گزارش عملكرد وزارت ارتباطات؛

۲ میلیارد تراکنش از گذرگاه خدمات دولت تبادل شد

۲ میلیارد تراکنش از گذرگاه خدمات دولت تبادل شد معاون وزیر ارتباطات با انتشار گزارشی از عملکرد سازمان فناوری اطلاعات در پیاده سازی و اجرای پروژه دولت الکترونیک اظهار داشت: ۲ میلیارد تراکنش بین دستگاهی از راه گذرگاه خدمات دولت تبادل شده است.


به گزارش سایت امن به نقل از وزارت ارتباطات، در گزارشی که محمد خوانساری معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران عرضه کرده، به رشد و توسعه دولت الکترونیک در کشور بعنوان تحول بزرگی در عرضه خدمات دستگاههای دولتی اشاره شده است. به صورتی که این خدمات در تمام ایام سال، در کلیه ساعات شبانه روز و بدون تعطیلی در دسترس مردم قرار گرفت و در خیلی از موارد احراز هویت متقاضیان این خدمات هم غیرحضوری انجام شد. وی در این گزارش ضرورت تحول آفرین بودن این خدمات را بی نیازی به کاغذ، بدون رد و بدل شدن پول نقد، غیرحضوری، یکپارچه و مبتنی بر رضایت مردم عنوان نمود که برای عرضه چنین خدماتی باید قابلیت های خاصی توسعه پیدا می کرد. تبادل ۲ میلیارد تراکنش بین دستگاهی از راه گذرگاه خدمات دولت رئیس سازمان فناوری اطلاعات به گذرگاه خدمات دولت (GSB) بعنوان یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت دولت الکترونیک اشاره نمود که وظیفه بسترسازی به استعلامات بین دستگاهی را بر بستر شبکه ملی اطلاعات بر عهده دارد و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ تبادل اطلاعات بیشتر از ۲ میلیارد و دویست میلیون استعلام الکترونیکی بین دستگاهی از این طریق ثبت شده که این به معنای آن است که به صورت متوسط ماهیانه ۲۰۰ میلیون تراکنش رخ داده است. وی اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که هم اکنون حدود ۷۰۰ خدمت الکترونیکی بر بستر این گذرگاه عرضه می شود. در این بین ۶۶ دستگاه دولتی سرویس دهنده و ۲۹۰ دستگاه سرویس گیرنده هستند و در زمینه تعداد تراکنش های انجام شده به ترتیب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه جز سرویس دهنده های برتر و وزارت کشور، سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم بیشترین دریافت کننده خدمات بودند. اتصال ۳۱ دستگاه اجرایی به سامانه دولت همراه خوانساری در بخش دیگری از این گزارش به سامانه دولت همراه بعنوان بستری برای عرضه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان های دولتی و هم استفاده اقشار مختلف جامعه اشاره نمود و این سامانه را یک تحول در سطح کلان دانست. معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: سامانه دولت همراه بعنوان مسیر مکمل عرضه خدمات دولت الکترونیکی است. از آغاز سال ۱۳۹۹ تابحال ۳۱ دستگاه اجرایی به سکوی دولت همراه متصل شده اند و بیشتر از ۵۹ میلیون استعلام سرویس از راه این بستر صورت گرفته و ۶۹ خدمت الکترونیکی پیاده سازی شده است. به نقل از ایشان، کارپوشه ملی ایرانیان، واریزی مستمری بگیران بهزیستی و آخرین سابقه بیمه تأمین اجتماعی در لیست خدمات پرکاربرد سکوی دولت همراه قرار دارد و در این حوزه سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان بهزیستی و سازمان تأمین اجتماعی بعنوان برترین سرویس دهنده ها بر بستر سکوی دولت همراه بودند. تبادل ۱۲۵ میلیون نامه در سامانه پیام ایران رئیس سازمان فناوری اطلاعات ضمن اشاره به گزارش عملکرد سامانه پیام ایران برای ارتباط دوسویه میان دولت با شهروندان و از طرفی کسب و کارها و افراد حقوقی تصریح کرد: این سامانه به شکلی تکمیل کننده زنجیره خدمات دولت الکترونیکی برای تحویل خروجی خدمات دولت و نهادهای عمومی به مردم است. به قول خوانساری، سامانه پیام ایران شامل کارپوشه پیام ایران، کد دستوری ۴*، سر شماره پیامکی ۴۰۴۰ و ایمیل ملی احراز هویت شده توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران است که برای ارسال و دریافت الکترونیکی بدون واسطه اعلان ها و مکاتبات بین دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی کشور از یک سو و آحاد مردم و مؤسسات حقوقی از طرفی، بوجود آمده است. وی اظهار داشت: تابحال ۱۰۹ دستگاه اجرایی به این سامانه متصل شده اند و تعداد تراکنش ها پارسال بالغ بر ۷۰ میلیون استعلام بوده است. از میان ۱۰۳ دستگاه متصل، سازمان تأمین اجتماعی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بیمه سلامت ایران بیش ترین تراکنش ها را به شهروندان داشته اند. ماسک؛ کاربردی ترین خدمت گذرگاه خدمات عمومی دولت رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این گزارش به گذرگاه عمومی خدمات دولت هم اشاره نمود و کاربرد آنرا برای عرضه خدمات سازمان های دولتی و بخش های خصوصی به یکدیگر در بستر اینترنت عنوان نمود و اظهار داشت: سامانه های اینترنتی دستگاههای اجرایی که به کسب و کارها و یا عموم مردم خدماتی عرضه می کنند، خدمت مورد نیاز خود مانند استعلام کد ملی و یا استعلام کدپستی را از راه این گذرگاه که اصطلاحاً PGSB نامیده می شود تبادل می کنند. وی اظهار داشت: مجموع تراکنش های گذرگاه عمومی خدمات دولت مرکز ملی تبادل اطلاعات تا آخر اسفند سال ۱۴۰۰، بیشتر از ۳۳۶ میلیون تراکنش بوده است. همینطور بیش ترین تعداد تراکنش استفاده از خدمات الکترونیکی از میان ۶۰۸ کسب و کار و دستگاه اجرایی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات از آغاز سالجاری به ترتیب به یکی از پلت فرم های حوزه حمل و نقل، وزارت آموزش و پرورش و سازمان فناوری اطلاعات ایران متعلق می باشد. معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در سال گذشته، سرویس ماسک، که در زمینه حفظ سلامت مردم و پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر کرونا از راه آگاهی افزایی فعالیت می کرد، در گذرگاه خدمات عمومی دولت عنوان پرکاربردترین خدمت را به خود اختصاص داد. بعد از ماسک، پاسخگویی به استعلامات هویتی کاربران سرویسهای پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات (شاهکار)، استعلام مجوز سفر و استعلام اعتبار دفترچه سازمان تأمین اجتماعی، رتبه های بعدی خدمات پرکاربرد را به خود اختصاص دادند. سماوا؛ نیازمند همکاری بیشتر سازمان ثبت احوال کشور خوانساری در این گزارش به سامانه سماوا اشاره نمود که امکان احراز هویت با استفاده از خدمات هویتی عرضه شده دستگاههای متولی را فراهم می آورد. به نقل از ایشان، این سامانه استعلام هویت بر پایه کد ملی را از راه سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، استعلام بر پایه اطلاعات سجلی را از راه سازمان ثبت احوال و استعلام اطلاعات اتباع خارجی را از راه وزارت کشور فراهم می آورد. رئیس سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: اکوسیستم سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی شامل زنجیره ای از شناسه های معتبر شامل تطبیق شماره تلفن همراه با کد ملی، اطلاعات هویتی اتباع ایرانی، تطبیق عکس و زنده بودن، اطلاعات هویتی اتباع خارجی، اطلاعات افراد حقوقی، اطلاعات مکانی و نشانی و هم امضای دیجیتال است. وی ادامه داد: عدم همکاری مناسب سازمان ثبت احوال کشور، به رغم آن که طبق مصوبه کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی مورخ ۲۰/‏۰۷/‏۱۳۹۹‬ بعنوان تأمین کننده شناسه در ارتباط با اشخاص حقیقی ایرانی تعیین شده است؛ مانع از توسعه و تکمیل سماوا شده است. اما با این حال، تا کنون ۷۸ دستگاه به این سامانه متصل شده اند، بیشتر از ۹ میلیون تراکنش به ثبت رسیده است و ۳ خدمت احراز هویت هم پیاده سازی شده است. خوانساری افزود: از آغاز راه اندازی سامانه سماوا از میان ۷۸ نهادهای متکی متصل به سماوا، بیشترین تراکنش ها به وزارت راه و شهرسازی بابت سامانه املاک و اسکان، شرکت سایپا بابت سامانه ثبت نام خودرو و سامانه مدیریت انرژی به شرکت توانیر تعلق داشته است. کاهش مخاطرات ناشی از جمع آوری و افشای اطلاعات هویتی در فضای مجازی و ایجاد امکان نظارت و پایش متمرکز و فراهم کردن اطلاعات استنادپذیر برای مراجع ذی صلاح، از اهداف اصلی ایجاد و راه اندازی سماوا است.

1401/01/22
16:24:12
533
5.0 / 5
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , الكترونیك , امنیت
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب