دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران به دانشکدگان تبدیل می شود

دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران به دانشکدگان تبدیل می شود به گزارش سایت امن رییس دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سیاست گذاری دانشگاه ها پاسخگوی نیازهای جامعه نیست، اضافه کرد: شعار این دانشکده که به زودی به دانشکدگان تبدیل خواهد شد، جذب نخبگان و توسعه علوم و تکنولوژی های جدید است.


به گزارش سایت امن به نقل از ایسنا، دکتر علی حسین رضایان در مراسم راه اندازی مرکز انتقال دانش فنی و نوآوری یک هلدینگ دانش بنیان در این دانشکده با اشاره به اینکه چنانچه آموزش عالی خودرا با تغییرات محیط تطبیق ندهد، محکوم به فنا و نیستی خواهد بود، اظهار نمود: این در حالیست که اینرسی بدنه دانشگاه زیاد است و نمی توان به آسانی در آن تغییر ایجاد کرد، اما شتاب تغییرات بسیار زیاد است.
وی با اشاره به اینکه اکنون سیاست گذاری دانشگاه ها پاسخگوی نیازهای جامعه نیست، اضافه کرد: شعار این دانشکده که به زودی به دانشکدگان تبدیل خواهد شد، جذب نخبگان و توسعه علوم و تکنولوژی های جدید است.
رضایان با اشاره به اینکه پنج خاصیت مهم برای علم و فناوری در دهه آینده ذکر می شود، اظهار داشت: بین المللی شدن علم، فناور محور شدن، تجاری شدن علم، غلبه اخلاق محوری در علم و سبز شدن علم (علم متناسب با محیط زیست) همچون این پنج خاصیت است.
رییس دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با اظهار تأسف از اینکه محصولات علمی کشور با مشکلات و تولیدات تناسبی ندارد، اظهار داشت: از همین رو بحث حکمرانی علم و فناوری هنوز در جامعه بنیادی نشده است.
رضایان، دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران را دانشکده ای میان رشته ای، فناورمحور و کارآفرین برشمرد و اضافه کرد: جامعه نیازمند فکر و اندیشه دانشگاهیان است، اما باید دید جامعه دانشگاهیان تا چه میزان توانسته اند در جامعه تأثیرگذار باشند؟
وی رسیدن به این هدف را نتیجه همکاری بخش خصوصی، دولتی و در نهایت بین الملل سازی کردن آن دانست و اشاره کرد: امید می رود با راه اندازی مرکز انتقال دانش فنی و نوآوری این اتفاق در جامعه رقم بخورد.
رییس دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این دانشکده فعالیت خودرا رسماً از سال ۱۳۹۰ شروع کرد، اظهار داشت: در بررسی عملکرد این دانشکده میان رشته ای، فناوری محور و کارآفرین بودن اهمیت داشت و دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران در دهه دوم فعالیت خود بر فناوری متمرکز کرد.
رضایان با طرح این پرسش که در انقلاب صنعتی چهارم دانشگاه ها چه نقشی را می توانند بازی کنند، اضافه کرد: هر تغییری نیازمند تولید فکر و اندیشه است، آیا آماده کردن زیرساخت و دیجیتال کردن فرآیندها و آموزش شهروندان و از همه مهم تر گفتمان سازی و فرهنگسازی در انقلاب صنعتی چهارم توسط دانشگاه ها امکان پذیر است؟
وی انقلاب صنعتی چهارم را تلفیق فیزیک، بیولوژیک و فناوری و در ادامه فناوری را در انقلاب صنعتی بسیار مهم دانست و اشاره کرد: در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران به پردازش ابری، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، پهپاد، نانوتکنولوژی و رباتیک توجه و آموزش داده شده است.
رییس دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برخی تحولات با توسعه فناوری درحال رخ دادن است، اظهار داشت: در بحث اقتصاد همیشه موضوع تخریب یعنی جایگزینی نو بجای کهنه مطرح است، به عبارتی فناوری های بسیار قدیمی باید تعطیل شوند، بدین ترتیب بسیاری کار خودرا از دست می دهند، به عنوان مثال با وارد شدن ماشین های خودران در انقلاب صنعتی چهارم دیگر نیازی به گرفتن گواهینامه رانندگی نیست.
دکتر مجید بازارگان، معاون صنایع پیشرفته و پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در انقلاب صنعتی اول، دوم، سوم و چهارم نمی توان تقسیم بندی طبیعی را پیدا کرد، اظهار داشت: آیا واقعاً کشور مطابق انقلاب صنعتی سوم است که باید به فکر انقلاب صنعتی چهارم بود؟ در این انقلاب مدل سازی برمبنای داده ها انجام می شود.
وی از وجود صندوق مشترک بین هلدینگ دانش بنیان لیدکو و سازمان گسترش آگاهی داد و اظهار داشت: بدین ترتیب پروژه های بدون بوروکراسی اداری عملیاتی می شوند.
ایران هم چنان در انقلاب صنعتی سوم قرار دارد
دکتر منصوری، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) هم در این مراسم با اشاره به اینکه یونیدو آژانس تخصصی توسعه صنعتی است، در ادامه درباره نظام حکمرانی اظهار داشت: اگر دانشگاه ها حجم زیادی از دانش را تولید کنند و در لایه های بالاتر کارهای زیادی صورت گیرد، بدون وجود پلت فرم مناسب کاری از پیش برده نمی گردد، به عنوان مثال آنچه اکنون تحت عنوان نظام ریگولاتوری در موبایل است، حاصل کار سازمان ملل در کشور بود، باید یکبار تقسیم بندی اتفاق بیفتد اما در پلت فرم و اکوسیستمی مناسب نظیر سایر کشورهای دنیا که متأسفانه این ظرفیت هنوز در ایران ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: علاوه بر تولیدات میان رشته ای باید بستری فراهم گردد تا تولیدات بر روی آن بشینند، در این صورت در این بستر و پلت فرم نقش آفرینان با یکدیگر در تعامل خواهند بود. اکنون در ایران همه هجمه ها به سمت استارت آپ ها و ایجاد شتابدهنده هاست و کارخانه ها هم نوآوری می کنند. هم اکنون وظیفه بخش خصوصی است که نقش آفرینی کند.
نماینده سازمان یونیدو، نبود توسعه اکوسیستم/ زیست بوم کسب وکار و توسعه پلت فرم مناسب را از نقایص کشور برشمرد و اضافه کرد: با فراهم شدن این بستر امکان نقش آفرینی فرد به لحاظ فنی فراهم می شود چون افراد فقط به دنبال رضایت فنی و شغلی برای نوآوری هستند نه دستمزد بیشتر.
منصوری اشاره کرد: در انقلاب صنعتی اول به نیروی انسانی به عنوان کارگر نگاه می شد، در انقلاب صنعتی دوم به عنوان منابع انسانی و کارکن دائمی، در انقلاب صنعتی سوم به دید سرمایه انسانی و کارکن تخصصی و غیر دائمی و بالاخره در انقلاب صنعتی چهارم به کارآفرین کارفرما و کارکن آزاد تبدیل شد.
منصوری با اشاره به اینکه ارزیابی ما از ایران نشان میدهد که ایران هم چنان در انقلاب صنعتی سوم قرار دارد، اظهار داشت: ایران نقش پیرو در مصرف تکنولوژی را دارد باید به دنبال نظام حکمرانی، پلت فرم و اکوسیستمی مناسب بود و باید در ساختار نهادی تعریف شود.
وی تصریح کرد: باید به بحث نهادسازی توجه بیشتری شود، نظام حکمرانی متناسب تعریف شود و متناسب آن اکوسیستمی برای نقش آفرینی فراهم شود؛ در این صورت در این راه می توان از کمک منابع بین المللی برای حضور کشور در عرصه های منطقه ای و جهانی بهره برد.
اهمیت نوآوری بیش از فناوری است
دکتر احمد طالب زاده، رییس یک هولدینگ دانش بنیان با تاکید بر ضرورت تحقیق و توسعه و توجه به تکنولوژی، اظهار داشت: در بخش خصوصی سبک سازی، کوچک کردن و برون سپاری اهمیت دارد، اینکه از ظرفیت های موجود کشور همچون دانشگاه بهترین استفاده را کرد.
وی با تاکید بر اهمیت سرعت در فناوری و نوآوری ها تصریح کرد: نباید به فناوریِ صرف، قانع بود؛ چون نوآوری اهمیت بیشتری دارد، چین همیشه عنوان می کند عمر فناوری بیش از دو سال نیست، پس باید به سمت نوآوری حرکت کرد که در این راه می توان از دانشگاه ها کمک گرفت.
به گزارش سایت امن به نقل از ایسنا، پیرو یادداشت تفاهم میان دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با هولدینگ دانش بنیان مذکور قرار شد تا با همکاری مشترک امکان برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت برقرار شود. همکاری در امتداد انتقال دانش فنی و نوآوری و تأسیس دفاتر فناوری(TTO)، شناسایی نیازهای فناورانه صنایع و دستگاه های اجرائی در جهت تجاری سازی نتایج تحقیقات کاربردی پژوهشگران، دانشگاه ها و مؤسسات فناور با راهبرد خلق ثروت، همکاری در ایجاد، توسعه، راهبری و توانمندسازی شرکت های دانش بنیان و اجرای پروژه های تحقیقاتی و کاربردی با اهداف شرکت و همکاری در معرفی پروژه های فناورانه، نوآورانه و خلاق از اهداف این تفاهم نامه همکاری است.




منبع:

1401/05/12
10:13:53
524
5.0 / 5
تگهای خبر: آموزش , انرژی , اینترنت , پژوهش
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب