ربات های سمپاش ایرانی به استخدام کشاورزان در می آیند
به گزارش سایت امن، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان اظهار داشت: پس از ۵ سال از ورود رباتهای سمپاش وارداتی و با توجه به مسایل حاکمیتی و امنیتی موجود لزوم بومی سازی این محصول در حوزه کشاورزی بیشتر از پیش احساس می شود.
مهدی اعتمادی مدیر یک شرکت دانش بنیان فعال حوزه دانش بنیان و کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر از یک محصول روباتیک و هوشمند در این عرصه اطلاع داد و اظهار داشت: استفاده از ربات های سمپاش، بخصوص ربات های هوایی در حوزه کشاورزی ارزش افزوده و مزایای قابل توجهی بوجود می آورد. دلیل این مورد هم کاملا روشن است: در روش های سنتی، عملیات سمپاشی نیازمند نیروی انسانی زیاد، زمان طولانی و در عین حال، همراه با راندمان پایین و پخش غیر یکنواخت سم است. همینطور خطرات و صدمه های تنفسی برای نیروی انسانی بسیار بالا است. وی خاطرنشان کرد: با پیشرفت فناوری، ضرورت جایگزینی این شیوه ها احساس شد. یکی از مهم ترین راهکار ها، مکانیزه کردن فرایند سمپاشی بود. در ابتدا، تراکتورها، تریلرها و انواع سمپاش های زمینی بعنوان جایگزین مورد استفاده قرار گرفتند، اما این شیوه ها هم مشکلاتی بهمراه داشتند. همچون صدمه مستقیم به محصولات در حین عبور ماشین آلات که باعث لهیدگی و تلفات می شد. بررسی ها نشان داده است در این شیوه ها، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات کشاورزی عملا در فرایند سمپاشی صدمه می بینند. وی با معرفی ربات های سم پاش هوایی به این نکته اشاره نمود که استفاده از این نوع فناوری چه به شکل وارداتی و چه به شکل اسمبل شده از نمونه های خارجی بیشتر از پنج سال است که به صورت پراکنده در قسمت کشاورزی کشور رواج یافته است.
قوانین استفاده از روبات سمپاش
اعتمادی توضیح داد: با این وجود، این ربات های پرنده هم مانند خودرو ها، مشمول ضوابط و مقررات حاکمیتی هستند و استفاده از آنها تابع قوانین مشخصی است. همان گونه که خودرو ها زیر نظر نیروی انتظامی و پلیس راهور پلاک گذاری و شماره گذاری می شوند، ربات های سم پاش هوایی هم باید مجوز دریافت کرده، شماره گذاری شوند و تنها با دریافت مجوز مربوطه، مجاز به فعالیت در مناطق مورد نظر برای عملیات سم پاشی خواهند بود. او همینطور افزود: جهت استفاده از ربات های هوشمند سم پاش، دریافت مجوزهای لازم از مراکز و نهادهای ذی ربط الزامی است. هم اکنون، ربات های وارداتی فاقد سیستم های کنترلی و الکترونیکی پیشرفته برای مدیریت مجوزها هستند؛ ازاین رو کلیه مراحل باید به شکل دستی صورت گیرد. به این معنا که کاربر یا بهره بردار قبل از استفاده از سامانه های مکانیزه هوایی باید ابتدا مجوز لازم را به شکل دستی دریافت کرده و سپس دوره های آموزشی مربوطه را طی نماید. همینطور برای هر منطقه ای که مقرر است عملیات سم پاشی صورت گیرد، باید مجوز جداگانه ای به شکل دستی درخواست و دریافت شود تا امکان اجرای عملیات در آن محدوده فراهم شود. مدیر این شرکت دانش بنیان در ادامه توضیح داد: این مجوز باید ازسازمان هواپیمای کشوری و استانداری همان استان که نیازمند استفاده از این سرویس هستند، دریافت شود.
نمونه های خارجی تحت نظارت کامل حاکمیتی نیستند
وی اظهار نمود با عنایت به وارداتی بودن سیستم های موجود در بازار، مدارهای الکترونیکی و نرم افزارهای آنها فاقد قابلیت اتصال به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت داخلی هستند و امکان قرارگیری در بسترهای حاکمیتی و نظارتی کشور را ندارند. این محدودیت به صورت مستقیم ضرورت بومی سازی این سیستم ها را آشکار می سازد تا بتوان آنها را در قالب های نظارتی و امنیتی داخلی تعریف و مدیریت کرد. باآنکه در سالهای اخیر تلاش هایی برای طراحی سامانه های مکمل به منظور نظارت بر محصولات وارداتی انجام شده است، اما این اقدامات تابحال به نتایج مطلوب و اثربخش نرسیده اند. در این راستا، ما مبادرت به طراحی و توسعه بومی سامانه های الکترونیکی کرده ایم و نرم افزارها و سخت افزارهای مورد نیاز را متناسب با شرایط اقلیمی، زیرساختی و امنیتی کشور بازطراحی و بومی سازی نموده ایم. ایشان در ادامه بیان نمود: این که به شرایط اقلیم اشاره می کنم، یعنی پروفایل های هر محصول برنج، گندم، کلزا، خرما و سایر محصولات هم در این سیستم از نظر نرم افزاری تعریف شده اند؛ بگونه ای که شرایط در ارتباط با سمپاشی، کاشت، داشت و نگهداری آنها در چارچوب پروفایل هایی مشخص شده است. خدمات و سرویس ها هم بر طبق این پروفایل ها برای هر محصول عرضه خواهند شد.
دو اجبار اصلی برای داشتن این ربات ها
اعتمادی با اشاره به اینکه سیستم های الکترونیکی این سامانه ها به صورت کامل بومی سازی شده اند اظهار داشت: ربات ها حالا با نرم افزار و سخت افزار داخلی قابل عرضه هستند. جهت استفاده نهائی از این روبات ها، دو اجبار اصلی وجود دارد: اجبار اول اینست که این سامانه ها باید به وسیله سیستم نوآوری هوایی کشور تأیید شوند که مرجع آن سازمان هواپیمایی کشوری است. بعد از دریافت این تأییدیه، استفاده از این سیستم ها مجاز خواهد بود و می توانند افراد این سیستم را روی روبات نصب کنند. اشخاصی که مبادرت به خریداری این ربات ها میکنند در واقع تحت یک شبکه ملی و نظارت مرکزی قرار می گیرند و می توانند تمام نیازمندی های لازم را به شکل شبکه و سرویس آنلاین دریافت نمایند. ما مدارات الکترونیک و سرویسهای نرم افزاری لازم را در نمونه داخلی جایگزین کردیم که بتواند یک سیستم قابل نظارت خدمات و کاربری و سرویس داشته باشد. مدیر این شرکت دانش بنیان در ادامه اظهار نمود: نمونه های وارداتی این ربات های سمپاش حدود پنج سال است که درحال استفاده هستند اما چون این ربات ها می توانند کاربری های غیر مجازی هم داشته باشند و یا این که اصولاً اگر حتی در کاربری مجاز فرد تخصص لازم را نداشته باشد می تواند هم به خود هم به افراد یا اماکن صدمه وارد کند؛ ازاین رو ضرورت منطبق کردن این ربات ها بر یک سیستم نظارتی اجتناب ناپذیر بوده با همین دلیل قانونگذار در این چند سال بشدت استفاده از این ربات ها را محدود کرده و مجوزها را با شرایط خیلی سخت و زمان بر صادر می کند. ما با هدف فراهم کردن بستری مناسب برای بهره برداری مفید از این تکنولوژی، مبادرت به جایگزینی برخی سیستم ها یا افراد حقیقی کردیم تا این تکنولوژی از حالت مهجور بودن خارج شده و به درستی مورد استفاده قرار گیرد.
نقض قوانین رباتها را غیر فعال می کند
وی توضیح داد: در این سیستم، هر زمان که کاربر بخواهد از محدوده ها و محدودیت های تعریف شده عبور کند یا آنها را نقض نماید، سیستم به صورت خودکار واکنش نشان می دهد؛ بگونه ای که یا مبادرت به فرود می کند یا به موقعیت اولیه خود بازمی گردد و در همان جا می نشیند.
اولین ربات هوشمند کاملا داخلی
اعتمادی در رابطه با وضعیت رقبای این محصول و جایگاه بازار این محصول توضیح داد: در مقایسه با رقبای خارجی، اول از تمام باید بگوییم که ما بسیار خوشحالیم چون محصول شرکت ما به شکل کامل، از صفر تا صد، به شکل داخلی طراحی و ساخته شده است. چرخه فناوری این محصول کاملا بومی سازی شده و این مورد جای شادمانی زیادی دارد. نکته دوم اینست که ما هم اکنون هیچ نمونه داخلی مشابهی نداریم. با این که حدود شش تا هفت سال است که قانون گذار اجبار به داخلی سازی این نوع محصولات را اعلام نموده، اما تابحال محصول مشابهی که واقعا داخلی باشد، در بازار ارائه نشده است. توجه داشته باشید که ما این مقایسه را در حوزه نظامی انجام نمی دهیم، چون آن حوزه کاملا متفاوت می باشد و استانداردها و کیفیت بسیار بالایی دارد. ما هم اکنون، در رابطه با محصولات تجاری و مصرف عمومی صحبت می نماییم. نمونه هایی که در این عرصه وجود دارند، همگی وارداتی اند؛ واقعا استثنایی وجود ندارد. حتی آن هایی که تحت عنوان "تولید داخلی" توسط برخی شرکت ها عرضه می شوند، در واقع مشابه برخی شرکتهای مونتاژ خودرو هستند؛ یعنی قطعات وارد می شوند و فقط فرایند مونتاژ در داخل کشور صورت می گیرد. ایشان در ادامه توضیح داد که هنوز محصول ما به صورت رسمی معرفی نشده است. هم اکنون ما در مرحله دسترسی به دانش فنی و ساخت نمونه مهندسی هستیم. مرحله پایلوت هنوز به صورت کامل طی نشده است. در اینجا باید به دو مفهوم از واژه "پایلوت" اشاره کنم: پایلوت به معنای ساخت نمونه مهندسی و انجام آزمایش های فنی، که این مرحله طی شده است. پایلوت به معنای عرضه در چند استان و آغاز سرویس دهی، که این مرحله هنوز شروع نشده، چونکه نیازمند پیمودن فرایندهای قانونی و دریافت مجوزهای ضروری است که هنوز وارد آن نشده ایم. مدیر این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: در مورد تولید این محصول، ما در مرحله جذب سرمایه گذار قرار داریم. تابحال با تعداد کمی از شرکتهای خصوصی مذاکرات اولیه انجام داده ایم و تفاهمنامه هایی هم در سطح اولیه مطرح گردیده است. این همکاری ها امکان دارد در چارچوب های مختلفی مانند تولید مشترک، اعطای حق تولید، یا مدلهای دیگر شکل بگیرد؛ که جمع بندی نهائی آنها منوط به ادامه تبادل نظر هاست. در این مرحله، ما از هرگونه مذاکره با سرمایه گذاران جدید که علاقمند به همکاری باشند، استقبال می نماییم و آماده هستیم تا در مورد جزئیات همکاری گفتگو نماییم.
این محصول حدود یک پنجم قیمت نمونه وارداتی آن است
اعتمادی اظهار داشت: با عنایت به نوسانات روزانه قیمت ارز، اعلام رقم دقیق هم اکنون دشوار است. اما بر مبنای بررسی های اخیر، قیمت تقریبی این دستگاه کامل حدود یک میلیارد تومان است. این مبلغ شامل بدنه، باتری ها و موتورها می شود که بخش قابل توجهی از هزینه هم در ارتباط با همین اجزا، بخصوص باتری ها، سیستم شارژ و موتورهاست. البته این بخش ها فناوری پیچیده ای ندارند، اما از نظر قیمتی، سهم بالایی در کل هزینه دارند. در مقابل، سیستم های الکترونیکی و ناوبری که بخش اصلی و پیچیده دستگاه از نظر هدایت و کاربری به حساب می آیند، هم اکنون به طور عمده از شرکتهای چینی تأمین می شوند. قیمت این سیستم ها در بازار، بسته به شرکت و کیفیت، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان (با نرخ فعلی ارز) متغیر است. احتمال زیادی وجود دارد که نمونه های خارجی در آینده مجوز فعالیت نگیرند، چون که هیچ کدام از آنها توانایی انطباق کامل با الزامات یک سامانه مدیریت مرزی را ندارند. وی در جواب پرسش خبرنگار مهر در رابطه با میزان احتیاج به این محصول در استان گیلان اظهار نمود: استان گیلان حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار هکتار زمین زیر کشت برنج دارد. مازندران هم در همین حدود است، در استانهای خوزستان و شیراز هم در مجموع حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی داریم. بنابراین، تنها در این سه چهار استان، نزدیک به ۶۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت وجود دارد. من نقل قولی از آقای دکتر عباسی (مدیر وقت مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در سه سال پیش) دارم که گفتند: در یک افق ۱۰ ساله، سالانه به هزار دستگاه سمپاش هوایی نیاز داریم. هم اکنون، حتی هزار دستگاه هم در کل کشور فعال نیست. بنابراین، احتیاج به این فناوری کاملا محسوس است.
منبع: سایت امن
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب