پشتیبانی از طرح های نوآورانه در حوزه ازدیاد برداشت از مخازن نفت وگاز

پشتیبانی از طرح های نوآورانه در حوزه ازدیاد برداشت از مخازن نفت وگاز سایت امن: معاون نفت و گاز ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی اظهار داشت: با عنایت به اهمیت بحث ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز كشور، ستاد پشتیبانی از طرح های نوآورانه و دانش بنیان در این حوزه حمایت می كند.



به گزارش سایت امن به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، داود حبیبی كیا درباره حمایت های ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی از این حوزه اظهار نمود: طرح های نوآورانه پژوهشگران در زمینه ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز حمایت می گردد تا از این طریق به افزایش ضریب استحصال از این مخازن كمك گردد.
حبیبی كیا درباره اهمیت این حوزه توضیح داد: ایران بزرگترین دارنده ذخایر گازی دنیا است و از نظر ذخایر نفتی هم رتبه چهارم را در دنیا دارد كه این میدان های نفتی در پهنه گسترده ای از كشور و همینطور در خلیج فارس و دریای خزر قرار دارند. البته این جایگاه و رتبه كشورمان مربوط به ذخایر متعارف است. علاوه بر این ذخایر غیرمتعارفی همچون شیل های نفتی و هیدرات های گازی هم در كشورمان وجود دارد.
وی افزود: اطلاعات اولیه درباره ذخایر هیدرات های گازی نشان داده است منبع بسیار عظیمی از این هیدرات ها در اعماق دریای عمان وجود دارد و طبق برآوردها میزان این ذخایر با ذخایر فسیلی برابری می كند. البته وجود ذخایر هیدراتهای گازی در دریای خزر هم به اثبات رسیده است.
معاون نفت و گاز ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی بیان كرد: طبق آمار شركت ملی نفت ایران ذخایر درجای نفت خام ۷۱۱.۵ میلیارد بشكه است اما با عنایت به ضریب بازیافت تمامی این مقادیر قابل استحصال نیست و تنها ۱۷۵ میلیارد بشكه قابل استحصال است كه طی سال های آینده استخراج می گردد. ازاین رو ضریب بازیافت در ذخایر هیدروكربنی بحث مهمی است.
حبیبی كیا عنوان كرد: ضریب بازیافت در ایران به صورت متوسط ۲۴.۵ درصد گزارش شده كه در مقایسه با میانگین ضریب بازیافت در جهان (۳۴ درصد) فاصله زیادی داریم ازاین رو باید با اقداماتی این ضریب بازیافت از ذخایر نفتی و گازی را افزایش دهیم. تنها با یك مثال می توان به اهمیت این ضریب پی برد تنها با افزایش ۱ درصدی این ضریب بیش از ۷ میلیارد بشكه نفت خام تولید می گردد كه با احتساب هر بشكه ۵۰ دلار حدود ۳۵۰ میلیارد دلار ارز آوری برای كشور همراه دارد پس برنامه ریزی برای افزایش ضریب بازیافت كمك بزرگی برای كشور است.
وی با اشاره به ضرورت برداشت بهینه از ذخایر موجود در كشور اظهار داشت: طبق آمار شركت ملی نفت ایران در كشور ۱۲۰ میدان نفتی و ۵۰ میدان گازی داریم. آمار مخازن نفتی و گازی هم حدود ۳۵۸ مخزن است كه از این تعداد ۱۶۳مخزن توسعه یافته و ۱۹۵ مخزن توسعه نیافته است. این آمار نشان داده است ۶۸.۵ درصد از مخازن وضعیت مناسبی از نظر برداشت ندارند و نیاز به پیاده سازی روش های ازدیاد برداشت در آنها داریم.
وی افزود: ازاین رو ستاد در این حوزه یكی از مباحث مورد حمایت را بحث ازدیاد برداشت قرار داده است تا از این طریق با انجام طرح های فناورانه شاهد افزایش ضریب بازیافت باشیم.
حبیبی كیا با اشاره به اینكه بیشتر مخازن موجود در كشور از جنس كربناتی است ابراز كرد: پیچیدگی كار در این مخازن بیشتر است ازاین رو توجه به فناوری های دانش بنیان و علمی در اینجا اهمیت بسیاری دارد كه با پشتیبانی از نیروی خلاق و باانگیزه در كشور در این بخش هم می توانیم به دستاوردهای خوبی برسیم.

1397/05/18
18:35:59
4435
5.0 / 5
تگهای خبر: انرژی , توسعه , فناوری
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب