رئیس مركز كارآفرینی و مالكیت فكری دانشگاه فردوسی تاكید كرد

كارآفرینی درس الزامی شود، دانشگاه در راه اشتغال زایی گام بردارد

كارآفرینی درس الزامی شود، دانشگاه در راه اشتغال زایی گام بردارد به گزارش سایت امن رئیس مركز كارآفرینی و مالكیت فكری دانشگاه فردوسی با اشاره به اینكه كارآفرینی تنها به مفهوم اشتغال زایی نیست، اظهار داشت: بهتر است درس كارآفرینی جزو دروس الزامی قرار گیرد، چونكه باید دانشجویان بدانند كه پیش از ورود به جامعه با مسائل كاری و اشتغال چگونه مواجه شوند.


دكتر علی اكبر اكبری در گفتگو با ایسنا، در مورد واحد درسی كارآفرینی، اظهار نمود: اصول و مبانی كار آفرینی 2 واحد درسی است كه از سال 85 وزارت علوم برای كلیه رشته ها به صورت اختیاری مصوب كرده است. بهتر است درس كارآفرینی جزو دروس الزامی برای دانشجویان قرار گیرد، چونكه دانشجویان باید بدانند كه پیش از ورود به جامعه با مسائل كاری و اشتغال چگونه مواجه شوند.
كارآفرینی تنها به مفهوم اشتغال زایی نیست
رئیس مركز كارآفرینی و مالكیت فكری دانشگاه فردوسی در مورد معنای صحیح كارآفرینی تصریح كرد: كارآفرینی ترجمه كلمه Entrepreneurship است و تنها به معنای اشتغال زایی نیست. كارآفرینی جزء كلماتی است كه به درستی معنا نشده و مفهوم را به سمت دیگری سوق می دهد در حالیكه معنای اصلی آن مسئولیت پذیری، ایجاد یك روحیه توانمند، فعال و پركار برای انسان در راه بهینه كردن محیط اجتماعی و كاری همراه با نوآوری است.
اكبری اضافه كرد: كار آفرینی در لغت اصل فرانسوی خود به معنای مسئولیت پذیری و در ترجمه به زبان ژاپنی به مفهوم رشد و توان مندی و بالا رفتن روحیه است. در حالیكه عموم مردم فكر می كنند كه كارآفرینی فقط به معنای ایجاد شغل است درصورتی كه شغل آفرینی معنای متفاوتی دارد. فقط بخشی از كارآفرینی به شغل آفرینی مربوط می شود. انسان كارآفرین فردی است كه در زمینه ی وضعیت اقتصادی، رفاهی و اجتماعی خود مسئول است.
رئیس مركز كارآفرینی و مالكیت فكری دانشگاه فردوسی خاطرنشان كرد: یك انسان كارآفرین فقط شغل ایجاد نمی كند بلكه كارش باید در جهت زندگی بهتر و رفاه جمعی باشد و اگر كاری ایجاد شود كه در جهت این اهداف نباشد كارآفرینی به حساب نمی آید. حتی گاهی كارآفرینی امكان دارد سبب تخریب مشاغل شود. ازاین رو كارآفرینی می تواند نوعی تخریب خلاق هم باشد. تخریب خلاق به این مفهوم است كه امكان دارد در نتیجه كارآفرینی یك سیستم كاری موجود تخریب شود ولی با خلاقیت سبب تولید یك سیستم جدید شود.
جایگزین واژه كارآفرینی، ارزش آفرینی است
وی ادامه داد: به جای واژه كارآفرینی شاید بتوان ارزش آفرینی را جایگزین كرد؛ در صورتیكه این ارزش آفرینی در جهت خلاقیت و مسئولیت پذیری باشد. كلید واژه مهم كارآفرینی، مسئولیت پذیری است به صورتی كه مسئولیت پذیری را می توان شاخصه اصلی كارآفرینی دانست.
دانشگاه باید در راه اشتغال زایی گام بردارد
رئیس مركز كارآفرینی و مالكیت فكری دانشگاه فردوسی در مورد اشتغال زایی دانشگاه برای دانشجویان تصریح كرد: وظیفه اصلی وزارت كار و رفاه اجتماعی ایجاد شغل است كه برای ایجاد اشتغال فعالیت هایی را انجام می دهد. با عنایت به مشكلات فعلی می توان وضعیت را در زمینه اشتغال بهبود داد كه این وظیفه به سازمان های مختلف محول می شود. باتوجه به دستورات مدیران بالادستی دانشگاه هم در كمك به سایر سازمان ها و ادارات باید در راه اشتغال زایی گام بردارد. بهتر است شغلی را كه ایجاد می نماییم در نتیجه یك فرایند كارآفرینانه باشد.
اكبری اظهار داشت: كارآفرینی صحیح باید بگونه ای باشد كه ایجاد شغل آفرینی كند. به صورت مثال یك شركت دانش بنیان محصولی جدید و خلاقانه كه حالا نیاز كشور است و واردات آن به مشكل برخورد كرده را تولید می كند و برای تولید آن از تعدادی نیروی انسانی استفاده می نماید.
وی خاطرنشان كرد: بهترین كاری كه دانشگاه می تواند انجام دهد، پشتیبانی از شركت های دانش بنیان است كه مانع از خروج ارز و ورود كالاهای خارجی می شود. مردم هم با خرید كالای ایرانی و حمایت های دولتی، سازمان ها و بانك ها می توانند در راه كارآفرینی در جهت ایجاد شغل كمك شایانی انجام دهند.
رئیس مركز كار آفرینی و مالكیت فكری دانشگاه فردوسی اضافه كرد: دانشگاه ها و پارك های علم و فناوری موظف می باشند به شركت های فناور و دانش بنیان كمك كنند و راهكارهایی را در راه كم كردن مشكلات عرضه كنند.
خروجی آموزش های كارآفرینی دانشگاه، افزایش تقاضای ورود به مراكز رشد است
اكبری با اشاره به اینكه «دانشگاه دوره های مختلف كارآفرینی، كمك به كارآفرینان و راهكارهای آموزش های ورود به مراكز رشد را برگزار می كند»، اظهار داشت: خروجی اثربخش آموزش های كارآفرینی افزایش تقاضای ورود به مراكز رشد است؛ یعنی اگر كارآفرینی به خوبی ترویج یابد ما متقاضیان بیشتری را برای ورود به مراكز رشد خواهیم داشت.
وی در مورد كارآفرینی دانشگاه فردوسی تصریح كرد: یكی از اقداماتی كه دانشگاه فردوسی انجام می دهد این است كه به شدت پیگیر ترویج كارآفرینی است. برای این كار روش ها و كمك های مختلفی را به سازمان ها، ارگان ها، انجمن های علمی و اساتیدی كه مایل هستند در این زمینه گام بردارند پیشنهاد می دهد كه نمونه ای از این اقدامات شامل برگزاری جلسات سخنرانی با حضور فعالان در حوزه صنعت، سمینارها و عرضه درس كارآفرینی دردانشگاه فردوسی است. امیدواریم این درس به صورت الزامی عرضه شود و یا بعنوان درسی باشد كه بتواند جایگاه خویش را در میان دروس دیگر پیدا كند.
رئیس مركز كارآفرینی و مالكیت فكری دانشگاه فردوسی افزود: دانشگاه دوره های مختلف كارافرینی، كمك به كارآفرینان و راهكارهای ورود به مراكز رشد را برگزار كرده است. خروجی كارآفرینی ورود به مراكز رشد است یعنی اگر كارآفرینی به خوبی ترویج یابد ما متقاضیان بیشتری را برای ورود به مراكز رشد خواهیم داشت.
وجود دو مركز رشد فنی مهندسی و علوم انسانی در دانشگاه فردوسی
اكبری در مورد مراكز رشد دانشگاه خاطرنشان كرد: مراكز رشد دانشگاه فردوسی شامل مركز رشد فنی مهندسی و مركز رشد علوم انسانی است. یكی از افتخارات ما این است كه تقاضا از سوی دانشجویان برای ورود به مراكز زیاد است برای همین گرفتار كمبود جا هستیم و همواره در حال توسعه این مراكز هستیم. بیشتر از 100 شركت فناور در مراكز رشد ما وجود دارد و حدود 20 درصد این شركت ها دانش ‎بنیان شدند.
رئیس مركز كارآفرینی و مالكیت فكری دانشگاه فردوسی تصریح كرد: خوشبختانه برخی از دانشجویان دانشگاه فردوسی در پارك علم و فناوری مشغول به كار هستند. ازاین رو ترویج كارآفرینی در دانشگاه فردوسی به خوبی انجام می شود. پس رسیدن دانشجویان ما به شركت های فناوری كه به سطح دانش بنیانی هم رسیدند را می توان بعنوان توانمندی دانشگاه فردوسی در نتیجه كارآفرینی دانست.
اكبری اضافه كرد: در مراكز رشد احتیاج به حمایت های داخل و خارج دانشگاهی هستیم به خاطر اینكه در مراكز رشد، كارافرینان بسیار نوپا هستند و احتیاج به حمایت دارند تا بعدها در جامعه بتوانند مانند نهال هایی باریشه مقاوم در برابرطوفان های شدید اقتصادی نشكنند.
چگونه می توان به مراكز رشد دانشگاه وارد شد؟
وی در ارتباط با نحوه ورود دانشجویان به مراكز رشد دانشگاه اظهار داشت: ورود به این مراكز مراحل اجرایی خویش را دارد. باید ابتدا توسط دانشجویان درخواستی داده شود و دانشجویان برنامه ها و ایده خویش را كاملا عرضه كنند و بعد این برنامه در اختیار داوران قرار خواهد گرفت و بعد از اصلاحات و قبول شدن توسط داوران، طرحشان وارد كمیته مركز رشد شده و مصاحبه به صورت حضوری انجام می شود. بعد از پاسخ به پرسش های داوران و قبولی در این مصاحبه در مركز رشد مستقر می شوند.
رئیس مركز كارآفرینی و مالكیت فكری دانشگاه فردوسی اضافه كرد: بعد از طی این مراحل، دانشجویان وارد مرحله پیش رشد می شوند. بعد از حدود یك سال وارد مرحله رشد می شوند و در آن مرحله اگر در كار خود پشتكار و جدیت داشتند رشدیافته شده و بعد از چند سال به خارج دانشگاه هدایت می شوند.
دانشجویان كدام رشته ها بیشتر متقاضی ورود به مراكز رشد هستند؟
اكبری در پاسخ به این پرسش كه «بیشترین متقاضی برای ورود به مراكز رشد از چه رشته هایی هستند؟»، بیان كرد: دانشجویان مهندسی و سپس دانشجویان رشته های كشاورزی، علوم پایه و علوم انسانی و سایر دانشكده های دانشگاه حدودا به ترتیب بیشترین متقاضیان ورود به مراكز رشد هستند.
وی ادامه داد: به جهت اینكه دانشجویان گامی اشتباه در راه پیش رویشان برندارند و بعدها شركتی كه در آن مشغول به كار هستند، بتواند پابرجا بماند و تحلیل درستی از بازار یا نیاز جامعه داشته باشد به همین خاطر در ابتدای كارشان از راهنمایی های تخصصی داوران بهره مند می شوند.
رئیس مركز كار آفرینی و مالكیت فكری دانشگاه فردوسی در مورد اقدامات مركز كار آفرینی در حوزه شغل آفرینی اظهار داشت: یكی از وظایف ما در این مراكز، پیدا كردن جایگاه درست افراد در مكان درست و به صورت كلی جایگاه شناسی صحیح است.
ایجاد شغل جزو وظایف دانشگاه نیست
اكبری افزود: برنامه مركز كارآفرینی برای آینده این است كه شركت ها با برگزاری سمینارهایی و توضیح شرایط خود برای دانشجویان، آنها را دعوت به همكاری كنند و در صورتیكه با نوع سلایق و مهارت دانشجو همخوانی داشته باشد، افراد متقاضی به این شركت ها رجوع كنند. برای این منظور هنوز برنامه ریزی مدونی صورت نگرفته است. ایجاد شغل جزء وظایف و اهداف تعیین شده برای دانشگاه از سوی وزارت علوم نیست. بنده معتقد هستم كه این گفتمان باید آنقدر مطرح شود كه دانشگاه ها به دنبال هدایت دانشجو به سمت شغل مناسب برای فارغ التحصیلان خود باشد.
جایگاه های شغلی فارغ التحصیلان در رتبه بندی های جهانی موثر است
وی افزود: جایگاه های شغلی مناسب فارغ التحصیلان در بعضی رتبه بندی های جهانی دانشگاه ها موثر است. به صورتی كه می سنجند چند درصد از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه ها در شركت ها وسازمان های معتبر مشغول به كار هستند. پس ازاین رو دانشگاه ترغیب می شود كه راهی را برای محقق شدن این امر فراهم آورد. این یك فشار اجتماعی جامعه جهانی است كه نمی گذارد دانشگاه ها دانشجویان خویش را بعد از فارغ التحصیلی رها كنند.
رئیس مركز كارآفرینی و مالكیت فكری دانشگاه فردوسی خاطرنشان كرد: در وظایف دانشگاه، دستورالعمل هایی برای ایجاد اشتغال به صورت قانونی نداریم. پس باید گفتمان هایی با خبرنگاران، دانشجویان و انجمن های علمی صورت گیرد به صورتی كه با مطرح كردن درخواستشان پیگیری صورت گیرد. دانشگاه نسبت به آینده دانشجویان مسئول است اما دانشجویان هم می توانند با رفتن به مراكز مشاوره دانشگاه و دادن تست هایی راهنمایی شوند كه در آینده چه كاری برای آنها مناسب می باشد كه انجام دهند.
وی تصریح كرد: رجوع دانشجویان به این مراكز بسیار اندك است. ازاین رو باید روح همكاری بین دانشجویان و اساتید به وجود آید نه اینكه صرفا باید قانونی برای ایجاد اشتغال وجود داشته باشد. دانشگاهیان بعنوان بالاترین قشرهای فرهنگی جامعه شناخته شده و مطرح می شوند. ازاین رو انتظار هم بالا می رود چون تك تك آنها باید به یك مسئولیت اجتماعی برسند و مسئولیت پذیری بسیار مهم می باشد.
اكبری خاطرنشان كرد: خوشبختانه هم وزارت علوم و هم وزارت آموزش و پرورش كاملا به این مورد واقف هستند كه نیاز جدی دانشجویان و دانش آموزان، كسب مهارت در كنار دانش ورزی است. ازاین رو آموزش و پرورش طرحی با نام «ایران مهارت» را شروع كرده است. پس نیاز داریم كه دانش آموزان و دانشجویان در كنار علم خود مهارت هم یاد بگیرند. مهارت هم آموختنی وهم كسب كردنی است و همانطور كه آموزش مهم می باشد مهارت هم اهمیت دارد.



1398/05/18
16:28:45
4229
5.0 / 5
تگهای خبر: آموزش , تخصص , توسعه , دانش بنیان
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
سایت امن
websec.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سایت امن محفوظ است

سایت امن

گواهی امنیت وب