك نمای دانشگاه فردوسی اظهار داشت: این افلاك نما با نمونه های خارجی برابری می كند.


محمدهادی طباطبایی در گفت و گو با ایسنا، درباب افلاك نمای دانشگاه فردوسی اظهار نمود: در سال ۸۵ به این نتیجه رسیدیم كه با عنایت به تعداد زیاد گردشگر و زائران زیاد مشهد می شود در این شهر پلانتاریوم ساخت.
وی افزود: بوسیله انجمن نجوم مشهد پیگیری فراوانی انجام دادیم، حتی با كشورهای اروپایی وارد قرارداد شدیم، اما در سال ۸۸ به سبب افزایش قیمت در اثر اعمال تحریم ها، قرارداد توسط سرمایه گزاران منحل شد.
این مدیر عامل یكی از شركت های دانش بنیان اضافه كرد: به همین خاطر گروهی حرفه ای دارای كارشناسان خبره تشكیل دادیم. ابتدا برای به دست آوردن اعتبار كافی آغاز به ساخت نرم افزار كردیم، سپس نسبت به ساخت ماكت هایی اقدام كردیم كه ابتدا ساده و كوچك بودند، بطوریكه با مقوا ساخته شده بودند و ۳ مترارتفاع داشتند. بعدها مقوا را به گچ و ۳ متر ارتفاع ماكت را به ۶ الی ۱۰ متر تبدیل كردیم. نمونه های قبلی را به پژوهش سراهای آموزش و پرورش و فرهنگ سراهای شهرداری می فروختیم و با پول همان نمونه، نمونه جدیدی را می ساختیم. در نهایت راه اندازی این مجموعه در سال ۹۴ آغاز شد و ساخت آن حدود ۲ سال به طول انجامید.
طباطبایی اشاره كرد: این افلاك نما با محصولات خارجی خودش برابری می كند، بطوریكه با همان دانش فنی كامل و جامع هستیم، ولی باید قطعات بهتری برای رقابت داشته باشیم.
وی در مورد محبوبیت افلاك نماها در جهان بیان كرد: در دنیا این گونه است كه دانشگاه ها و شهرداری ها برای ساخت این فضاها كمك بسزایی می كنند، بنا بر این از این نوع پلانتاریوم ها در جهان تعداد زیادی وجود دارد كه به صورتی جنبه گردشگری دارند؛ مثلا پلانتاریوم شهر تورنتو بسیار طرفدار دارد. همین طور كشور آلمان بر خلاف جمعیت كمی كه دارد، اما تعداد كثیری پلانتاریوم دارد.
وی در مورد اعتبار راه اندازی این مجموعه اظهار داشت: هزینه راه اندازی این افلاك نما حدود یك میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.
طباطبایی در پاسخ به این پرسش كه چرا اطلاع رسانی در مورد این افلاك نما در سطح شهر بسیار اندك است، بیان كرد: دلیل عمده عدم اطلاع رسانی در سطح شهر، نداشتن بودجه كافی است؛ ولی بطور كلی تبلیغاتی در شبكه های اجتماعی انجام دادیم كه البته آنها هم حرفه ای نبوده است.
وی با اشاره به اینكه در طول ۶ ماه حدود ۱۲ هزار دانش آموز و عموم مردم از افلاك نما بازدید كرده اند، اظهار داشت: هر هفته یك یا دو برنامه عمومی داریم كه مردم می توانند ثبت نام كنند و در آن برنامه حضور یابند. در این گونه زمان ها كه برای بازدیدكنندگان تعیین شده، مانعی برای ورود افراد به داخل دانشگاه نیست.
مدیر افلاك نمای دانشگاه فردوسی درباب پلانتاریوم خیام كه در نیشابور در حال ساخت است، اشاره كرد: این پلانتاریوم دارای جنبه تبلیغات ملی است و به سبب هزینه ای كه برای آن صرف شده تعداد بازدیدكننده بسیاری خواهد داشت، بخصوص اگر به تولید محتوا بپردازد.
طباطبایی در مورد اقداماتی كه شركت دانش بنیان تحت مدیریت وی انجام داده است، اظهار داشت: اقدامات ما شامل درست كردن ساعت آفتابی در سطح شهر و در مدارسی مانند امام رضا و مقابل كتابخانه مركزی است. همین طور با فرهنگسرای علوم و نجوم شهرداری، موزه علوم و زمین سازمان زمین شناسی شرق كشور و مجموعه پروفسور بازیما همكاری داشتیم.
وی در مورد تعداد افرادی كه در مجموعه افلاك نما فعالیت می نمایند، بیان كرد: افرادی كه بطور مستقیم با ما همكاری می كنند شامل ۶ نفر بیمه شده هستند. حدود ۲۰ نفر نیز بطور غیرمستقیم با ما همكاری می كنند.




منبع:

1398/06/09
19:23:53
5.0 / 5
3131
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب