معاون دانشگاه خواجه نصیر:

گفتمان علمی ملت ها تابع مستقیم شرایط سیاسی نیست

گفتمان علمی ملت ها تابع مستقیم شرایط سیاسی نیست سایت امن: تهران- معاون امور بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به محدودیت تاثیرپذیری گفتمان علمی ملت ها از شرایط سیاسی، تصریح كرد: این امر تابع مستقیم وضعیت های مختلف سیاسی نیست.


دكتر حمیدرضا تقی راد روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مورد ارتباطات بین المللی بخصوص با عنایت به تحولات اخیر در صحنه سیاسی و خروج رئیس جمهوری آمریكا از برجام، و همینطور تاثیر این امر بر ارتباطات علمی و تبادل های دانشگاهی هم اظهار داشت: مذاكرات دوجانبه در سطح سیاسی صورت می گیرد و این بدعهدی ها كه جدید هم نیست در سطح سیاسی وجود دارد؛ گفتمان علمی بین ملت ها هم با شرایط سیاسی محدود می شود؛ اما تابع مستقیم شرایط سیاسی نیست.

***گفتمان علمی بین ملت ها تابع مستقیم شرایط سیاسی نیست
وی با اشاره به ارتباطات فردی دانشمندان ایرانی با همتایان آمریكایی اضافه كرد: این ارتباطات راهكار اصولی برای نشان دادن گفتمان علمی است.
دكتر تقی راد با بیان این كه از این پس ارتباط با بعضی كشورها دشوار خواهد بود، ادامه داد: اما كشورهای اروپایی، روسیه و بعضی كشورهای هدف مایل به همكاری های علمی هستند. ضمن اینكه برای نمونه روسیه به لحاظ فناوری در زمینه هوافضا یكی از دو كشور اول جهان است.
استاد نمونه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی همینطور با اشاره به اذعان دانشمندان بخصوص در آمریكا به سطح برتر دانش همتایان ایرانی آنها اظهار داشت: در همایش های بین المللی شاهدیم كه این دانشمندان به همتایان ایرانی خود نزدیك شده و علاقمند به مفاهمه علمی و اطلاع از چگونگی پیشرفت ها در ایران هستند.
به گفته وی، هر چند از این پس دانشمندان ایرانی با دشواری هایی همچون دریافت ویزا جهت شركت در دوره ها و همایش های بعضی كشورها روبرو می شوند؛ اما این محدودیت ها نباید مانع پیشرفت و ارتباطات علمی ما شود.
دكتر تقی راد ادامه داد: صدای ملت ایران باید از اقتدار علمی به جهان برسد و این كار با استفاده از اقدامات علمی قابل انجام است كه نهادهای علمی و دانشگاه های زیادی همچون دانشگاه خواجه نصیر در این مسیر گام برمی دارند.

***برگزاری دوره های مشترك هوافضا با دانشگاه آر یو ان دی روسیه
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همینطور در مورد ارتباطات علمی و آموزشی مشترك این دانشگاه توضیح داد: دوره مشتركی را با دانشگاه آر یو دی ان/RUDN روسیه در مسكو شروع كرده ایم كه در سفر اخیر روسای دانشكده های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، از كیفیت انجام برگزاری این دوره اطمینان حاصل شد.
وی با اشاره به اینكه دوره آموزشی مشترك یادشده در رشته هوافضا برگزار می گردد و طی دو سال دانشجویان در تهران و مسكو آموزش می بینند، اضافه كرد: واحدهای آموزشی در تهران و واحدهای پژوهشی در دانشگاه آر یو دی ان اجرا می گردد و مسئولان دانشگاه در این سفر بر فعالیت های دانشجویان و اساتید، نظارت و با آنها رایزنی كردند.

***برنامه ریزی برای دوره های دوم آموزشی مشترك هوافضا در روسیه
رئیس پیشین دانشكده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر در توضیح بیشتر این دوره اضافه كرد: دانشگاه آر یو ان دی روسیه سابقه خوبی در زمینه تحقیقات ماهواره های هوشمند دارد و از آنجائیكه دوره های مشترك را در زمینه های خاص با دانشگاه های مطرح در آن رشته برگزار می نماییم، این دانشگاه برای دوره مشترك هوافضا با دانشجویان ایرانی انتخاب شده است.
وی با اشاره به رایزنی ها برای برگزاری دوره دوم از مهرماه 97 یا نیمه اول سال 98 هم اضافه كرد: دوره آموزشی دوم هم در این سفر بین كارشناسان دوطرف رایزنی و دروس آن تدوین شده است و منتظر تصویب نهایی هستیم. ضمن این كه بحث تضمین كیفیت دوره ها هم برای دانشگاه خواجه نصیر بسیار مهم است و برنامه ها طوری طراحی می گردد كه با بهترین كیفیت اجرایی شوند.
دكتر تقی راد با اشاره به رایزنی برای برگزاری دوره مشترك سه جانبه با همین دانشگاه روسیه هم اظهار داشت: این دوره با همكاری دو دانشكده مهندسی و علم مواد و مهندسی هوافضا از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه آر یو دی ان روسیه برگزار می گردد.
وی هدف از این دوره را آموزش بیشتر استفاده از مواد هوشمند در توسعه سازه های فضایی دانست و اظهار داشت: این فناوری ماهیت بین رشته ای دارد و برای سازه های فضایی و صنعتی كه مواد هوشمند هستند، طراحی شده است.
«مواد هوشمند نوعی از آلیاژها و كامپوزیت های مركب هستند كه در اثر تغییر درجه حرارت و مشخصات مكانیكی آنها تغییر نمی كند و غیر از ماهواره های هوشمند در سازه های دیگر مانند ایستگاه های فضایی هم تاب آوری مناسب دارند».

***هدف رسیدن به خودكفایی و تولید كرسی مستقل است
استاد نمونه دانشگاه خواجه نصیر با تاكید بر وجود دانش بومی در كشور و دانشكده مهندسی و علم مواد این دانشگاه در زمینه مواد هوشمند اظهار داشت: برای توسعه این دانش به آزمایشگاه و تسهیلات مفصلی نیاز است كه خوشبختانه در دانشگاه ار یو ان دی روسیه موجود است.
وی تصریح كرد: هدف ما از برگزاری این دوره های مشترك رسیدن به خودكفایی در این دانش و تولید كرسی مستقل آن در دانشگاه خواجه نصیر است؛ طوری كه پس از اجرای چند دوره، كلیه مراحل اجرای آن داخل كشور و در صورت نیاز با دعوت از اساتید مطرح خارجی برگزار گردد.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی بخش دیگری از برگزاری این دوره مشترك را رسیدن به فناوری حاصل از دانش دانست و اظهار داشت: رایزنی هایی انجام شده است تا دانش آموخته های ایرانی در كنار همتایان روس خود بتوانند دانش را به فناوری تبدیل كنند و در بازه زمانی مناسب شاهد عرضه محصولات مشترك به بازارهای بین المللی با اسم ایران باشیم.
علمی**9157*2017


1397/03/06
13:13:34
4547
5.0 / 5
تگهای خبر: ارتباطات , توسعه , دانشگاه , صنعت
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب