معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت عنوان كرد:

تولید علم باید به محصول، خدمت یا دستورالعمل منجر شود

تولید علم باید به محصول، خدمت یا دستورالعمل منجر شود به گزارش سایت امن، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: مقاله شروع یک مسیر است در زنجیره تولید علم مقاله هم یک حلقه واسط است و باید دانش ساخته شده ادامه پیدا کند و به محصول، خدمت یا دستورالعمل منجر شود.


به گزارش سایت امن به نقل از وزارت بهداشت، نشست معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با روسای ۴۰ مرکز تحقیقاتی دولتی و غیردانشگاهی با رویکرد «تحقیقات مساله محور و کاربردی» برگزار گردید. دکتر یونس پناهی عنوان کرد: عرصه تحقیقات سلامت در کشور طی سالهای گذشته متناسب با شرایط کشور و طبق نظر مسؤلان سیاستگذاری شده است. هم اکنون در وزارت بهداشت هم تقویت ظرفیت ها و تداوم برنامه ها و اصلاح روندها متناسب با سیاست های کلان کشور در دستور کار قرار دارد. وی به طرح ۸ ماده تحول نظام سلامت اشاره نمود و افزود: در ابتدای تصدی این سمت در اجلاس معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه ها که در مشهد برگزار شد، طرح ۸ ماده ای تحول با رویکرد آینده نگارانه به معاونین پژوهشی اعلام و ابلاغ گردید. همچون رئوس این طرح که میتوان از مراکز تحقیقاتی انتظار داشت، انجام تحقیقات مساله محور است مراکز تحقیقاتی کشور باید در جهت رفع نیازهای سلامت کشور فعالیت کنند. پناهی با تکیه بر این که مساله محوری تحقیقات به معنای بی نیازی از مقاله نیست، خاطرنشان کرد: مقاله شروع یک مسیر است در زنجیره تولید علم مقاله هم یک حلقه واسط است ولی پایان راه تحقیق نیست باید دانش ساخته شده ادامه پیدا کند و به محصول، خدمت یا دستورالعمل منجر شود. در نهایت نتایج آن هم باید در اختیار آحاد جامعه قرار بگیرد. ازاین رو مقاله لازم و ضروریست ولی کافی نیست بعد از چاپ مقاله باید به کار ادامه داد. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، اظهار داشت: حالا جایگاه تولید علم در کشور رتبه ۱۵ دنیا و اول منطقه هستیم ولی باید توجه داشت شتاب تولید علم ۷/۴۴ است و برای حفظ این جایگاه در سنوات آینده باید این شتاب روند صعودی داشته باشد. وی سپس به شبکه سازی مراکز تحقیقاتی اشاره نمود و عنوان کرد: هم اکنون ۸۰۸ مرکز تحقیقاتی دارای پرونده و شناسنامه در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت وجود دارد. از این تعداد حدود ۲۰۰ مرکز تحقیقات ساختار دارند که عدد پایینی است و باید سایر مراکز تحقیقاتی هم اقدام نمایند و در گام بعدی باید میان این مراکز تحقیقاتی تعاملات و همکاری دوجانبه جهت انجام تحقیقات نظام سلامت برقرار شود. پناهی عدالت در پژوهش را مساله بعدی دانست که مراکز تحقیقاتی باید به آن توجه نمایند و اعلام نمود: اسفند سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۰۰ میلیارد بودجه میان تمام دانشگاه های علوم پزشکی از طرف معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت پرداخت شده است. وی از فعالیت سه نوع مرکز تحقیقاتی خبرداد و اضافه کرد: مراکز تحقیقاتی دانشگاهی که با درخواست دانشگاه ها راه اندازی شده اند. بعضی از مراکز تحقیقاتی به خواست سازمان ها بوجود آمده اند مانند سازمان غذاو دارو، بیمه سلامت و غیره در سومین مرحله ۳۹ مرکز تحقیقاتی خصوصی وجود دارد که روند رو به رشدی دارند و از فعالیت آنها بسیار استقبال می شود. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سال قبل دو آیتم جدید به ارزشیابی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی اضافه شده است و این روند در جهت اصلاح مدل ارزشیابی همچنان وجود دارد، اظهار داشت: این آمادگی وجود دارد که با نظر ذینفعان و کارشناسان مدل ارزشیابی در سالهای آینده مورد بازنگری قرار گیرد ولی اطمینان می دهیم که با یک شیب تدریجی این تغییرات اعمال خواهد شد. وی به ظرفیت های فناوری در نظام سلامت اشاره نمود و خاطرنشان کرد: امسال کشور رتبه ۵۶ فناوری و نوآوری جهان را کسب کرده است و باید انداز رتبه بالاتری برای سال آینده هدفگذاری شود چونکه تحقیق و فناوری در امتداد یکدیگر قرار دارند. در ادامه نشست دکتر رسول یاراحمدی سرپرست مرکز توسعه تحقیقات و ارزیابی تحقیقات اظهار داشت: مراکز تحقیقاتی توقعاتی از وزارت بهداشت جهت رفع موانع تحقیقات دارند درحالیکه انتظارات متقابلی هم از آنها برای انجام تحقیقات کاربردی از جانب وزارت بهداشت و معاونت تحقیقات وجود دارد. هم اکنون ۴۰ مرکز تحقیقاتی دولتی و غیردانشگاهی داریم که هم اکنون در این جلسه حضور دارند. یاراحمدی با اشاره به اینکه در سند جامع علمی کشور تاکید ویژه ای بر اصل مأموریت گرایی در تحقیقات سلامت محور شده است، اظهار داشت: تولید علم باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد. اجماع دو رویکرد برون مدار و و درون مدار، مسئولیت مداری توام با اخلاق مداری، تلفیق آموزش با تربیت، پژوهش و مهارت آموزی در سند جامع علمی کشور دیده شده است. وی ادامه داد: طبق سند جامع علمی کشور اعتبارات پژوهشی باید هدفمند شوند به سمت نیازها و مأموریت های ملی ساماندهی بودجه دستگاه ها و شرکتهای پژوهشی مراکز تحقیقاتی برنامه محور هستند. اگر هدفی داریم که برنامه ای برایش نیست و سازوکار مشخص نداشته باشد انتظار عملیاتی سازی نمی تواند وجود داشته باشد. در ادامه نشست حاضران به طرح موضوعات و دغدغه های خود پرداختند و به مواردی مانند تفاوت سازوکارهای تحقیقاتی در مراکز تحقیقات میان رشته ای، پایگاه اطلاعاتی مرجع و معتبر رشته های مختلف، تقاضا برای افزایش استقلال عمل، انتشار نتایج تحقیقات برای آگاهی افکار عمومی و همچنین اطلاع رسانی نتایج تحقیق و پژوهشها به همتایان، عدالت محوری و نگاه جمع گرایانه و پشتیبانی از مراکز تحقیقاتی غیردولتی با منظور انجام تحقیقات کاربردی و متناسب با نیازهای جامعه و نظام سلامت همچون موضوع هایی بود که در این جلسه توسط حاضران عنوان شد.


منبع:

1402/02/19
09:38:55
319
5.0 / 5
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , توسعه , دانشگاه
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب