نگاهداری:

نتایج هوش مصنوعی سبب بازآرایی مدل تعامل مردم و حاکمیت می شود

نتایج هوش مصنوعی سبب بازآرایی مدل تعامل مردم و حاکمیت می شود سایت امن: نشست علمی پیش نیازهای قانون گذاری بر هوش مصنوعی با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف اجرا شد.


به گزارش سایت امن به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، نشست علمی پیش نیازهای قانون گذاری بر هوش مصنوعی با حضور رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تعدادی از نمایندگان مجلس و اساتید و صاحب نظران این حوزه، در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در این جلسه عنوان کرد: مرکز پژوهش های مجلس از سال 96 تا کنون درحال بررسی مبحث هوش مصنوعی و قانون گذاری است و در این حوزه چندین گزارش پژوهشی و یک کتاب منتشر نموده است.

هوش مصنوعی مدل تجارت و سیستم عرضه و تقاضای یک اقتصاد را می تواند تغییر دهد
وی ضمن اشاره به تأثیرات هوش مصنوعی در حوزه های مختلف حکمرانی به تشریح این تاثیرات پرداخت و اظهار داشت: اگر حکمرانی را از بعد اقتصادی نگاه نماییم، می بینیم که هوش مصنوعی مدل تجارت و سیستم عرضه و تقاضای یک اقتصاد را می تواند تغییر دهد. در حوزه ی اجتماعی هم این تکنولوژی باعث دگرگونی فضای تبلیغات و ارتباطات مختلف اجتماعی می شود. همینطور در حوزه خدمات حقوقی، وظایفی چون تنظیم دقیق قراردادها و تشخیص اسناد مختلف می تواند توسط هوش مصنوعی صورت گیرد.

نگاهداری در مورد تأثیرپذیری سیاست و عرصه بین الملل از هوش مصنوعی بیان نمود: امروزه و با ظهور تکنولوژی های پیشرفته، در مباحثی مانند نظارت سیاسی و جمع سپاری میتوان از قابلیت های هوش مصنوعی استفاده نمود. در زمینه بین المللی هم هوش مصنوعی می تواند دینامیک اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار دهد و می بینیم که در تمامی حوزه های حکمرانی، نقش و اثرگذاری هوش مصنوعی دیده می شود.

وی ادامه داد: در کنار کاربردهای هوش مصنوعی، با توسعه این تکنولوژی طبیعتا یک سری مخاطرات به وجود می آید و این مخاطرات در سه سطح حکمرانان، کاربران و ذی نفعان قابل دسته بندی است؛ در سطح حکمرانی، هوش مصنوعی باعث بروز یک سری نابرابری ها و صدمه هایی مانند بیکار شدن برخی افراد شاغل می شود و در واقع این پیامدها باعث بازآرایی مدل تعامل مردم و حاکمیت خواهد شد.

نگاهداری افزود: در سطح کاربران، با ظهور هوش مصنوعی چالش هایی در حوزه محافظت از داده های خصوصی، اخلاق علمی، سرقت ادبی، مالکیت های فکری و معنوی و محافظت از کودکان و نوجوانان به وجود آمده است که تمام این تهدیدات، نیازمند یک سیاست گذاری مناسب در این فضا هستند. علاوه بر این، ذی نفعان، طراحان و توسعه دهندگان هوش مصنوعی هم طبیعتا یک سری منافع و دغدغه هایی راجع به توسعه این فناوری دارند که باید به آنها هم توجه گردد.

هوش مصنوعی هم شعف انگیز و هم دغدغه آفرین است
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با ذکر این نکته که هوش مصنوعی هم شعف انگیز و هم دغدغه آفرین است، خاطرنشان کرد: در مبحث هوش مصنوعی نظام حکمرانی ما باید روی دو مساله تمرکز کند، نخست اینکه تدابیر لازم جهت استفاده بهینه از این تکنولوژی اندیشیده شود و دومین لزوم، اتخاذ سیاست های تنظیم گری مناسب در این حوزه است تا این مهم بتواند مخاطرات ناشی از توسعه این فناوری را به حداقل برساند.

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، در این جلسه بیان داشت: متاسفانه ما تجربه خوبی از سندنویسی در برنامه های توسعه گذشته و همینطور تدوین بودجه نداریم.

پیش نیاز قانون گذاری در هوش مصنوعی، ساماندهی مبحث داده و حریم خصوصی است
توانگر اظهار داشت: پیش نیاز هرگونه قانون گذاری در حوزه هوش مصنوعی، ساماندهی مبحث داده و حریم خصوصی در کشور است و در این حوزه هم اقداماتی از سالهای گذشته از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی شروع شده که هنوز به مرحله تصویب و اجرا نرسیده است. همینطور در حوزه داده و هوش مصنوعی علاوه بر دولت و مجلس، نیازمند تسهیل مسیر فعالیت بخش خصوصی هم هستیم.

با ظهور هوش مصنوعی وارد دوره گسست حیاتی شده ایم
کیومرث اشتریان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در این جلسه ضمن اشاره به تقسیم بندی دوران تاریخی بشر عنوان کرد: بعد از دوران باستان، قرون وسطی و روشنگری، امروزه با ظهور هوش مصنوعی وارد دوره گسست حیاتی شده ایم و در این دوره، ابر انسان به کمک انسان آمده است.

وی ضمن اشاره به موادی از پیش نویس برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کرد: طرح بحث هوش مصنوعی و الزامات حکمرانی آن در کشور ما با یک تاخیر 30 ساله روبه روست و مفهوم هوش مصنوعی از دهه 90 میلادی در دنیا مطرح گردیده است.
اشتریان هوش مصنوعی را مهم تر از سایر تکنولوژی های دیگر مانند نانو دانست و اظهار داشت: در حوزه هوش مصنوعی، استفاده و بهره برداری از داده های بومی بسیار بااهمیت است و متاسفانه نگاه حکمرانان به مقوله داده، یک نگاه امنیتی است که حتی در بعضی موارد، به دانشمندان و پژوهشگران خودمان اجازه بهره برداری از داده های بومی داده نمی شود که باید به کمک مجلس، چنین رویه هایی اصلاح گردد.

آرش خجسته، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، در این جلسه ضمن اشاره به ارتباط میان هوش مصنوعی و علوم پزشکی خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای کلان کشورهای مختلف، کاربرد هوش مصنوعی در حوزه سلامت است و در بعضی از حوزه های درمانی مانند تشخیص ضایعات پوستی پیشرفت های قابل توجهی از کاربرد هوش مصنوعی صورت گرفته.

وضعیت مناسب ایران در عرصه تولید مقالات در مورد هوش مصنوعی
وی با بررسی وضعیت ایران در این عرصه اظهار داشت: در حوزه هوش مصنوعی از حیث تولید مقالات وضعیت مناسبی داریم و در رتبه 15 دنیا و اول منطقه قرار داریم، اما در حوزه کاربردی وضعیت مناسبی نداریم و در رتبه 72 دنیا و 7 منطقه هستیم. همینطور در حوزه جمع آوری و نگهداری داده های بومی به نسبت سایر کشورها عقب تر هستیم و مجبوریم برای انجام تحقیقات، از داده های سایر کشورها استفاده نماییم و با این کار، ناخودآگاه داده های آنها را برایشان تحلیل می نماییم.

خجسته ضمن اشاره به کاربرد و اهمیت داده در حوزه هوش مصنوعی عنوان کرد: لازم است قبل از هر کاری در حوزه هوش مصنوعی، ابتدا در حوزه داده و ارتقای وضعیت داده در کشورمان سیاستگذاری های لازم از سوی مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد.

تاثیر هوش مصنوعی بر قدرت سخت و قدرت نرم کشورها
محمدحسین امیرحسینی، پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی در انگلستان که از راه ارتباط اینترنتی در این جلسه حضور داشت، بیان نمود: هوش مصنوعی قدرت سخت و قدرت نرم کشورها را تحت تأثیر قرار می دهد و خیلی از کشورها استراتژی های خویش را در حوزه هوش مصنوعی در یک بازه بلندمدت 10 ساله تدوین کرده اند و بودجه های تحقیقاتی زیادی برای توسعه این حوزه در قسمت های مختلف حکمرانی هزینه کرده اند.
وی اظهار داشت: ارتباط تنگاتنگی میان استراتژی کشورها در حوزه هوش مصنوعی با رویکرد آنها در قانون گذاری این حوزه وجود دارد و اگر می خواهیم برای این بخش قانون گذاری نماییم، اولین گام اینست که قوانین فعلی کشور را مورد بررسی قرار دهیم و میزان اثرگذاری آنها را بسنجیم.

محمدامین کیخای فرزانه، پژوهشگر حقوق، در این جلسه ضمن اشاره به تفاوت های میان تقنین برای هوش مصنوعی و هوش مصنوعی برای تقنین، بیان نمود: قانون مجموعه ای از بایدها و نبایدهایی است که برای شهروندان تعیین می نماییم و مبحث هر قانون، یکی از نیازهای مردم است. قانون گذاری نیازمند یک مصلحت سنجی است و این موارد در مورد قانون گذاری برای هوش مصنوعی هم صدق می کند.

پیش نیاز قانون گذاری در هوش مصنوعی، احصای نظام مسائل است
کیخای فرزانه افزود: پیش نیاز قانون گذاری در حوزه هوش مصنوعی اینست که نظام مسائل خودمان را احصا نماییم و اگر این کار صورت نگیرد، قانون گذاری ما یک قانون گذاری شکننده خواهد بود.

هیچ کشوری نتوانسته چارچوب مشخصی در چارچوب قانون برای هوش مصنوعی تصویب کند
شقایق حق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این جلسه عنوان کرد: زیرساخت های قانونی لازم برای تعیین نحوه مواجه ما با هوش مصنوعی، نباید تنها بر روی هوش مصنوعی متمرکز شود و باید در مراحل اولیه، ابتدا بر روی مسائل مهمی مانند محافظت از داده و مالکیت فکری تمرکز نماییم و باید توجه داشته باشیم که هنوز هیچ کشوری نتوانسته چارچوب مشخصی در چارچوب یک قانون مصوب و معین برای هوش مصنوعی تصویب کند.

سیدمهدی شریعت زاده، مسئول کارگروه هوش مصنوعی ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این جلسه با بیان اینکه هوش مصنوعی در اداره آینده کشور نقش پررنگ و مهمی خواهد داشت، به بعضی از اقدامات ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی اشاره نمود و اظهار داشت: الان در کشور دو شرکت دانش بنیان در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در قانون گذاری مشغول به فعالیت هستند و اقداماتی همچون طراحی سامانه پیشبینی آرا قضات و ثبت جلسات دادگاه ها، همچون فعالیتهای این شرکت ها در حوزه کاربردهای هوش مصنوعی در مباحث حقوقی است.

در انتها این نشست علمی مقرر شد مجموعه ی مباحث مطرح شده در این جلسه در چارچوب یک بیانیه سیاستی تنظیم شود و پیشنهادها و راهکارهای صاحب نظران این حوزه در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر نهادهای ذیربط قرار گیرد.




منبع:

1402/04/01
19:59:17
258
5.0 / 5
تگهای خبر: ارتباطات , امنیت , اینترنت , پژوهش
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب