رئیس دانشگاه خواجه نصیر تاكید كرد

سهم ناچیز دانشگاه های ایران از فناوری های آموزشی در دنیا

سهم ناچیز دانشگاه های ایران از فناوری های آموزشی در دنیا سایت امن: رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نسبت به سهم دانشگاه های ایران از فناوری های آموزشی و آموزش الكترونیكی در دنیا انتقاد نمود و اظهار داشت: امروزه دانشگاه های دنیا با ورود جدی به عرصه فناوری های الكترونیكی درآمدهای خوبی را كسب می كنند كه متأسفانه سهم دانشگاه های ایران باوجود تجربه های قابل قبول در عرصه آموزش عالی در این اقتصاد بسیار ناچیز است.


به گزارش سایت امن به نقل از ایسنا، دكتر خاكی صدیق در سیزدهمین دوره ملی و هفتمین دوره بین المللی كنفرانس یادگیری و یاد دهی الكترونیكی كه امروز در دانشگاه خواجه نصیر در حال برگزاری است، به اهمیت توجه به آموزش های الكترونیكی در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی اشاره نمود و اظهار داشت: ما در عرصه آموزش عالی موفقیت های زیادی داشته ایم و در این زمینه چندین دهه تجربه كسب كرده ایم، بطوریكه از حدود ۲۵ سال قبل ورود به عرصه های آموزش الكترونیك در كشور شروع شده است و تحولات شایان توجهی را باز در زمینه یادگیری و یاددهی این نوع آموزش ها می بینیم. در واقع از زمانی كه ما ورود به این نوع آموزش ها را آغاز كردیم، فاصله چندانی با سایر دانشگاه های دنیا نداشته ایم. اما امروزه این تفاوت ها بسیار زیاد است.
وی در ادامه اشاره كرد: وقتی كه ورود به عرصه آموزش الكترونیكی بطور جدی از دهه ۸۰ شروع شد، ورود خوبی پیدا كردیم، اما در حال حاضر جاماندگی حداقل یك دهه در عرصه آموزش های مجازی با دنیا داریم و آموزش عالی در حوزه فناوری های الكترونیكی آموزشی، آن طور كه باید پیشرفت خوبی نكرده است. این در شرایطی است كه رشد جهانی آموزش الكترونیكی یا اقتصاد آموزش روز به روز در سیاست گذاری های كلان كشورها بیشتر می شود و سهمی از این نوع آموزش ها به آموزش الكترونیكی اختصاص داده شده است.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر همین طور با تاكید بر اینكه سیاست گذاری جدی در عرصه آموزش عالی یك لزوم است، اظهار داشت: اگر ما بخواهیم سهم ایران در آموزش عالی جهانی و همین طور ضریب نفوذ افزایش یابد، نیازمند توجه جدی به این عرصه هستیم كه البته ورود به این نوع آموزش ها نیازمند فراهم كردن زیرساخت های این آموزش ها در دانشگاه هاست، به گونه ای كه در كشور ما در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۶ میلیون نفر از اینترنت استفاده كردند و ضریب نفوذ آن در ایران حدود ۷۰ درصد بود كه این آمار امروزه افزایش یافته است. البته در ارتباط با سایر كشورهای خاورمیانه بحرین بالاترین ضریب استفاده از اینترنت را به خود مختص كرده است.
به گفته دكتر خاكی صدیق در عرصه بین الملل برمبنای اطلاعات ۲۰۱۹ ضریب نفوذ استفاده از اینترنت بسیار بالا رفته است، به گونه ای كه برمبنای پیش بینی ها برای سال ۲۰۳۰ در حوزه استفاده از اینترنت، حدود ۱۰ تریلیون دلار آمریكا به ماركت آموزش در دنیا اختصاص داده خواهد شد كه این وضعیت هم اكنون حدود ۵.۹ تریلیون دلار است كه سهم ایران از این روند بسیار ناچیز است؛ بااینكه در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد و سهم ما باوجود تجربه خوب و بالا در عرصه آموزش عالی در حوزه فناوری های آموزشی بسیار ناچیز است.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر همین طور اشاره كرد: درباب فناوری آموزشی میزان هزینه كرد در دنیا حدود ۱۵۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بود كه برای سال ۲۰۲۵ رقم ۳۲۲ را پیش بینی می شود كه این رقم حدود ۲.۶ درصد كل هزینه های آموزش عالی در دنیا است و پیش بینی می شود كه این رقم به حدود ۴.۴ درصد افزایش یابد. البته وضعیت ایران در این زمینه باز نامشخص است، چونكه ما سهم بسیار ناچیزی در عرصه فناوری های آموزشی در دنیا داریم.
دكتر خاكی صدیق در بخشی دیگر از صبحت های خود به مقایسه هزینه كرد آموزش های الكترونیكی در دو كشور چین و آمریكا پرداخت و اظهار داشت: این دو كشور در عرصه فناوری های آموزشی رقابت زیادی با یكدیگر دارند، بطوریكه كشور چین با سرمایه گذاری بالا در این زمینه از آمریكا پیشی گرفته است، اما در میان كشورهای آسیایی بیشترین نرخ در عرصه آموزش الكترونیكی با ۷.۳ رشد سالانه در سال ۲۰۱۳ روبه رو شده است و این آمار از ۷.۱ میلیارد دلار سال ۲۰۱۳ به ۱۱.۱ میلیارد دلار امروزه افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر همین طور اشاره كرد: در كشورهای منطقه غرب آسیا به ترتیب كشورهای عمان، لبنان، تركیه، كویت و قطر رتبه های اول تا پنجم رشد و گسترش بازار آموزش های الكترونیكی را دارند و در این میان كشور عمان با رشد ۱۹.۶ در سال ۲۰۱۶ بالاترین نرخ رشد را داشته است.
دكتر خاكی صدیق به راهبردهای همكاریهای بین المللی در عرصه آموزش های الكترونیكی اشاره نمود و اظهار داشت: جذب دانشجو از بین ایرانی ها مقیم خارج از كشور به صورت الكترونیكی، استفاده از اساتید بین المللی برای دوره های نمایش شده، بهره گیری از اساتید ایرانی مقیم خارج، همكاری با دانشگاه های مجازی جهان اسلام، پذیرش متقاضی در دوره های مشترك از كشورهای اسلامی، همكاری با دانشگاه های بین المللی در تولید محتوا و برگزاری دوره های آزاد و غیره از مهمترین راهكارهای تقویت آموزش های مجازی است.
دكتر خاكی صدیق درانتها اشاره كرد: برای ورود در عرصه آموزش های الكترونیكی لازم است از آموزش سنتی به آموزش های مبتنی بر فناوری های آموزشی در تمام مقاطع تحصیلی خصوصاً آموزش عالی، برنامه ریزی برای ورود به عرصه های بین المللی آموزش الكترونیكی، بهره گیری از زیرساخت های آماده شبكه ارتباطات و فضای مجازی در كشور، زمینه سازی ورود جدی شركت های تخصصی خصوصی به عرصه فناوری و غیره دست یابیم.



1397/12/01
14:38:53
5.0 / 5
3060
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب