با حمایت معاونت علمی و فناوری؛

كشور از واردات ۶۰۰ هزار تن كود بی نیاز می شود

كشور از واردات ۶۰۰ هزار تن كود بی نیاز می شود به گزارش سایت امن سوپر فسفات تریپل همچون كودهای است كه در مقیاس بالا از راه واردات تامین می شود. یك شركت دانش بنیان موفق شد با ساخت یك جایگزین زیستی(بیولوژیك)، مقدمات كاهش واردات این محصول را فراهم سازد.



به گزارش سایت امن به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیامك علیزاده مدیر عامل یك شركت دانش بنیان اظهار داشت: هر ساله نزدیك به ۶۰۰ هزار تن «سوپر فسفات تریپل» وارد كشور می شود كه بعنوان كود در كشاورزی به كار می رود.
وی اضافه كرد: فسفر، دومین عنصر غذایی محدود كننده تولید محصول در بیشتر خاك های ایران می باشد. این عنصر نقش زیادی در متابولیسم گیاهی دارد و یكی از عناصر غذایی ضروری برای رشد و توسعه گیاه به حساب می آید. تامین مقدار كافی فسفر سبب رشد سریع، افزایش رشد ریشه و زودرسی محصول می شود.
علیزاده با اشاره به تلاش های تحقیقاتی این شركت اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بودجه تولید این محصول را تامین كرد و توانستیم برای نخستین بار نسبت به تولید یك نوع كود زیستی كه جایگزین مناسبی برای سوپر فسفات تریپل است، اقدام نماییم.
وی افزود: این كود زیستی به مدت دو سال در مزارع آزمایشی، امتحان شد و توانست گواهی های مربوطه را بگیرد و از جانب نهادهای ذیصلاح تایید گردد.
وی با اشاره به فرآیند تحقیق و توسعه در این شركت اظهار داشت: كود زیستی تولید شده در این شركت انواع مختلفی دارد، این كودها از میكرو ارگانیسم های تهیه می شود كه در واحد تحقیق و توسعه شركت از منابع مختلف استخراج شده است.
این فعال فناور در ادامه اظهار داشت: هر ۱۵ لیتر كود تولید هندوستان كه وارد می شود، به اندازه یك لیتر از این محصول بازدهی دارد و این مساله ای قابل تامل است، همینطور ۱ لیتر كود زیستی مناسب و با كیفیت می تواند به اندازه ۵۰ كیلو كود اوره شیمیایی بازدهی داشته باشد.
با توجه به این مساله كه كود زیستی مضرات كود شیمیایی را ندارد و خاك را آلوده نمی كند، می توان اظهار داشت كه كود زیستی نقشی مهم در آینده كشاورزی كشور ایفا خواهد نمود.
علیزاده اظهار داشت: موفق شدیم تاییدیه شركت سرس آلمان را برای كود زیستی دریافت نماییم. این شركت نمایندگی اتحادیه اروپا و وزارت كشاورزی ژاپن را در مبحث تاییدیه كود و مواد آلی كشارزی بر عهده دارد.


منبع:

1398/08/26
16:58:49
4198
5.0 / 5
تگهای خبر: توسعه , دانش بنیان , شركت , فناوری
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب